Ako otestovať chutné nápady predtým, než investujete

Chcete hrať pri podnikaní na istotu? Väčšina skúsených podnikateľov pri tejto vete prevráti oči, pretože vedia, že riziko a neistota sú s biznisom spojené rovnako, ako možnosť dobre zarobiť. No i tak sa k istote môžete priblížiť – ak budete svoje nápady pred uvedením viac testovať. Napríklad ako títo podnikatelia.

„Čo len bude dedko jesť na našej svadbe?“ Lamentovala rodina, keď sa chystali na svadbu, na ktorej varil Jakub Přibyl, známy vegetariánsky kuchár. Rodina zvolila núdzový variant, že prípadne vybehnú s dedkom do najbližšej reštaurácie, ak bude zle. Pretože dedko bol presvedčený jedák mäsa a pokiaľ si kto pamätal, neuplynul deň, aby si nedal jedlo s mäsom. Nuž a čo keď mladí chceli na svadbe vegetariánske jedlo? Jakub Přibyl však varil, ako najlepšie vedel. A dedko nielenže neodbiehal na mäso do neďalekej reštaurácie, ešte aj pochválil, že už dlho sa tak dobre nenajedol. 

Aj takéto skúsenosti presvedčili Jakuba, že vydať sa na vlastnú podnikateľskú dráhu je dobrý nápad. Pomáhal rozbiehať viaceré vegetariánske reštaurácie v Čechách a na Slovensku, takže vedel, že o tento druh zdravej stravy je čoraz väčší záujem. Ale chodiť domov za ľuďmi alebo na svadby a variť im tam? To už si taký istý nebol. No nechcel riskovať, preto skúšal. Testoval, chodil, ponúkal služby a všade, kam prišiel, boli spokojní. Preto sa rozhodol, že investovať do netradičného konceptu mobilného kuchára sa oplatí. Nápad, práve vďaka tomu, že ho mal Jakub otestovaný na veľkom počte ľudí, presvedčil aj banku, ktorá mu pomohla s prvotnou investíciou do karavanu, ktorý si špeciálne prerobil na mobilnú kuchyňu. 

Vegetariánsky kuchár vznikol na základe toho, že som už dlhodobo vnímal dieru na trhu. O vegetariánskych reštauráciách mám prehľad, keďže som sám vegetarián a pomaly prechádzam na vegánstvo. Vedel som, že po mojom jedle bude dopyt. Preto som vo svojom karavane vybudoval plnohodnotnú profesionálnu kuchynku a viem sa prispôsobiť každej akcii,“ hovorí Jakub.

Kam si ho zavolajú, tam navarí výborné vegetariánske jedlo. Netreba hľadať kuchyňu ani zabezpečovať suroviny, privezie si ich so sebou. Či už je to rodinná oslava, svadba, alebo aj verejné akcie v nákupných centrách či jarmoky. K svojmu podnikaniu pridal dokonca aj mobilnú aplikáciu, pomocou ktorej si ho ľudia môžu vyhľadať, v ktorej lokalite na Slovensku či v Čechách práve varí. 

„Varenie ma veľmi baví, moja práca je pre mňa naozaj koníčkom. Stále sa chcem zdokonaľovať v príprave vegetariánskej (vegánskej) stravy a mať nekonečnú fantáziu a kreativitu pri príprave jedál,“ vyznáva sa k tomu, čo ho ženie ísť dopredu.

Zo stánkov do prevádzok

Opačnú cestu ako Jakub Přibyl si vyskúšal Tomáš Hakl. So spoločníkom si založili Buchtáreň. Buchty, ktoré ponúkali ako streetfood na akciách. Keď videli, že je o buchty záujem a prišla ponuka prevziať prevádzku po Regal Burger, išli do toho. „Nebál som sa,“ spomína Tomáš Hakl. „Ľudia sa nás pýtali, že či si nemôžu naše buchty kúpiť aj mimo akcií, na ktorých sme boli, takže sme vedeli, že o nás bude záujem. A tiež sme si na stánkoch vyskúšali všetko plánovanie, ktoré sme potrebovali. Mal som niekoľko excelovských tabuliek, podľa ktorých sme rátali náklady na stánok a keď sme išli do prevádzky, tak sme ju len prispôsobili. Ale mali sme už odskúšané, čo potrebujeme, ako to bude celé fungovať, na čo si treba dávať pozor, mali sme už personál a vedeli sme, koľko čo bude stáť.“

Hovorí však, že viac ako dva roky dopredu neplánujú, aj celý nárast od stánku po viacero prevádzok prišiel postupne. „Najskôr sme mali jednu prevádzku, potom nás oslovili, či nechceme ísť do Auparku a potom prišla aj ponuka z Eurovea. Áno, možno by sme chceli ísť aj do zahraničia, do Rakúska, do Holandska, ale to je skôr otázka vzdialenejšej budúcnosti, uvidíme, čo prinesie ďalší rok,“ hovorí Tomáš. 

Predtým, než investujete

Ak začínate podnikať, alebo už máte rozbehnutý biznis a chcete rásť, predtým, než urobíme väčšiu investíciu (prevádzky, zariadenie, ľudia…) otestujte si svoj nápad v menšom a odpovedzte si na nasledujúce otázky: 

1. Potrebujem investovať naozaj, alebo len chcem?

2. Prinesie mi investícia viac zákazníkov, lepšiu efektivitu alebo nárast tržieb? 

3. Potrebujem nové zariadenie kúpiť, alebo si ho viem aj prenajať?

4. Potrebujem zamestnať nových ľudí, alebo si viem ich služby prenajať – stačia mi externisti? 

5. Mám na investíciu peniaze alebo si potrebujem požičať? Ak mám peniaze, nenaruší mi investícia plánovaný rozpočet? Budem mať z čoho platiť bežné výdavky?

6. Súvisí nová investícia s mojim biznis plánom? Netreba ho načrtnúť nanovo? Nie je to priveľký odklon od biznis plánu? 

7. Aký je môj ideálny cieľ s investíciou? Aké riziká sa môžu vyskytnúť?

8. Budem musieť znovu investovať aj do marketingu?

9. Budem mať kapacitu riešiť viac prevádzok, ľudí, spravovať viac zariadení? Alebo si na to musím nájsť človeka? 

10. Ak narastiem, budem vedieť udržať tú istú kvalitu, ktorú mám doteraz? 

Ak vás tento článok inšpiroval a rozmýšľate o vlastnom biznise, zapojte sa do nášho Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky na www.zacinamepodnikat.sk a prejdite svoj nápad s naším špecialistom.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť