Každý z nás sa môže stať obeťou podvodu na internete
Podvodníci sú čím ďalej, tým sofistikovanejší a niekedy je ťažké ich odhaliť. Každý druhý z našich klientov zažil na vlastnej koži alebo vo svojom okolí podvodné emaily, SMS, správy na sociálnych sieťach alebo podvody pri platbách na známych online bazároch.
V akých prípadoch vás chráni Poistenie zneužitia platieb
len za 1,49 € mesačne?
Zneužitie karty alebo elektronického bankovníctva
Nedodanie objednaných tovarov alebo služieb zakúpených online
Podvody pri online nákupoch v bazároch z druhej ruky
Falošný bankár
Michal zdvihol hovor z neznámeho čísla. Neznámy sa predstavil ako jeho bankár a spýtal sa, či je v poriadku, že z jeho účtu odchádzajú transakcie do zahraničia v rôznych čiastkach. Michal odpovedal, že o ničom takom nevie. Falošný bankár si vyžiadal prístupové údaje k internetovému bankovníctvu s tým, že všetko treba zastaviť okamžitým odoslaním peňazí na bezpečný účet banky. Následne podvodník zadal odchádzajúcu platbu a Michal ju podľa jeho pokynu sám potvrdil. Bohužiaľ, šlo o podvod a Michal takto prišiel o peniaze. Poisťovňa mu však uhradila vzniknutú škodu 2 300 eur.
Falošný pracovník bezpečnosti banky
Jana zdvihla hovor z neznámeho čísla. Neznámy sa predstavil ako pracovník oddelenia bezpečnosti banky. Oznámil jej, že jej internetové bankovníctvo bolo napadnuté vírusom, ktorý odosiela jej peniaze preč. Jana povedla, že o ničom takom nevie. Falošný pracovník oddelenia bezpečnosti sa ponúkol, že s tým dokáže pomôcť. Na jeho radu si nainštalovala do počítača program umožňujúci vzdialený prístup, teda ovládanie cudzieho počítača na diaľku, a následne podvodníkovi umožnila prístup do Georgea. Pod zámienkou odoslania peňazí na bezpečný účet banky podvodník zadal odchádzajúcu platbu a klientka ju podľa jeho pokynu sama potvrdila. Bohužiaľ, šlo o podvod a Jana takto prišla o peniaze. Poisťovňa jej však uhradila vzniknutú škodu 1 800 eur.
Nedodaný tovar
Peter odpovedal na inzerát na predaj detského bicykla na internetovom bazári. Bicykel bol podľa inzerátu používaný len jednu sezónu a podľa fotiek bol v perfektnom stave. Cena bola oproti ostatným podobným inzerátom výhodná. Pretože sa Peter obával, že ho niekto predbehne, odoslal peniaze za bicykel vopred prevodom na účet. Bicykel v dohodnutom termíne nebol dovezený, predávajúci prestal komunikovať emailom aj telefonicky. Poisťovňa uhradila vzniknutú škodu vo výške 200 eur.
Vylákanie údajov o karte
Soňa predávala kočík na inzertnom portáli bazar.sk. Do piatich minút od uverejnenia inzerátu sa jej ozval záujemca (podvodník) s tým, že kočík kúpi a obratom zaplatí. Rýchlosť reakcie je v týchto prípadoch častá, pretože páchatelia majú programy, ktoré im podobné inzeráty strážia. Podvodník poslal e-mailom odkaz na webovú stránku, do ktorého mala predávajúca vyplniť údaje svojej platobnej karty. Na ňu jej vraj kupujúci pošle peniaze. Stránka vyzerala dôveryhodne, ako web prepravnej spoločnosti. Údaje o predávajúcej a cena za kočík už na nej boli vyplnené podľa inzerátu a Soňa doplnila údaje k svojej karte. Potom odchádzajúcu platbu autorizovala, čím ju odsúhlasila a z jej účtu peniaze odišli podvodníkovi. Poisťovňa uhradila v tomto prípade 700 eur.
Aké škody kryje Poistenie zneužitia platieb?
Máte záujem o poistenie?
Otvorte si mobilnú aplikáciu George a aktivujte si poistenie online za 2 minúty
Máte záujem o poistenie?
