Psychológia naceňovania alebo tri tipy ako využiť naceňovanie vo svoj prospech

Veľa obchodníkov a majiteľov biznisu si vôbec neuvedomuje, akú silu majú v rukách pri naceňovaní a príprave cenových ponúk.

Predstavujeme vám tri užitočné rady z ebooku, kde sa dozviete omnoho viac ďalších tipov ako využiť psychológiu naceňovania vo svoj prospech.

Číslo 9 a jeho sila

Baťovské číslo 9 má v cenotvorbe dve dôležité funkcie. Jednak vyvoláva v ľuďoch pocit, že je daná cena nižšia ako sa v skutočnosti môže javiť a taktiež pomáha potenciálnym zákazníkom pri rozhodovaní sa.

Suma 2,99 je zákazníkom vnímaná nižšie ako suma 3,00, pretože sa znížila vyššia hodnota v cene z 3 na 2. Naopak, číslo 2,89 nepôsobí nižšie ako 2,90, pretože nositeľ sumy číslo 2 zostáva rovnaký.

S číslom 9 treba vedieť vhodne pracovať a vždy závisí aj od cieľovej skupiny vašich zákazníkov. V niektorých prípadoch môže nadmerné využívanie čísla 9 v cenách pôsobiť umelo a naopak, môže znehodnocovať daný produkt alebo službu.

Aj to je dôvod, prečo sa v mnohých prípadoch nevyužíva na konci sumy číslo 9, ale napríklad číslo 5. Teda sumu 3,00 znižujeme na 2,95 a podobne. Takto prezentovaná suma nevyzerá tak umelo ako 2,99 a môže zaručiť vyššiu dôveru v očiach potenciálneho zákazníka.

 

Nezmyselná ponuka

Paralýza v rozhodovaní je pomerne známy jav. V podstate hovorí o tom, že ak má zákazník na výber príliš mnoho možností, je tak paralyzovaný výberom, že sa napokon znižuje šanca, že sa pre jednu z dostupných volieb aj reálne rozhodne.

 

Farba čísla

Vedci zistili, že vo všeobecnosti muži reagujú lepšie na ceny v červenej farbe ako v čiernej. Pre porovnanie u žien to vychádza skoro rovnako. Červená farba v mozgu muža totiž oveľa viac evokuje možnosť ušetriť.

Využitie tohto poznatku je teda jednoznačné. Ak máte produkty určené pre mužov, skúste ceny zobrazovať v červenej farbe.

Všetky spomenuté taktiky treba brať s rezervou, keďže vždy bude záležať od cieľovej skupiny, okolností a rôznych iných faktorov. Treba ale neustále testovať a neprestávať inovovať, pretože podľa vlastnej skúsenosti autora, jeden a ten istý produkt dokáže jeden obchodník predať za 100 EUR a iný za 300 EUR. Ktorým z nich by ste chceli byť vy?

Autor: Juraj Sasko, digitálna agentúra VISIBILITY

Ak vám tento článok pomohol a chceli by ste získať ďalšie rady a tipy na rozbeh vlastného podnikania, zapojte sa do nášho Programu pre začínajúcich podnikateľov  a podnikateľky na www.zacinamepodnikat.sk.

 

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť