Tradície Kysúc: Ovčie mlieko prinieslo pracovné príležitosti a integráciu
Región Kysuce je skúpy na pracovné príležitosti. Veľa ľudí je preto nútených hľadať si prácu aj inde. Sociálny podnik Tradície Kysúc sa zameriava na výrobu a predaj výrobkov z ovčieho mlieka a ponúka pracovné príležitosti aj znevýhodneným a zraniteľným osobám. Predajňa sa nachádza v areáli Roľníckeho družstva Veľká Rača v Oščadnici. Za zrodom stojí akčná žena a mama dvoch detí Eva Budošová. Popri práci účtovníčky a ekonómky vyštudovala sociálnu prácu. Práve toto štúdium ju viedlo k tomu, že sa v päťdesiatke rozhodla vybudovať niečo, čo zanechá stopu v ľudských srdciach a pomôže zmeniť životy iným. Aktuálne jej na pleciach leží účtovníctvo, ekonomika, spracovanie hlásení, vedenie poradného výboru a mnoho ďalších úloh, s ktorými sa Eva dennodenne stretáva vo svojom podnikaní.
Eva, vy ste veľmi činorodá žena, ktorá má za sebou už niekoľko úspešných projektov. Čo všetko sa vám podarilo rozbehnúť?
Veru, máte pravdu. Asi mám potrebu byť stále v akcii. Keď sa tak nad tým zamyslím, už po ukončení školy v roku 1990 som popri práci v kvetinárstve pomáhala kamarátke rozbiehať butik s vlastnou odevnou tvorbou. Neskôr som sa rozhodla venovať už len účtovníctvu ako samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO). Okrem práce účtovníčky a ekonómky som však pomáhala klientom vypracovávať aj žiadosti o nenávratný finančný príspevok zo zdrojov Európskej únie.
Predpokladám, že žiadosti bez problémov schválili. Vy ste však nezostali len ako SZČO, posunuli ste sa ďalej...
Nemýlite sa. (smiech) Ako prvý projekt sa podarilo vybudovať hotel. Neskôr som si už založila firmu Účtovnícka kancelária, s. r. o., kde je v súčasnosti zamestnaných šesť žien a účtovníctvo poskytujeme 40 firmám. Popri tom som fungovala aj ako projektová manažérka v úspešnom projekte Kongresové a hotelové centrum Marlene Oščadnica.
Ako ste sa dostali k myšlienke sociálneho podniku Tradície Kysúc?
Vo februári 2021 ma oslovila vtedy ešte slečna Kubalová, a požiadala ma o spoluprácu. Predstavila mi svoju víziu vybudovania malej firmy na spracovanie ovčieho mlieka v Oščadnici. Jej zanietenosť a veľká chuť pracovať mi pripomenuli moje vlastné začiatky v podnikaní. Rozhodla som sa túto mladú ženu podporiť.
Akou formou?
Mesiac sme premýšľali, ako vytvoriť niečo, čo bude reálne, bude konkurencieschopné a hlavne bude prinášať radosť z dobre vykonanej práce. Po podrobných finančných analýzach sme založili sociálny podnik. Podpísali sme zakladateľskú listinu a neskôr vypracovali podnikateľský plán sociálneho podniku. Požiadali sme Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR o priznanie štatútu sociálneho podniku.
Na základe vašich skúseností ste chceli požiadať o nenávratný finančný príspevok z Národného projektu „Investičná pomoc pre sociálne podniky – nenávratná zložka“. Vtedy ste sa rozhodli osloviť Slovenskú sporiteľňu so žiadosťou o úver?
Áno. V máji 2021 sme začali spolupracovať so Slovenskou sporiteľňou, aby sme mohli dofinancovať investičný zámer. Od júna 2021 do augusta 2021 sme pracovali na výberovom konaní na dodávateľov strojov a zariadení potrebných na rozbehnutie prevádzky. V decembri 2021 banka firme schválila úver a následne sme podali žiadosť o poskytnutie investičnej pomoci pre sociálne podniky. Túto žiadosť nám v januári 2022 schválili.
