Prečo by váš strategický plán mal začať osobnou víziou

Podnikatelia sú ľudia, ktorí vidia to, čo iní nevidia. Pozerajú sa na veci tvorivo, vedia zorganizovať veci a iných ľudí okolo nich tak, aby dosiahli plán, ktorí si predsavzali. No niekedy získajú pocit, že pracujú pre plán niekoho iného. Prečo sa to stáva?

Jednou z kľúčových vecí pre úspešné podnikanie je mať strategický plán

Strategický plán je podobný jazde na bicykli. Predné koleso je vaša osobná vízia, udáva smer alebo cieľ zvolenej cesty a zadné koleso je zdrojom energie. Predné koleso predstavuje vás a spôsob, akým chcete viesť svoj osobný život, ktorého súčasťou je aj život pracovný.

V podnikaní strategický plán pre firmu nie je založený len na predpoklade, že ciele a vízie spoločnosti sú maximalizácia zisku. Strategický plán musí začínať s vašimi osobnými cieľmi a víziou. Prečo? Pretože vyváženie životného štýlu a hnacej sily rastúcej firmy je večná dilema majiteľov firiem.

Poviem vám jeden príbeh, ktorý to ilustruje

Jeden klient vybudoval firmu z ničoho na firmu s obratom 3 miliónov dolárov ročne počas troch rokov. Ako majiteľ, si priniesol domov 100 000 dolárov ročne. Najal si konzultanta, aby mu pomohol vytvoriť strategický plán pre ďalší rast firmy. Plán obsahoval kroky potrebné k rastu spoločnosti na 15 miliónov dolárov ročného obratu počas nasledujúcich piatich rokov. Konzultant mu potom ukázal, že firma môže mať hodnotu 9 miliónov dolárov, hneď ako splní tento 5 ročný cieľ.

Na stretnutí svojej poradnej skupiny podnikateľov ukázal tento strategický plán a vyjadril nespokojnosť s cieľom svojej spoločnosti. Vysvetlil, že doteraz bol veľmi spokojný s peniazmi, ktoré zarábal. Chcel pracovať menej hodín, nie viac. Tiež nechcel pribrať do spoločnosti niekoho iného. Ani nechcel cestovať, čo by bolo potrebné pre dosiahnutie stanoveného cieľa. Stanovisko jeho poradnej skupiny bolo prerobiť strategický plán tak, že v prvom rade má uspokojiť svoje osobné vízie, ciele a plány. Prepracovaný strategický plán vyústil v cieľ, ktorý je zameraný skôr na udržanie ako na rast spoločnosti, na zníženie prevádzkovej réžie a umožní mu tráviť menej času vo svojej firme.

Neignorujte svoje osobné vízie pri vytváraní strategického plánu vašej firmy

Príliš veľa podnikateľov podľahlo tlaku rastu ich spoločnosti a skončili zle. Veľa úspešných podnikateľov, s ktorými som sa stretol povedali, že ak by začínali znovu, tak by chceli mať viac času pre seba. Viem, že je ľahké hovoriť o tom niekomu, kto už niečo dosiahol, ale neignorujte rady skúsenejších. Odporúčam vám najprv zistiť, čo chcete vy sami.

Zistite, čo vás robí šťastnými

Spomeňte si, kedy ste začali prvý krát podnikať. Alebo ešte lepšie, kedy ste dostali prvý nápad na vaše podnikanie. Mali ste veľkú predstavu o tom, čo bude vaša firma znamenať – pre vás, vašu rodinu, vašich zákazníkov alebo komunitu.

Od tohto bodu budete môcť určovať svoje obchodné vízie, strategický plán a ciele, ktoré vám a vášmu podnikaniu budú ukazovať smer, ktorý vás urobí šťastnými.

Ak predné a zadné koleso nespolupracujú, podnikateľ nikdy nemôže dosiahnuť úspech, aký si predstavuje. Skôr než budete môcť úspešne šliapať do pedálov a viesť firmu smerom ku svojmu osobnému naplneniu, musíte sformulovať svoju osobnú víziu a životné plány, pretože tie sú súčasťou vášho podnikania.

Autor článku: Igor Axamít, TAB Board SK

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť