Ak by sme presunuli štatistiky predaja elektromobilov a hybridných áut v Európskej únii do parkovacích domov, zistili by sme, že sa v nich nachádzajú dve tretiny spaľovákov a zvyšok jazdí na elektrinu alebo ide o hybrid. Ambiciózne sa blížiacu éru elektrických áut však jemne brzdia mýty o ich nízkom dojazde či vysokej cene. 
 

Počet elektromobilov sa zvyšuje a tento trend sa zrejme len tak nezastaví. Do platnosti prichádzajú normy Európskej únie, podľa ktorých by sme mali prestať s predajom áut jazdiacich na fosílne palivá do roku 2035.

Ešte pred pár rokmi sa väčšine motoristov mohlo zdať, že vlastniť auto na elektrinu je skôr pre nadšencov a vyvolených, ktorí majú veľa peňazí a neprekáža im nižší dojazd alebo problémy s infraštruktúrou v podobe nedostupných nabíjacích staníc či spoľahlivého servisu. Dnes už možno povedať, že základné mýty o elektromobiloch neplatia.

Dostať sa z Bratislavy do Košíc už nie je problémom, pretože priemerný dojazd súčasných elektromobilov je asi 400 kilometrov. Sieť nabíjacích staníc navyše stále hustne, na Slovensku už máme viac ako 1100 nabíjacích staníc na vyše 400 miestach. Nabíjanie trvá asi 30 minút, počas ktorých si oddýchnete či vybavíte maily, pomaly popíjajúc kávu.

Dostupné rovnako ako spaľováky

Len v porovnaní s minulým rokom napríklad klesli ceny niektorých elektromobilov o niekoľko tisíc eur, hovoríme o viac ako 10 % zlacnení. Napríklad Dacia Spring 45 Comfort+ je cenovo rovnako dostupná ako benzínová či dieselová Škoda Kamiq 1.0. Obe autá možno v rámci operatívneho lízingu získať za cenu len málo prevyšujúcu 15-tisíc eur. Dacia má pritom dojazd v meste vyše 300 kilometrov, čo vystačí na týždeň aktívneho jazdenia.

Priaznivé správy má trh aj pre náročnejších motoristov. U vyššej kategórie osobných vozidiel je možné cenovo porovnať napríklad elektrický Volkswagen ID.3 Easy Pro Performance so spaľovacím modelom Škody Octavia 4 2.ODTI style 4X4. Rozdiel v cene je len v tisícoch eur, pričom Easy Pro Performance má dojazd okolo 450 kilometrov a podľa výrobcu sa má v najbližšom období ešte zvýšiť.

Vyššiu kategóriu elektromobilov reprezentuje napríklad Volkswagen ID.5 Pro Performance. Tento model s dojazdom vyše 500 kilometrov je v operatívnom lízingu dostupný za necelých 600 eur mesačne a celkovo je asi len o deväť tisíc eur drahší ako typovo porovnateľný spaľovák Volkswagen Tiguan Al. 2.0 TDI Elegance.

Šetria prostredie aj náklady

Všeobecne však pri elektromobiloch platí, že v niečom sú už teraz lacnejšie ako ich benzínoví a naftoví predchodcovia. Sú to náklady na pohonné hmoty. Hoci ani ceny elektriny nie sú stabilné, všeobecne platí, že nabíjať auto vás vyjde zhruba na tretinu oproti tomu, keď ho natankujete fosílnymi palivami.

Dôležitý je aj dobrý pocit, preto pri elektromobiloch čoraz viac ľudí oceňuje vedomie, že jazdia bez priamych emisií CO2 a menej tak prispievajú ku klimatickej kríze.

Ekologicky zmýšľajúci spotrebitelia, ktorí sa rozhodnú pre lízing elektromobilu alebo hybridného auta, môžu využiť aj operatívny lízing alebo EKOúver Slovenskej sporiteľne. Ten prináša viacero výhod, napríklad má nižšie požiadavky na zabezpečenie a je bez spracovateľského poplatku.