Aktivujte si poistenie online za 2 minúty
Ako podvody rozoznať a vyhnúť sa im?
Predávate tovar na bazári? Dávajte si pozor na falošných kupujúcich, ktorí vám ponúknu objednanie kuriéra a vyplatenie za tovar vopred prostredníctvom odkazu, v ktorom žiadajú prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva alebo údaje z platobnej karty.
Ako sa chrániť
- Pokiaľ vám chce niekto poslať financie, postačí mu číslo vášho účtu.
- Overte si, s kým komunikujete. Ak je to možné, pozrite si profil či nejaví známky falošného profilu ako nedávno založený, bez priateľov, bez príspevkov.
- Neposkytujte vaše údaje do elektronického bankovníctva ani údaje z platobnej karty, keď si ich od vás niekto vypýta. Buďte obzvlášť opatrní, ak vám podhodia odkaz, kam máte zadať tieto údaje.
- Dávajte pozor, čo potvrdzujete. Podvodníci často manipulujú a tvrdia niečo iné ako vy vidíte pri potvrdzovaní. Pri pochybnostiach si overte informácie priamo v banke.
Prišla vám SMS správa alebo e-mail s odkazom a po kliknutí na odkaz od vás žiadajú zadať prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva alebo údaje z platobnej karty?
Podvodníci zasielajú rôzne SMS správy alebo e-maily, v ktorých sa snažia vyvolať vo vás pocit, že niečo musíte rýchlo spraviť. Napríklad vám tvrdia, že máte zablokovaný účet alebo kartu, nezaplatili ste clo za tovar, vaša aplikácia vyprší alebo si máte aktivovať nový bezpečnostný predmet.
Ako sa chrániť
- Banka nikdy neposiela aktívny odkaz na prihlásenie do elektronického bankovníctva alebo zadanie platobnej karty
- Kontrolujte si stránku, na ktorej sa nachádzate. Adresa pri prihlasovaní do Georgea začína vždy https://login.slsp.sk/.
- Kontrolujte si doménu, z ktorej vám e-mail prišiel. V Slovenskej sporiteľni používame iba adresy končiace na @slsp.sk.
- Dávajte si pozor, čo potvrdzujete. V prípadne pochybnosti si to radšej overte v banke.
Našli ste skvelý nový e-shop s neuveriteľne výhodnými cenami? Dávajte pozor, lebo môže ísť o podvodný e-shop a zaplatený tovar by vám nikdy nemusel prísť.
Ako sa chrániť
- Overte si e-shop hodnoteniami. Hľadajte ich mimo stránky e-shopu, napríklad cez Google, TrustPilot alebo Slovenskú obchodnú inšpekciu. Podvodníci totiž mohli vytvoriť na svojej stránke podvodné hodnotenia.
- Dávajte pozor, čo potvrdzujete. Pri nákupe sa vám na potvrdení môže objaviť nezvyčajná mena, napríklad čínsky juan alebo honkongský dolár.
- Takáto stránka často nemá žiaden kontakt, iba kontaktný formulár bez adresy alebo telefónneho čísla.
- Podvodné stránky neponúkajú možnosť dobierky alebo osobného odberu a ponúkajú iba platbu kartou priamo na stránke.
- Stránka často nie je plne funkčná, nemusia fungovať napríklad odkazy na sociálne siete.
Čo robiť, ak mi niekto zneužil kartu alebo účet?
- Okamžite zablokujte platobnú kartu. Najrýchlejšie to ide cez apku George alebo zavolajte klientske centrum na čísle 0850 111 888.
- Nahláste zneužitie karty alebo zneužitie Georgea na polícii. Pre hlásenie poistnej udalosti budete potrebovať doklad (protokol o hlásení) pre poisťovňu.
- Škodovú udalosť oznámte poisťovni BNP Paribas Cardif Poisťovňa, a.s.:
- mailom na adresu cardifslovakia@cardif.com
- alebo telefonicky na +421/2/58 24 00 11
Dôležité dokumenty
PDF (290 KB) | |
PDF (261 KB) | |
PDF (98 KB) | |
PDF (731 KB) | |
PDF (246 KB) |