Ako zistiť, otestovať a overiť záujem trhu o moje produkty a služby
Rozbiehať vlastné podnikanie je veľká vec. Či už plánujete vzdelávacie alebo zážitkové kurzy, salón, potraviny, e-shop, ambulanciu, dielňu alebo niečo iné, vždy je rozumné si najprv overiť, či o vašu ponuku bude záujem. Nie preto, že by ste nemali veriť sebe alebo svojim snom. Ale preto, že podnikať múdro znamená testovať skôr, než investujete veľké peniaze, energiu alebo dáte výpoveď v práci. Jednoducho, aby ste mali všetko potrebné na to, aby ste svoje sny vedeli aj uskutočniť.
Hoci dnes je doba plná inšpiratívnych podnikateľských príbehov, v realite je omnoho viac tých neúspešných. Pritom mnohým problémom v podnikaní sa dá predísť a mnohé zbankrotované firmy mohli dnes žiť, ak by si svoj nápad otestovali vopred, prípadne včas reagovali na zmeny trhu.

Aj nápad ktorému veríte potrebuje konfrontáciu s realitou. A je lepšie ju urobiť za sto eur v testovacej fáze, ako za desaťtisíce v reálnej prevádzke.
Nie vždy sa dá záujem overiť dopredu. Ak to však možné je, urobte to. Ušetríte si sklamanie aj peniaze. Testovanie nápadu by malo byť súčasťou vášho biznis plánu už od začiatku – rovnako ako financovanie alebo poistenie. Ak si vopred preveríte nielen dopyt, ale aj to, ako zabezpečiť financie a ochranu pred nečakanými udalosťami, budete na štart pripravení podstatne lepšie.
Kde začať, ak neviete, ako na to?
Veľa ľudí pred začiatkom podnikania myslí na tieto otázky:
Je lepšie mať živnosť alebo s.r.o.?
Budem platiteľ DPH alebo nie?
Koľko ma to bude stať?
Kde na to zoženiem peniaze?
Koľko mi na to požičia banka alebo investor?
Čo všetko dám do výdavkov?
Odpovede na tieto otázky sú dôležité, ale podstatnejšia je odpoveď na otázku: Je o to, čo chcem ponúkať, skutočný záujem?
Tento článok vám krok po kroku ukáže, ako na to. Pripravte si pero a papier, začíname.
Krok 1: Ujasnite si, kto bude za vaše služby či produkt platiť
Základom podnikania je poznať svojho budúceho zákazníka, pacienta či klienta a ich reálne potreby. Pamätajte: ľudia nehľadajú len produkt. Hľadajú riešenie svojho problému alebo naplnenie nejakej túžby či potreby.
Jeden, napríklad, hľadá šikovného elektrikára, ktorý do 3 dní príde a opraví elektroinštalácie, druhý zas chce nakupovať potraviny čo najbližšie k domu. Tretí zas hľadá zážitok, nové skúsenosti, spestrenie každodennosti, napríklad, kurzom pečenia či varenia.
Test začnite identifikáciou vášho potenciálneho zákazníka. Môžete na to použiť aj umelú inteligenciu. Zodpovedzte si tieto otázky:
Kto bude môj zákazník? (Definujte ho čo najkonkrétnejšie.)
Akú potrebu alebo túžbu rieši?
Ako mu moje podnikanie naplní jeho potrebu, zlepší deň či život?
Ak v meste chýba skúsený odborný lekár alebo kaderník s dobrými recenziami, ľudia musia za službou cestovať alebo dlho čakať. Ak plánujete začať podnikať v oblasti, kde je nedostatok ponuky, máte väčšiu šancu uspieť.
Zvážte aj svoju skúsenosť. Ak idete podnikať, mali by ste tomu rozumieť – venovali ste sa tomu vo voľnom čase, mali ste to ako koníček, máte predchádzajúcu skúsenosť zo zamestnania, praxe, dobrovoľníctva, stáže, výmenného pobytu alebo máte obchodného partnera, ktorý sa v tom vyzná a spolu sa dopĺňate a tvoríte super tím (napríklad on sa v tom vyzná odborne a vy ste dobrý v organizovaní a manažmente financií).
Nezabudnite tiež na to, že výkon určitých profesií je regulovaný, čo znamená, že bez oprávnenia na tú danú činnosť alebo bez splnenia hygienických noriem, vám môžu hroziť pokuty.
