Keď udržateľný rozvoj siaha od sauny až po minerálnu izoláciu

Svoju spoločenskú zodpovednosť môžu firmy výrazne posilniť sériou zdanlivo nenápadných krokov. U popredného slovenského dodávateľa izolačných materiálov Bitumat napríklad pre zamestnancov vytvorili „obývačku“, kde sa môžu stretnúť pri kvalitnej káve a cítiť sa príjemne. Tam sa ale ich cesta za trvalo udržateľným rozvojom zďaleka nekončí. 

Bitumat je rodinná firma a súčasťou jej identity bol od začiatku zmysel pre budovanie komunity. Zlepšovanie podmienok pre zamestnancov bolo preto prirodzené. Najskôr zrekonštruovali kancelárie a po spoločenskej miestnosti vybudovali v bratislavskom areáli plnom skladov, kde firma sídli, aj saunu a „fitko“. „Neustále rozvíjame ďalšie možnosti, ako a čo zlepšiť. Naši zamestnanci majú napríklad flexibilný pracovný čas, pokiaľ to situácia povoľuje. Najnovším prírastkom do benefitov pre zamestnancov je trojdenný pobyt vo wellness rezorte pre celé ich rodiny,“ hovorí Jakub Csutora, marketingový manažér spoločnosti Bitumat.

ESG ponúka príležitosti

V Bitumate si uvedomujú, že sektor stavebníctva, v ktorom podnikajú, má výrazný vplyv na životné prostredie. Preto kladú dôraz na spoluprácu s eticky nastavenými a zodpovednými dodávateľmi. „Je to každodenná komunikácia s výrobcami o materiáloch, ktoré distribuujeme. Často sa stretávame s otázkou o recyklácii vybraných produktov. Stávame sa tak hlasom našich zákazníkov, keď priamo prenášame otázky o zelených riešeniach na výrobné závody,“ vysvetľuje Jakub Csutora.  

Príkladom udržateľnosti je distribúcia minerálnej izolácie od poľského výrobcu, ktorá sa vyrába z čadiča, teda plne prírodne. Ekologický prístup sa Bitumatu vypláca aj preto, že rastie množstvo zákazníkov, ktorí hľadajú zelené riešenia, a tak sa stávajú voči svojmu dodávateľovi lojálnejší. V súčasnosti napríklad rastie dopyt po budovaní zelených striech na polyfunkčných domoch.
 

Zvýšenie reputácie u zákazníkov je len jedným z benefitov trvalo udržateľného rozvoja. Príklad spoločnosti Bitumat ukazuje, že aj malé a stredné firmy môžu byť v napĺňaní ESG stratégie kreatívne a úspešné. Podnikateľom však často chýba prvotný impulz. „Väčšina firiem už dnes vykonáva činnosť v oblasti ESG, aj keď možno o tom ani nevie. Keďže témy spoločenskej zodpovednosti  sa na prvý pohľad môžu zdať obsiahle a vyčerpávajúce, nie je na škodu porozprávať sa v tejto oblasti s odborníkmi. Nám boli, a sú, touto oporou šikovní ľudia zo SmartHead,“ radí Jakub Csutora.

Energetika je základ

Malé a stredné firmy môžu začať napríklad recykláciou odpadu alebo šetrením energie či prechodom na jej obnoviteľné zdroje. Oba prístupy patria k základným cieľom trvalo udržateľného rozvoja. Firmy si týmto prístupom zvyšujú šance, že napríklad získajú výhodný úver od svojej banky na financovanie zelených riešení. Vďaka ESG prístupu si môžu nájsť nové trhy alebo ďalších lojálnych klientov. ESG reporting preto zďaleka nie je len o nudnej byrokracii.

Aj v Bitumate recyklujú, no celkovo myslia na znižovanie uhlíkovej stopy. Majú veľké sklady, v ktorých optimalizovali osvetlenie, prechádzajú na úplnú digitalizáciu a už nebudú potrebovať tlačiarne. „Alebo môžem spomenúť plánovanie logistiky, kde maximalizujeme naše možnosti pri preprave tovaru od výrobcov k zákazníkovi,“ dodáva Jakub Csutora.

Podporujú šport

Na záver ešte pozvánka pre športových fanúšikov a fanúšičky. Značka Bitumat už dvanásť rokov podporuje futbalový klub FC ŠTK 1914 Šamorín, bratislavský hokejbalový klub a rôzne triatlonové preteky. Ak sa na niektorom z takýchto podujatí stretnete s logom Bitumat, možno vás to inšpiruje k ďalším nápadom, ako zvýšiť spoločenskú zodpovednosť aj vašej firmy. 

Pre udržateľnosť robíte viac, než si možno myslíte

Prečítajte si e-book o ESG pre malých a stredných podnikateľov a zistite, ako môže udržateľnosť pomôcť aj vášmu podnikaniu.