Požiadať o pomoc pri rozbehu firmy nie je hanba

Treba poznať svojho zákazníka

Magdaléna je z tímu, ktorý radí začínajúcim firmám, aby v prvom rade „navnímali“ svojho budúceho klienta či zákazníka. „Ak chcete byť úspešní, musíte pochopiť potreby ľudí a ponúknuť im to, čo naozaj chcú,“ dodáva. 

Ak si teda chcete otvoriť kaviareň, je vhodné zamestnať sa v už existujúcej aspoň brigádne. „Je pritom jedno, o aký druh biznisu ide. Ideálne je mať v ňom aspoň isté skúsenosti,“ vysvetľuje Magdaléna. Vie, o čom hovorí. Za celý čas trvania programu Slovenská sporiteľňa poradila už viac ako sedemtisíc ľuďom.

Už len taký vzorový biznis plán, ktorý nájdete na webstránke programu, je niečo, čo môže nastaviť zrkadlo ľuďom, ktorí rozbiehajú vlastný biznis. Mali by totiž vedieť vymenovať konkurenciu, ktorá obsluhuje rovnaké potreby zákazníka ako oni sami. A je jedno, či je na vedľajšej ulici alebo na druhom konci sveta, ak je zákazník u nich ochotný nakúpiť. Mali by vedieť zodpovedať otázku, prečo by ľudia mali nakupovať u nich a nie u etablovanej konkurencie, a teda pomenovať výnimočnosť svojej ponuky.

„Máme klientov, ktorí dlho robili cukrárov a rozhodli sa osamostatniť. Vysporiadali si sa tým veľmi krásne,“ poukazuje Magdaléna na to, že aj v biznise, ktorý nie je „výnimočný“, sa dá byť úspešným. Treba byť len lepší ako druhí, alebo jednoducho treba nájsť dieru na trhu v tradičnej ponuke. „Máme podnikateľa, ktorý sa venuje ekologickému spracovaniu odpadov a je to veľmi zaujímavý príbeh. Ale aj čerstvého maturanta, ktorý sa rozhodol prevádzkovať glamping, teda luxusné kempovanie, ktoré nemá na Slovensku ešte veľkú tradíciu. Chyžu, v ktorej chce ubytovávať ľudí, postavil so svojím otcom – stolárom vlastnými rukami. On sám vyštudoval v odbore kuchár – čašník,“ hovorí bankárka.

Treba mať aj našetrené

V neposlednom rade sa pri začiatkoch podnikania nevyhnete otázke, ako bude svoj biznis financovať. Slovenská sporiteľňa napríklad cez svoj program finančne podporila viac ako 700 z nich.

Tu sa musíme hneď pristaviť a korektne priznať, že nikto nezíska stopercentné financovanie svojho projektu. „Obyčajne treba mať 20 až 30 percent z rozpočtu, ktorý je potrebný na obslúženie prvého zákazníka,“ hovorí Magdaléna. Nemusia to byť tisícky eur, aj úvery na začiatok podnikania sa pohybujú v priemere na úrovni 20-tisíc eur. „Samozrejme, poskytli sme už aj polmiliónový úver. Ale to je skôr výnimkou,“ uzatvára expertka.