Krok 2: Zistite si konkurenciu a trhový potenciál
Testovanie trhu neznamená len zisťovať, či o váš produkt alebo ponuku niekto stojí. Znamená to tiež vedieť, aký je trhový potenciál a kto je vaša konkurencia. Jednoducho povedané, potrebujete si urobiť analýzu trhu a konkurencie.
Napríklad, ak chcete robiť pedikúru pre vaše klientky, ale aj klientov, môže vás zaujímať koľko salónov už existuje v okolí vrátane neautorizovaných pedikérov. Ak je už mnoho konkurentov, zamyslite sa, čím sa odlíšite – možno poctivejšou prácou, personalizovanými službami, rýchlou dostupnosťou, kvalitnejším materiálom, drobným občerstvením, reprezentatívnejšími príjemnejšími priestormi alebo špeciálnymi ponukami. Ľudia môžu ísť do miestnych salónov alebo si objednať návštevu na doma. Rozhodnite sa, či sa zameriate aj na mobilné služby.
Alebo, ak si plánujete otvoriť ambulanciu v konkrétnom meste či obci, oplatí sa zistiť viac o lekároch, ktorí tam ordinujú - vrátane ich veku. Ak sa niektorí z nich blížia k dôchodku, znamená to, že v najbližších mesiacoch či rokoch môžu uvoľniť svoju prax. V takom prípade môžete mať možnosť prevziať ich ambulanciu aj s pacientmi, čo môže byť jednoduchšie než budovať základňu od nuly. Zároveň sa informujte na VÚC, mestskom či obecnom úrade alebo v poisťovni, aký dopyt po zdravotnej službe v regióne evidujú a aké formy podpory vám môžu ponúknuť, ak sa rozhodnete zriadiť si tam prax.
Základnú analýzu si urobíte aj odpoveďou na tieto otázky
Koľko ľudí má potrebu, ktorú ste si zadefinovali? (Je to len 10 ľudí v meste, stovky v regióne alebo desiatky tisíc vo svete?)
Koľko z nich je ochotných za vašu ponuku, produkt či službu platiť?
Aká veľká je konkurencia a kde ešte / inde alebo akým iným spôsobom si môže zákazník túto svoju potrebu naplniť?
V čom sú vaši konkurenti silní, slabí, iní? Zistite akých chýb sa oni dopustili, ktorých sa vy môžete vyvarovať prečítaním si ich podnikateľských príbehov.
S ktorým konkurentom alebo partnerom by ste mohli spolupracovať na predaji produktu alebo poskytovaní služby? (Napríklad, aby ste využili synergiu, rozchodené cestičky, prípadne spolupodieľali sa na tvorbe nových produktov a služieb, ktoré na trhu chýbajú)
Čo by zákazníci chceli inak? Čo by uprednostnili? Čo iné hľadajú namiesto tovaru, služby, ktorú ponúkate vy?
Ako viete zakomponovať novozistené potreby zákazníkov do vašej ponuky?
Ak viete, koľko ľudí ten istý problém/potrebu rieši, či by zaplatili toľko koľko si pýtate a čo im chýba v súčasnej ponuke, získavate niečo neoceniteľné. Reálny obraz o tom, či má váš nápad šancu uspieť. Ďalším esom v rukáve je odlíšenie od konkurencie, pretože pamätajte na to, že vaša konkurencia je len o scroll nižšie.
Tipy na nástroje, ktoré vám pomôžu s hľadaním odpovedí
- Google Trends: ukáže vám, ako často ľudia hľadajú oblasť, ktorej sa chcete venovať. Stačí, ak navštívite web www.trends.google.com/trends/ a do vyhľadávania napíšete to, čo chcete zistiť. Taktiež si viete nastaviť časové okno hľadaných výrazov. Na príklade môžete vidieť vyhľadávanosť manikúry a to, že záujem rastie. Taktiež zistite vyhľadávanosť podľa oblastí a aj to, aké konkrétne manikúry ľudí zaujímajú. Vďaka tomu môžete vytvoriť ponuku svojich služieb či dokonca špeciálnu ponuku na to, čo ľudí zaujíma najviac.
- Heureka, Zľavomat, Booking, Glami a iné platformy, ktoré používajú umelú inteligenciu: porovnajte ponuku, ceny, recenzie
- Facebook skupiny, diskusie, Reddit: nájdite frustrácie aj nápady od reálnych ľudí
- Answer the Public: zistite aké najčastejšie otázky sa ľudia pýtajú v spojení s témou, ktorú riešite.