Vy ste celý rok 2021 pracovali zadarmo, bez nároku na odmenu. Prečo?
Verila som projektu a najmä tomu, že sa oplatí investovať čas, vedomosti a skúsenosti na podporu úsilia mladého, pracovitého človeka s dobrým úmyslom. A zatiaľ sa mi táto investícia vypláca.
Ako konkrétne pomohla Slovenská sporiteľňa?
Špecialisti z Programu pre neziskové organizácie a subjekty sociálnej ekonomiky nám pomohli v prvom rade vyhodnotiť náš podnikateľský zámer, jeho reálnosť a predovšetkým ekonomickú udržateľnosť projektu. Získanie úveru bolo aj hlavnou podmienkou získania nenávratného finančného príspevku. Bez toho by sme nemali šancu uspieť. Pomohli nám aj s prevádzkovým financovaním, nakoľko NFP na prevádzkové náklady a mzdy boli len formou refundácií.
Čo bolo najväčšou výzvou pri rozbehu?
Určite to bola administratívna náročnosť založenia podniku, spracovania žiadosti o priznanie štatútu, vypracovanie podnikateľského zámeru, vypracovanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok. Ja mám však výzvy rada, neprekážalo mi to.
Hlavným cieľom sociálneho podniku je integrácia znevýhodnených a zraniteľných osôb, ktoré nachádzajú uplatnenie v tomto regióne. Koľko osôb zamestnáva sociálny podnik Tradície Kysúc?
Región Kysuce je na pracovné príležitosti skúpy. Veľa ľudí je preto nútených hľadať si prácu aj mimo neho. Každá pracovná príležitosť je tu veľmi vítaná. Možno sa to nezdá byť veľké číslo, ale zamestnávame troch znevýhodnených ľudí z celkového počtu desiatich zamestnancov. Ide o dvoch mužov a jednu ženu. Som veľmi rada, že všetci traja, aj napriek ich uznanej invalidite, sú schopní pracovať na plný pracovný úväzok. Pri náročnejších úkonoch majú k dispozícii asistentov.
Pre týchto ľudí to isto predstavuje zmenu života a veľkú príležitosť. Nemusia dochádzať ďaleko za prácou...
Presne tak. Vedúca prevádzky je matka, ktorá po strate predchádzajúceho zamestnania musela odísť pracovať do zahraničia, aby uživila rodinu. Pracovala ďaleko od svojich blízkych päť rokov ako opatrovateľka. Dnes vďaka nášmu sociálnemu podniku našla opäť uplatnenie vo svojej profesii, a ako na osobu zodpovednú za výrobu sa na ňu môžeme plne spoľahnúť.
Ženy s malými deťmi sa často boria s problémami v práci súvisiacimi s núteným voľnom pre chorobu detí. Stáva sa, že mnohé z nich prídu práve preto aj o prácu. Môže u vás pracovať aj žena s malými deťmi? Viete jej vyjsť v ústrety?
Samozrejme. Plne chápem, že ak mám zamestnanú ženu matku, musím rátať s občasným výpadkom, keď ochorejú deti alebo sú chrípkové prázdniny. Nie v každej rodine je možnosť varovania starými rodičmi. Jedna naša zamestnankyňa má malé deti a býva neďaleko prevádzky. Doteraz musela často meniť zamestnávateľa práve pre chorobnosť detí. Dnes u nás našla stabilitu a istotu. Musím však dodať, že rovnako aj my očakávame lojálnosť a férový prístup zo strany zamestnancov.
Pri rozprávaní ste mi spomenuli aj príbeh invalidného dôchodcu, ktorý vám ďakoval za možnosť u vás pracovať. To sa vo firmách často nestáva.
Áno, na tohto pána skutočne veľmi rada spomínam. Bol u nás zamestnaný jedenásť mesiacov a naozaj nám veľmi prirástol k srdcu. Keď sme mu gratulovali k šesťdesiatke, so slzami v očiach ďakoval za čas strávený vo firme. Žiaľ, o tri mesiace podľahol svojej chorobe.
