Vishing je skratka pre „voice phishing”, teda akési chytanie obete prostredníctvom hlasu. Znamená to, že neprebieha cez správy, ale telefonicky. Podvodník zavolá svojej obeti a snaží sa získať jej citlivé údaje, ako napríklad heslo do internetbankingu alebo číslo platobnej karty. Často sa vydáva za pracovníka banky alebo iných inštitúcií.
Ako spoznám vishing?
Posledná aktualizácia článku 11.04.2025
S vývojom umelej inteligencie sú čoraz častejšie aj podvody s umelo vytvorenými hlasmi, kde podvodník vystupuje ako váš rodinný príslušník, ktorý sa ocitol v nepríjemnej situácii a potrebuje pomoc. Objavili sa aj podvody, kde takto náhodným seniorom volá ich „vnučka” alebo „vnuk” a pýta od nich peniaze.
Takto sa môžete chrániť pred vishingom:
- buďte obozretní a nezdieľajte dôverné informácie cez telefón
- nepodľahnite časovému nátlaku, ktorý na vás podvodník vyvíja. Vie, že keby ste mali čas premyslieť si to, žiadne údaje by ste mu nedali
- ak vám volá známy a chce po vás peniaze, zložte a zavolajte mu na číslo, ktoré máte uložené vo svojom mobile
- nikdy nikomu nepovedzte SMS kľúč na potvrdenie platby ani kompletné údaje o platobnej karte
- porozprávajte sa o týchto podvodoch so svojimi blízkymi
Ako odlíšite podvodný telefonát od skutočného telefonátu s bankou?
Samozrejme, môže sa stať, že vám naozaj zavolá niekto zo Slovenskej sporiteľne.
Aby si poradca klientskeho centra overil vašu identitu, môže si od vás vypýtať tieto 4 overovacie údaje:
- vaše celé meno a priezvisko
- vašu trvalú adresu
- posledné 4 čísla vášho rodného čísla
- celé číslo účtu, posledné 4 čísla platobnej karty alebo overenie prostredníctvom mTokenu alebo aplikácie George