- Pinterest, Instagram, TikTok a iné platformy: hľadajte inšpirácie od vašich konkurentov.
- Perplexity, ChatGPT Research: informácie od nástrojov, ktoré využívajú umelú inteligenciu berte s rezervou, no na základné zhodnotenie nápadu, alebo prieskum možnej konkurencie môžete využiť „múdre” vyhľadávače.
Na obrázku môžete vidieť, že ľudia často vyhľadávajú to, ako manikúra prebieha, ako sa robí či to, ako dlho trvá. Práve tieto informácie môžete dať na svoju webstránku či ako obsah na sociálne siete.
Krok 3: Odprezentujte svoje portfólio a prvé recenzie
Nemusíte mať dokonalý produkt. V tejto fáze stačí ukázať videoukážku alebo základ – tzv. minimum viable product – minimum, čo ľudia môžu vidieť, ochutnať, vyskúšať a hlavne kúpiť a zároveň im prinesie esenciálnu časť hodnoty, ktorú ponúkate. Držte sa pravidla 80/20 – 20 percent práce z finálneho produktu alebo služby môže vo veľa prípadoch priniesť 80 percent hodnoty.
Nemusí ešte vyzerať dokonale alebo profesionálne. Môže ísť o prototyp, niečo čo už môžete ukázať vašim prvým zákazníkom, aj keď obsahuje len základné funkcie, ktoré už ľudia môžu využívať (preklikať sa). Môžete spočiatku spustiť len testovaciu verziu produktu alebo služby pre obmedzený počet ľudí.
Ak na testovanie potrebujete techniku, priestor alebo auto, nemusíte ich hneď kupovať. Oveľa rozumnejšie je začať s prenájmom, krátkodobým využitím alebo zapojením subdodávateľov. Získate tak prvé skúsenosti a spätnú väzbu bez toho, aby ste investovali veľké peniaze do niečoho, čo sa možno ešte bude musieť zásadne meniť. Takto si otestujete nápad bezpečnejšie a lacnejšie.
Cena je súčasť testovania
Pri testovaní nápadu sa zamerajte nielen na funkčnosť či dizajn, ale aj na cenotvorbu, predaj a distribúciu.
- Skúmajte, akú hodnotu zákazníci pripisujú vašej ponuke (tzv. value for money) a či sú ochotní zaplatiť cenu, ktorú požadujete.
- Porovnajte ceny konkurencie, ale nezabúdajte na vašu mzdu, ďalšie podnikateľské výdavky a maržu.
- Otestujte viacero cenových hladín – môžete pripraviť dve či tri varianty balíkov/služieb a sledovať, ktoré sa predávajú lepšie.
- Overte si, či zákazníci vaše produkty a služby budú využívať opakovane, ako často a či vás odporučia svojim blízkym a známym. Jednorazový záujem je fajn, ale ak má vaše podnikane dlhodobo fungovať, potrebujete vedieť, či si ho ľudia dokážu predstaviť pravidelne používať – a pravidelne zaň aj platiť.
- Uistite sa, či vaši zákazníci radi platia kartou (platobný terminál, platobná brána) alebo preferujú ďalšie možnosti (napríklad v hotovosti, na dobierku, cez PayPal, Revolut, bankovým prevodom).
- Pripravte si sériu jednoduchých ukazovateľov, na základe ktorých dokážete jednotlivé výsledky z prieskumu porovnávať. Napríklad spokojnosť zákazníkov môžete vyjadriť číselne na stupnici 1 - 5, a v testovacej fáze sa ich spýtať, ako na rovnakej stupnici vnímajú spokojnosť s konkurenčnými produktmi alebo službami.
- Na zbieranie spätnej väzby od klientov môžete využiť aj elektronické nástroje ako Google Forms alebo Typeform.
Príklady:
- Ste kaderníčka či barber? Ukážte portfólio účesov na reálnych ľuďoch, ktoré ste už vytvorili a zdieľajte na webe či sociálnych sieťach recenzie vašich prvých zákazníkov (niektorí dávajú screenshoty zo správ, niektorí zľavami či benefitmi motivujú svojich zákazníkov, aby recenzie napísali)
- Rozbiehate potraviny? Spýtajte sa veľkodistribútorov (Metro, Labaš, Fresh), či by vás podporili pri otvorení prevádzky v konkrétnej obci.