No nedá mi nespomenúť aj nášho údržbára, ktorý robil 25 rokov ťažkú prácu v lese s motorovou pílou. Práve pre veľké zdravotné problémy z tejto práce mu úrady uznali invaliditu. Preto si mimoriadne ťažko hľadal prácu. Aj napriek všetkým prekážkam veľmi chcel pracovať. Po zverejnení inzercie bol prvý, ktorý prejavil záujem o túto pozíciu. Dodnes je súčasťou nášho tímu.
Majú vaši zákazníci vďaka tomu, že ste sociálny podnik, nejaké výhody?
Slovenské predpisy síce umožňujú uplatniť zníženú 10 % sadzba DPH na vybrané produkty, to by sa však netýkalo všetkých našich výrobkov. Štatút sociálneho podniku nám dovoľuje túto zníženú sadzbu mať na všetok náš sortiment, čo nám umožňuje aspoň sčasti držať cenu našich výrobkov na akceptovateľnej výške napriek tomu, že výrobné náklady neustále stúpajú.
Získali ste ocenenie environmentálne zodpovedný výrobca. Čo to v praxi konkrétne znamená?
Pri našej výrobe máme veľmi málo odpadu. Všetok odpad poctivo recyklujeme a odovzdávame na ďalšie zhodnotenie.
Čo považujete za najlepšiu reklamu vašej práce?
Najlepšou reklamou sú samotné výrobky. Väčšina našich zákazníkov sú priamo obyvatelia Oščadnice. Tí vidia na lúkach a pasienkoch biele huňaté štvornohé kosačky, od ktorých produkty pochádzajú, všímajú si, ako sa o ne staráme. O bio-eko chove ovečiek sa snažíme pravidelne informovať aj na našich sociálnych sieťach, pridávame tam aj analýzy našich výrobkov. Zúčastňujeme sa aj rôznych odborných súťaží, získali sme napríklad ocenenie Zlatá ovca, ktoré o kvalite našich výrobkov povie ostatným asi najviac.
Ovčie mlieko má oveľa vyššie výživové aj kvalitatívne parametre ako kravské mlieko. Napriek tomu však stojí bokom. Prečo je to tak?
Myslíme si, že určite je za tým pomerne vysoká cena. Predsa len, objem nadojeného mlieka od kravy je nepomerne väčší ako od ovečky. Snažíme sa však svoje výrobky dodávať aj do reštaurácií v okolí. Lebo, pravdupovediac, najviac zákazníkov tvoria obyvatelia obce Oščadnica, priľahlých obcí a turisti.
Hlavným produktom ovčieho mlieka je ovčí syr, z ktorého sa vyrába bryndza, syr na grilovanie, ricotta, dlhozrejúce syry. O aké výrobky je najväčší záujem?
Asi sa nikto nebude čudovať, keď poviem, že vedie poctivá klasická bryndza. Veľmi obľúbený je ovčí syr a v poslednom čase rastie záujem aj o dlhotrvajúce syry. Mladšie ročníky uprednostňujú jogurtové nápoje a jogurty. Čo sa týka turistov, tí obľubujú ručne ťahané ovčie nite, ochutené syry a taktiež čerstvý syr.
Aké sú vaše ďalšie plány s Tradíciami Kysúc?
Chceme podporiť predaj našich výrobkov prostredníctvom predajných automatov, udržať kvalitu výrobkov a v neposlednom rade spokojnosť zákazníkov a aj našich zamestnancov.
Ste neziskovka alebo sociálny podnik a máte merateľný pozitívny sociálny vplyv na spoločnosť? Zapojte sa do Programu pre neziskové organizácie a subjekty sociálnej ekonomiky. Usmerníme vás, ako získať vhodné úverové financovanie na zefektívnenie vašej činnosti, preklenutie obdobia nedostatku financií a zväčšenie vášho dosahu na spoločnosť či krajinu.