Počet podvodov raketovo rastie. Každý druhý klient banky sa stretol s pokusom ukradnúť mu peniaze
Metódy podvodníkov sú sofistikované. Sú veľmi zdatní v technológiách, ale aj psychológii. Pomáhajú im aj vyhľadávače ako je Google. Podľahnúť tak môže ktokoľvek z nás. Štatistiky potvrdzujú, že ideálna obeť neexistuje.
„Mám viacero známych, ktorí zarobili na investovaní do krypta. Facebook mi už dlhšie ponúkal stránky, ktoré hovorili o veľmi dobrom zhodnotení. Presvedčilo ma aj to, že na investície dozerá bitcoinová polícia Blockchain z Londýna...,“ začína svoje rozprávanie Alexandra z Modry.
„Mal som naozaj rušný pracovný deň, keď mi zavolal môj bankár. Upozornil ma, že mi z účtu odchádzajú peniaze na zahraničné účty,“ opisuje ako prišiel o peniaze Peter z Bratislavy.
Tieto príbehy nie sú ilustračné. „Ide o reálnych klientov, ktorí nám zavolali, pretože prišli o všetky svoje peniaze,“ vysvetľuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne.
Takto môže začínať príbeh kohokoľvek z nás. Počet podvodov totiž extrémne narástol. Ak by sme sa pozreli na rok 2021 a rok 2023, zistili by sme, že sa počet nahlásených podvodov zdvihol až o 530 percent. A to tento rok ešte neskončil.
„Štatisticky to vychádza, že každý druhý klient sa stretol s podvodníkom. Ak podvodu naletí, v priemere príde o 2 700 eur. Najvyššia suma presahovala 65-tisíc eur,“ konštatuje Ján Adamovský.
Ideálna obeť? Každý z nás
Ide pritom o ľudí naprieč sociálnym statusom a bydliskom. Neexistuje ideálna obeť. Môže ňou byť ktokoľvek. „S väčšou pravdepodobnosťou sa stanete obeťou online podvodu ako akéhokoľvek iného trestného činu,“ vysvetľuje Zuzana Juráneková, odborná poradkyňa z IPčka.
Stať sa to môže naozaj každému, aj ten kto verí, že podobným podvodníkom nenaletí. „Stalo sa to a mne. Odovzdala som údaje k svojej karte a až následne som si uvedomila, že ide o podvodný e-shop,“ vykresľuje Zuzana Juráneková, ako sa sama stala obeťou podvodníkov.
„Online podvody majú oveľa väčšie dopady, ako len finančné. Ľudia prežívajú stres, stratu dôvery, pocit vlastného zlyhania, hanbu aj vinu, čo sa prejavuje na duševnom zdraví,“ poukazuje na problém odborníčka. Na banky sa totiž podvedení klienti obracajú s vierou, že sa im podarí získať naspäť peniaze. Na IPčko kvôli psychickým ťažkostiam.
Metódy podvodníkov sú naozaj sofistikované a sú veľmi zdatní v technológiách. Preto im napríklad pomáhajú aj vyhľadávače ako je Google. „Podvodníci využívajú napríklad manipulatívne techniky na zvýšenie viditeľnosti a dôveryhodnosti prostredníctvom falošných recenzií. To im umožňuje nalákať nič netušiacich ľudí na škodlivé webstránky alebo propagovať podvodné produkty či služby,“ vysvetľuje Zuzana Juráneková. Okrem toho sú zdatní aj v emocionálnych manipuláciách. Emócie sú dôležitým motorom správania. Vytvárajú u ľudí silný stav strachu, naliehavosti alebo dôvery. To vytvára „horúci stav“, ktorý znižuje schopnosť myslieť pokojne a racionálne.
Najčastejšie podvody a riešenie
Dnes sa bankoví klienti najčastejšie stretávajú s falošnými bankármi, podvodmi na bazároch a investičnými podvodmi. Väčšina z nich v prvom rade kontaktuje banku a políciu. Tí, ktorí sa nedokážu sami vyrovnať s psychickými následkami sa obracajú aj na odborníkov. „Z pohľadu online podvodov sa najčastejšie stretávame u dospelých ľudí s romantickým podvodníkmi (4,2 %), phisingom (2,2 %), smishingom (1,9 %) a camfectingom (1,1 %),“ hovorí Zuzana Juráneková.
Jednou z možností, ako sa chrániť proti strate peňazí pri podvode, je poistenie zneužitia platieb. Slovenská sporiteľňa ho prináša klientom spolu s poisťovňou Cardif od 20. novembra.
„Našich klientov vie tento typ poistenia ochrániť pri typických a zároveň najčastejších dôvodoch zneužitia, ktoré sa objavujú na Slovensku. Známe zneužitie elektronického alebo mobilného bankovníctva, platobnej karty, nedodaný tovar z online nákupov. Dokonca chráni pred podvodmi pri nákupoch z bazáru ako napríklad Vinted alebo Bazoš a podobne,“ vysvetľuje Klaudia Drábiková, šéfka klientskych potrieb v Slovenskej sporiteľni. Poistenie si klient jednoducho aktivuje v aplikácii George, s platnosťou okamžite a za výhodný mesačný poplatok 1,49 eura. Výška krytia, respektíve vyplatená suma, sa pohybuje od 200 do 3 000 eur, v závislosti od typu podvodu, ktorý klient nahlási.