- Chcete robiť eshop? Využite už existujúcu šablónu, naplňte top produktmi a začnite ich ponúkať s konkrétnou cenou a referenciami od prvých zákazníkov, ktorí si ich vyskúšali.
- Plánujete kurz varenia? Spravte pilotný workshop, zviditeľnite ho a uvidíte koľko ľudí reálne príde a nechá dobré recenzie.
Nemíňajte hneď na logo a profesionálny web. V úvode si vystačíte s minimálnymi nákladmi na marketing a reklamu. Vytvoriť si môžete:
- bezplatný firemný profil na sociálnych sieťach - Instagram, TikTok alebo Pinterest a na internete, napríklad, Google business profil s fotkami, príspevkami a recenziami. Vďaka tomu si vás ľudia ľahko nájdu vo Vyhľadávaní a Mapách Google, kde uvidia aj otváracie hodiny a ako sa k vám dostať peši, MHD alebo autom,
- krátku zrozumiteľnú prezentáciu vášho produktu či služby (tzv. pitch) alebo videoukážku (napríklad cez Canvas).
- testovaciu predajnú stránku na základe jednoduchej webovej šablóny – napríklad z platforiem ako WordPress, Wix, Weebly alebo Websupport. Mnohé z nich sú zadarmo alebo majú bezplatnú verziu, ktorú si viete prispôsobiť.
- Na základe veľkosti vášho zámeru a dostupných zdrojov vyberajte aj partnerov. Na stránkach ako Pretlak nájdete freelancerov s rôznou úrovňou špecializácie, od programátorov, cez grafických dizajnérov až po marketérov a predajcov.
V tomto kroku je pre vás kľúčová spätná väzba na obsah a ponuku, nie na dizajn. Na tvorbu značky sa však pozerajte optikou „minimum valuable product” – názov a logo s vami budú dlhé roky, a pokiaľ uspejete, zmena týchto častí vašej značky bude stáť nemalé náklady.
Pri úvodnom nastavení komunikácie pomáha definovať si priority. Môžete začať jednoduchou tabuľkou 2x2 a vytvoriť si tzv. maticu prirorít. V jednotlivých poliach potom umiestnite prvky komunikácie podľa miery vynaloženého úsilia a dôležitosti – dôležité a nenákladné, dôležité a nákladné, menej dôležité a nenákladné, a menej dôležité a nákladné. Pri tvorbe prvkov vašej značky začnite v tomto zozname zľava, teda tým čo je dôležité a nenákladné.
Krok 4: Otestujte záujem ľudí
Nemusíte hneď otvárať prevádzku ani spúšťať reklamu. Stačí, ak sa začnete pýtať vašich potenciálnych zákazníkov, aby ste zistili, či existuje dopyt po vašom riešení, produkte či službe a zároveň získali prvotné hodnoverné informácie a spätnú väzbu. Využite kontakty a komunity, ktoré už poznáte.
Skúste napríklad:
- ísť rovno do terénu, napr. vyjdite do ulíc a vypytujte sa. Povedzte ľuďom, že robíte prieskum pre projekt XY a chceli by ste poznať ich názor. Skúste meniť lokality a čas, v ktorom sa pýtate, aby ste mali čo najširšiu vzorku názorov.
- zaplatiť pár desiatok alebo stovák eur na reklamu a priviesť vašich potenciálnych zákazníkov na vašu testovaciu webstránku, kde si môžu kúpiť alebo objednať váš produkt alebo službu za rôzne uvádzacie alebo testovacie ceny. Ak ešte produkt nie je v predaji a len testujete, na záverečnú objednávaciu stránku môžete dať informáciu, že ak vám zákazníci nechajú e-mail, budete ich informovať medzi prvými o dostupnosti tovaru alebo služby. Mimochodom, ak zbierate e-maily, nezabudnite na pravidlá upravené smernicou GDPR,
- zapájať sa do relevantných tematických a komunitných skupiniek alebo skupín na sociálnych sieťach (napr. Facebook, Instagram), v ktorých sú ľudia z vašej cieľovky (napr. Klub Akčných žien, Podnikáme na Slovensku, Mamičky z Bratislavy, Remeselníci SK, skupinky, kde sú obyvatelia obce alebo mesta), sledovať ich diskusie, žiadať o recenzie / skúsenosti / kontakty na konkrétnych poskytovateľov / predajcov, prispievať do nich zdieľať si navzájom rady, recenzie, skúsenosti,
- prezentovať sa prostredníctvom podujatí a komunikačných kanálov týchto skupín (napr. newslettery, magazíny). Prípadne pozvať 5-10 ľudí z tematickej skupiny a odprezentovať sa im,
- networkovať na iných podujatiach a výstavách, budovať spolupráce s potenciálnymi partnermi, vystavovateľmi, dodávateľmi a zákazníkmi.
