Mária Ondriašová: Bez zodpovednosti, trpezlivosti a lásky ani nezačínajte podnikať

„Vek neohrozuje činnosť človeka,“ hovorí 72-ročná Mária Ondriašová, ktorá vedie práčovňu MARION ZM v Zlatých Moravciach. Podnikať začala pred 22 rokmi a prednedávnom ju zaregistrovala ako registrovaný sociálny podnik. Vďaka iniciatíve, svojej pracovitosti a vytrvalosti zabezpečuje príjem pre seba a osem ďalších žien so zdravotným postihnutím. Postupne rozširuje služby práčovne, dnes už v nej využívajú moderné technológie na čistenie, pranie a žehlenie všetkých druhov bielizne a odevov pre obyvateľstvo či firmy. 

V rozhovore pre Akčné ženy Mária Ondriašová porozprávala:

  • prečo vek nie je v podnikaní prekážkou
  • ako sa dostala k podnikaniu a prečo prešla z chránenej dielne na sociálny podnik
  • o investičnej pomoci, ktorú dostala na rozšírenie služieb práčovne
  • aké výhody majú jej klienti vzhľadom na to, že práčovňa je registrovaným sociálnym podnikom
  • aké je to zamestnávať ľudí so zdravotným postihnutím
  • prečo sa bez zodpovednosti, lásky a trpezlivosti nedá podnikať

Ako ste sa dostali k nápadu otvoriť práčovňu?

V roku 1999 som stratila zamestnanie. Bolo to pre mňa ako živiteľku rodiny dosť náročné a ťažké obdobie. Keď som sa nevedela zamestnať ani po čerpaní deviatich mesiacov podpory z úradu práce, začala som uvažovať o podnikaní. Veľmi mi pomohla priateľka, ktorá predávala posteľnú bielizeň, mala kvalitné obliečky, chodila do firiem a ponúkala ich. Raz mi spomenula, že jej klienti vozia prať obliečky do iného okresu, lebo tu bola len jedna práčovňa. Keďže som predtým pracovala na Okresnom úrade v Zlatých Moravciach, mala som kontakty a vedela som, že ak urobím niečo dobré pre ľudí a aj pre mňa, mám šancu prežiť.

Prečo ste otvorili práve registrovaný sociálny podnik?

Začala som pôvodne s chránenou dielňou (práčovňou) v roku 2001 so štyrmi pracovníčkami so ZŤP, ktoré boli zamestnané na štyri hodiny. Našťastie, vždy som natrafila na dobré a slušné ženy, ktoré chceli pracovať a vedeli sme spolu vychádzať.

V roku 2019 ma navštívili koordinátori regionálneho centra ekonomiky pre Nitriansky kraj a predstavili mi možnosti a výhody prechodu na sociálny podnik. Keďže som spĺňala podmienky, a navyše podpora z úradu prácu na vyrovnávacie príspevky je vyššia, moje rozhodovanie nebolo dlhé.

Nie je to však iba tak, musím dodržiavať rôzne nariadenia, čo mi zo zákona prináležia. Išla som do toho s tým, že môžem hocikedy prejsť späť na chránenú dielňu.

Ako ste riešili financovanie?

Na začiatku roka 2020 sme dostali osvedčenie o priznaní štatútu registrovaného sociálneho podniku. V roku 2020 prebiehal Národný projekt – Investičná pomoc pre sociálne podniky, ktorý bol realizovaný v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou. Zapojila som sa doň s cieľom rozšíriť služby práčovne o mokré čistenie odevov. Bolo práve obdobie po korone, takže čísla neboli najlepšie.

Začal veľmi náročný proces verejného obstarávania. Ten trval približne rok a k tomu sa pridružili dlhé dodacie lehoty. Napriek tomu sme to dotiahli k celkovej spokojnosti.

Vďaka investičnej pomoci a úveru z Programu pre neziskovky a subjekty sociálnej ekonomiky sme na jar 2023 do prevádzky zakúpili vysokootáčkovú práčku na čistenie odevov, sušičku, naparovaciu figurínu, žehliaci stôl, posuvný závesný systém a aj auto, ktoré nám slúži na rozvoz bielizne. Ceny máme zatiaľ zámerne nastavené nízko. Na začiatku chceme ľudí presvedčiť nielen kvalitou našich služieb, ale osloviť ich aj priaznivými cenami.

Čo bolo pre vás najväčšou výzvou pri rozbehu?

Začiatky boli pre mňa ťažké. Nie u každého človeka som sa stretla s pochopením. Ale stretla som aj veľa dobrých ľudí, ktorí mi vtedy pomáhali a stáli pri mne. Viacerí z nich sú priatelia dodnes. Čo sa týka samotnej práčovne, ľudia stále potrebujú čistiť odevy, obleky, kabáty či fusaky.

Predpokladám, že vaši kľúčoví zákazníci sú hotely, reštaurácie, školy, zariadenia, ktoré potrebujú využívať služby práčovne. Je to tak?

Dnes sa všade dbá na čistotu. Naše služby využívajú hotely, penzióny, školy, lekári, obecné úrady, domovy dôchodcov a v nemalej miere aj obyvateľstvo. Pravidelne nosia prať posteľnú bielizeň, uteráky, osušky, utierky, výplne paplónov a vankúšov, poťahy z matracov, deky, obrusy. Ale perieme aj záclony a závesy. Pre firmy perieme aj pracovné odevy.

 

Majú vaši zákazníci, vďaka tomu, že ste sociálny podnik, aj nejaké výhody?

Ľudia a firmy by mali viac využívať služby sociálnych podnikov. Dávajú nám prácu, radosť a pomáhajú dobrej veci. To je na nezaplatenie. Na druhej strane, ľudia a firmy majú pri využívaní našich služieb rôzne výhody.

