Ako nájsť toho správneho účtovníka alebo účtovníčku
Zbytočne by ste platili licenciu za účtovný softvér, a najmä by ste si účtovníctvo neviedli tak dobre, ako to vie šikovný účtovník – pravdepodobne totiž nie ste v tejto oblasti profesionálmi. Alebo by ste museli tráviť veľa času študovaním aktuálnej legislatívy (mení sa aj niekoľkokrát do roka), čím by vám ostalo málo času na samotné podnikanie.
1. Začnite prieskumom
Môžete začať u známych. Čím viac oslovených, tým väčšia šanca, že získate viac tipov, hlavne, ak taktiež podnikajú. Alebo využite sociálne siete a oslovte svojich známych na Facebooku, prípadne skúste skupiny združujúce podnikateľov, alebo sa obráťte na profesionálnejšiu sieť LinkedIn. Ľudia sa zvyknú o skúsenosti (či už negatívne alebo pozitívne) radi deliť.
Ak už o niekom uvažujete, snažte sa získať čo najviac referencií. Kvalitné odporúčanie o dlhodobej spokojnej spolupráce vám dokáže ušetriť veľa času, starostí aj peňazí.
2. Dbajte na odbornosť
Ak chcete alebo musíte šetriť a objednáte si „lacného” účtovníka, nečakajte, že bude aktívne optimalizovať vaše náklady. Hľadajte „aktívneho“ účtovníka, ktorý sleduje legislatívu, pravidelne si rozširuje svoje vzdelanie a dokáže vám napríklad poradiť, ako ušetriť (bez toho, aby ste sa nemuseli pohybovať v šedej zóne).
Jeden účtovník býva v zásade lacnejší ako účtovná firma. Na druhej strane, pri účtovnej firme máte istotu, že vám účtovníctvo aj naozaj spracujú. Ak totiž ochorie ten jeden účtovník, nemá ho kto zastúpiť.
3. Modernosť je plus
Nájdite si účtovníka, ktorý nemá problém s modernými technológiami. Ak ste napríklad e-shop, pri väčšom množstvo objednávok sa vám hodí automatizácia fakturačného procesu, keď sa z objednávky na e-shope vystaví potrebný doklad automaticky vo fakturačnom systéme. Z neho si šikovný účtovník vie (ak mu dáte prístup) dáta exportovať a preniesť do svojho účtovného programu bez zbytočného prepisovania. Alebo váš e-shop možno poskytuje svoj vlastný systém na vystavenie faktúr, z ktorého ich viete k nemu dostať.
Manuálne vystavovanie faktúr mimo fakturačných systémov zaberie množstvo času. Tieto doklady však v konečnom dôsledku bude potrebné preniesť do účtovného programu. Úsporu nákladov teda za hlavné kritérium pri výbere účtovníka nepovažujte. Čas, ktorý účtovník ušetrí pri manuálnom prepisovaní dokladov či dohľadávaní chýb, môže venovať riešeniu vašich problémov, hľadaniu odpovedí na otázky z praxe alebo riešeniu legálnych úspor na daniach a iných platbách.
4. Pýtajte sa na poistenie
Na tento bod určite nezabudnite. Ide o podstatnú vec, ktorú odporúčame zistiť dopredu. Má váš účtovník alebo účtovná firma uzatvorené poistenie zodpovednosti za škodu? Do akej výšky a v akých oblastiach?
Nezabudnite, že zmluva medzi vami a účtovníkom/účtovnou firmou by mala obsahovať detailné podmienky zodpovednosti za škodu. V prípade pokút za oneskorené podanie dokladov na úrady (daňový úrad, zdravotná poisťovňa, Sociálna poisťovňa) ich táto poistka dokáže pokryť. No dodanie všetkých dokladov účtovníkovi, ich pravosť a pravdivosť je už len na vás.
5. Pozor na zmluvu
Pred podpísaním zmluvy si nechajte určite poradiť od právnika. Dohodnite si vaše povinnosti – najmä k akému dňu v mesiaci budete v každom mesiaci odovzdávať podklady (faktúry, bločky, výpisy z účtu a pod.). Tiež si dohodnite, k akému dňu v mesiaci vám bude účtovník odovzdávať výkazy.
Ak bude meškať, nenechajte to len tak. Trvajte na tom, je to jeho povinnosť. Ak mešká opakovane, prípadne vám dohodnuté dokumenty vôbec nedáva a máte o ňom pochybnosti, ukončite spoluprácu. Nenaťahujte to zbytočne dlho.
Pre záujemcov Programu pre začínajúcich podnikateľov pripravila tento vzdelávací článok SuperFaktúra.
Ak rozmýšľate o vlastnom biznise, zapojte sa do nášho Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky a prejdite svoj nápad s našimi špecialistami.