Sledujte:
- Reakcie publika, kto sa ozve a na čo sa pýtajú, ako sa zatvária pri názve, ochutnávke, ako budú reagovať, keď im začnete opisovať váš produkt alebo službu, keď ich využijú. Reč tela a pohľad povedia zvyčajne viac ako slová.
- Sledujte, koľkí tovar alebo službu si objednali, koľko na vašej webovej stránke vydržali, kedy odišli, kam klikli.
- Zaujíma ich viac cena, dizajn alebo aj dostupnosť, rýchlosť doručenia či funkčnosť.
- Či dávajú spätnú väzbu, komunikujú svoje obavy, výhrady, nápady.
- Či niekto napíše, že má záujem hneď, alebo chce vedieť, kedy bude spustený predaj.
Tieto formy testovania vám umožnia rýchlo identifikovať slabé miesta ponuky, lepšie nastaviť cenu a zároveň si budovať prvých ambasádorov značky. Ak len pochvália a nič viac, tak je to síce milé, ale nestačí to.
Krok 5: Upravte nápad podľa spätnej väzby a konajte rýchlo
Po testovaní si položte otázky:
- Je moja ponuka pre ľudí zrozumiteľná a relevantná?
- Čo ich zaujalo?
- Čo im bolo nejasné?
- Čo by chceli inak?
- Čo ich presvedčilo/odradilo?
- Akú potrebu napĺňa moja ponuka v ich živote?
Nesnažte sa svoj nápad obhájiť. Skúste ho upraviť, modifikovať alebo inak vylepšiť, aby čo najviac zodpovedal spätnej väzbe, ktorú ste dostali. Lebo vaše podnikanie vás uživí jedine vtedy, ak budú zákazníci vaše produkty a služby využívať, platiť za ne a odporúčať ich ďalej.
Ak boli reakcie negatívne, netreba hneď nápad hádzať do koša. Skúste projekt upraviť podľa toho, čo vám povedali respondenti.
Môže byť ešte jeden dôvod, pre ktorý ľudia váš produkt zatiaľ odmietajú – netrafili ste cieľovku. Možno je užitočný pre úplne iný typ ľudí. Začínajúci podnikatelia sú často k svojmu nápadu nekritickí. Myslia si, že klienti by si ich produkt „mali kúpiť“, lebo im to zmení život. Ale určite klient o takúto zmenu stojí? Pri podnikaní vychádzajte z reálnych problémov svojich klientov, nie zo svojich predpokladov.
Krok 6: Zrátajte či vám dáva zmysel podnikať z dlhodobého hľadiska
Predtým než investujete veľké peniaze, začnite z vlastných úspor. Zaplaťte si doménu, šablónu webu, urobte prvé vzorky alebo malú skúšobnú sériu. Ak to funguje, pripravte si rozpočet, ako to reálne rozbehnúť, zväčšiť alebo štandardizovať.
V testovacej fáze sa snažte čo najviac znížiť vstupné náklady. Nemusíte mať všetko nové – často sa oplatí využiť sekundárny trh, repasované stroje či ojazdené autá, alebo si potrebné veci iba prenajať. Kým neviete, či váš nápad bude fungovať, šetrite peniaze a cashflow. Ak sa testovanie ukáže ako úspešné, vždy je čas investovať do trvalého vybavenia.
Ak už získate prvých klientov a urobia u vás prvý nákup, zrátajte, koľko vás stála snaha prilákať ich a ako často u vás budú nakupovať, aby ste vedeli, ako často potrebujete reinvestovať do marketingu.
Pokrýva marža, ktorú máte z predaja, vaše náklady spojené s nákupom tovaru či služby, marketingom, chodom vašej firmy a náklady na zamestnancov vrátane vás? Koľko takých klientov potrebujete mať a aký veľký nákup musia urobiť, aby sa vám oplatilo ísť do podnikania alebo v tom pokračovať?