Keďže sme  registrovaný sociálny podnik, naši klienti si môžu uplatniť náhradné plnenie povinnosti zamestnávať občanov so zdravotným postihnutím. Túto možnosť využíva asi tretina našich klientov. Navyše, môžeme uplatňovať na dodané tovary a služby zníženú sadzbu DPH vo výške 10 % pre občanov, iné registrované sociálne podniky a samosprávy.

A v neposlednom ráde zákon o verejnom obstarávaní zakotvuje povinnosť pre verejných obstarávateľov (nad 10 zákaziek ročne) uplatniť sociálne hľadisko najmenej v 6 % z vyhlásených obstarávaní zákaziek.

Čo máte aktuálne na starosti v podniku vy?

Som veľmi rada, že už nemusím manuálne pracovať. Mám dosť zamestnankýň, dosť strojov a množstvo zákaziek. Donedávna som však po pracovnej dobe fyzicky nastupovala aj ja. Často som robila aj do desiatej večer, pripravovala som bielizeň a veci, aby ženy mohli ráno pracovať.

Teraz si začínam vychutnávať chod práčovne a čistiarne. Sledujem zákazky, či sú načas urobené, veľmi mi záleží na kvalite služby. Starám sa o organizačné veci, aby boli faktúry v poriadku. Hoci mám svoju účtovníčku, administratívne práce si robím sama. Robím to s takou zotrvačnosťou, aj keď viem, že moje dievčence si svoju prácu vykonávajú profesionálne. A čo je veľmi dôležité, ku klientom sa správajú úctivo a zodpovedne.

Nemali ste problém nájsť pracovníkov?

Nemala. (úsmev) Vyplýva to aj z mojej povahy. Som veľmi akčná.

Zamestnávam len zdravotne postihnuté ženy, no musím povedať, že sa s nimi veľmi dobre pracuje. Počas náročného kovidového obdobia mi veľmi pomohlo, že som mala pracovníčky so ŤZP. My sme síce mohli mať otvorené a prať, ale nemali sme čo. Avšak úrad práce nám platil náhradu mzdy do určitej výšky, tak sme to vedeli prekonať.

Dokonca som vďaka projektu vytvorila dve nové pracovné miesta, jedno na osem hodín denne a dve miesta na štyri hodiny denne. 

Je niečo, na čo si vedome dávate pozor v práci alebo vo vzťahu so zamestnankyňami?

Vždy zvažujem, čo poviem. Nechcem nikoho usmerňovať podľa seba. Každá z „mojich“ siedmych žien je iná. Sedem osudov, sedem životov. Každá si sem doniesla niečo iné. Mám ich rada všetky. Niekedy sa čudujem, prečo mi ich Boh dal do cesty. Zisťujem však, že sme sa mali stretnúť, vieme si vzájomne pomôcť.

Nikdy som nad sebou neuvažovala v zmysle ega, že ja mám teraz práčovňu, ja som niekto. Rada sa podelím o svoju skúsenosť. Verím, že každý človek môže určitým spôsobom obohatiť iných. Dôležité je však to, čo zo seba dáte, a či to ľuďom pomôže alebo ublíži. Negatívne veci nám neprospievajú.

Myslíte, že ste inšpirovali aj iných zamestnávateľov dať príležitosť ľuďom so zdravotným znevýhodnením?

Zamestnávať ľudí je veľká zodpovednosť. Počas podnikania sa často menia zákony, ktoré musíte dodržiavať, aj keď nie všetky sú pre vás výhodné. Keď zamestnávate ľudí so zníženou pracovnou schopnosťou, okrem toho, že im dávate prácu, mzdu a odvádzate za nich odvody, prežívate s nimi aj ich osudy, ťažkosti a problémy, ktoré si so sebou nesú. Prijímate ich osobnosť, beriete ich takých, akí sú. Ak to nedokážete, radšej sa do toho nepúšťajte. Ale ak áno, oplatia vám to tisíckrát. Získate pri nich pokoru a vďačnosť. A to je to, čo nám, ľuďom, najviac chýba.  

Aké sú vaše ďalšie plány s práčovňou

Vek neohrozuje činnosť človeka. Ak budem aj naďalej zdravá, chcela by som tento čas využiť aktívne a naďalej byť súčasťou práčovne. Avšak nikdy nevieme, čo príde zajtra alebo pozajtra. Čo s práčovňou ďalej, budem riešiť, keď na to príde čas.

Aké tri rady či odporúčania by ste dali začínajúcim podnikateľom a podnikateľkám pri zakladaní vlastného podnikania?

Tri rady? Hádam prvou a najdôležitejšou je zodpovednosť. Pri podnikaní ste zodpovední nielen za seba, ale aj za svoje rodiny, o ktoré sa musíte starať. V nemalej miere ste zodpovední za všetkých ľudí, s ktorými začnete obchodovať, aby ste svojím prístupom získali rešpekt a úctu voči všetkým.

Druhou radou je trpezlivosť. Pri podnikaní ju budete potrebovať stále. Hovorí sa, že trpezlivosť ruže prináša. Asi to bude pravda.

A treťou radou je láska. Dariť sa vám bude len vtedy, keď všetko budete robiť s láskou. Lebo koľko jej rozdáte, toľko sa vám vráti späť. 

Ste neziskovka alebo sociálny podnik a máte merateľný pozitívny sociálny vplyv na spoločnosť? Zapojte sa do Programu pre neziskové organizácie a subjekty sociálnej ekonomiky. Usmerníme vás, ako získať vhodné úverové financovanie na zefektívnenie vašej činnosti, preklenutie obdobia nedostatku financií a zväčšenie vášho dosahu na spoločnosť či krajinu.