Krok 7: Myslite neustále na riziká, ktoré s vaším podnikaním súvisia a minimalizujte ich
Pri plánovaní podnikania myslite aj na riziká, ktoré vedia prísť nečakane:
- nespokojní klienti a s tým spojené sťažnosti alebo reklamácie,
- meškajúci kuriér alebo poškodený balík,
- nedodaný alebo nekvalitný tovar,
- skúšobná séria výrobkov sa nepodarí,
- lacnejšia a silnejšia konkurencia, alebo
- tento biznis vás prestane baviť a budete sa chcieť venovať niečomu inému.
Nezabudnite ani na škody na majetku, alebo zdraví, ktorú môžete spôsobiť vašim zákazníkom, odberateľom alebo dodávateľom, poškodenie vašich pracovných nástrojov, ale aj odcudzenie, krádež, oheň či povodeň.
V týchto prípadoch je dobré mať plán B a vymyslený akčný plán čo urobiť alebo ako minimalizovať škody / riziká:
- kompenzácie pre klientov ako náhrada za vadný produkt alebo meškajúce dodanie (napr. Kupón alebo zľava z ďalšej kúpy, službu alebo benefit navyše)
- pokúsiť sa čo najviac speňažiť stroj, ktorý sa už nedá opraviť,
- ponúknuť na sekundárnom trhu nepodarené výrobky v rámci skúšobnej výroby alebo súčiastky,
- mať finančnú rezervu pre platby, ktoré ešte vaši odberatelia nezaplatili a vás brzdí v podnikaní, alebo
- vhodne nastavené poistenie.
Aj keď sa podnikanie ešte len rozbieha, oplatí sa mať aspoň základnú rezervu či jednoduché poistenie. Takto nebudete musieť zastaviť celý projekt len preto, že prišla jedna nepríjemná udalosť.
Prečítajte si aj náš článok o poistení pre podnikateľov
Krok 8: Sledujte záujmy, potreby a preferencie ľudí, lebo sa v čase menia
S prieskumami však určite neskončite. Doba sa mení tak rýchlo, že čo platí dnes, o tri mesiace už platiť nemusí, a preferencie klientov sa dynamicky vyvíjajú. Je preto užitočné robiť občasné prieskumy trhu aj po tom, ako spustíte reálne podnikanie.
S pribúdajúcou konkurenciou budete musieť neskôr upraviť alebo kompletne zmeniť svoj nápad, biznis model, cenu, a s tým budú spojené náklady s ďalším vývojom, testovaním či marketingom.
Ste pripravení na podobné odklony od biznis plánu? Máte dostatočne veľký rozpočet, aby ste si to mohli dovoliť a zároveň vedieť pokrývať réžiu a vaše súkromné výdavky?
Na záver
Pamätajte, začať s podnikaním nie je len o odvahe. Je to aj o zvedavosti, zodpovednosti a ochote overiť si, že to, s čím chcete podnikať, má pre ľudí zmysel, rieši to ich potreby a vám to zarobí peniaze.
- Ak sa pýtate, počúvate a testujete, už teraz robíte viac než väčšina.
- Ak viete, koho chcete osloviť a ako mu uľahčíte či skvalitníte život, tak ste na dobrej ceste.
- A ak si dáte tú námahu zistiť, či má váš nápad potenciál a vás uživí, nie je to zdržanie. Je to ten najlepší štart.
Takto nebudete len skúšať, či nápad funguje, ale zároveň sa naučíte podnikať zodpovedne a s rozvahou – a to je presne to, čo vám pomôže vydržať aj po testovacej fáze.
Malý tip:
A ak prichádzate na trh s niečím, o čom ste naozaj presvedčení, že má potenciál, dobre sa na to pripravte. Urobte si biznis plán, rozpočet a prípadne si nechajte poradiť od odborníkov.
Je len vo vašich rukách, či a ako z toho dokážete vyťažiť maximum.
Tento článok pripravili Slovenská sporiteľňa a neprepadni.sk v spolupráci s akcnezeny.sk a agentúrou Diorama.
Skôr ako sa pustíte do podnikania alebo vyčleníte peniaze na jeho rýchlejší rozbeh, nezabudnite sa na to dobre pripraviť. Stiahnite si vzorový biznis plán, ktorým vás špecialisti zo Slovenskej sporiteľne usmernia nielen v tom, ako pripraviť finančný plán, ale aj ako získať financie na rozbeh.