Počas materskej si u nás trúfne podnikať stále málo žien

Začať podnikať sa boja najmä z piatich dôvodov:

  • Strach z neznámeho
  • Chýbajúca podpora rodiny a okolia
  • Nedostatok financií na rozbeh podnikania
  • Slabé znalosti o práve a ekonomike
  • Nevedia odhadnúť, či ich to môže živiť

Mnohé ženy čas na materskej a rodičovskej využívajú inak a okrem detí sa začnú venovať koníčkom i vzdelávaniu, chcú na sebe pracovať. Je to dané aj tým, že čas materstva sa posúva. Prvé dieťa dnes majú Slovenky v priemere ako 27-ročné. To znamená, že na materskú idú s pracovnými skúsenosťami, mnohé majú dobré miesto i vyššiu pozíciu a nechcú stratiť kontakt s trhom práce.

Čas starostlivosti o dieťa je pre veľa žien aj zlom v pracovnom živote. Niektoré si uvedomujú si, že sa nemôžu vrátiť na pôvodné miesto, lebo nebudú zvládať zladiť rodinu i prácu. Iné zistia, že by chceli robiť niečo iné, viac kontrolovať čas strávený v práci a s deťmi.

„Mnohé z nás počas materskej dovolenky zistia, čoho sú vlastne schopné. Tým, že nie sme zavalené množstvom pokynov od zamestnávateľa, naša hlava sa vyčistí. Máme možnosť znovuobjaviť svoj talent, sny, ženskosť a nadobudnúť vyššiu sebahodnotu. Tieto nové poznatky o sebe nám už nedovolia vrátiť sa do zamestnania, ktoré nevyužíva náš potenciál, alebo v ktorom sa necítime z rôznych príčin dobre,“ mieni Andrea Kováčová, ktorá začala počas materskej podnikať a založila projekt Čo dokáže mama. 

Aj preto sa špecialisti z Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky Slovenskej sporiteľne zameriavajú aj na mamy a otcov na materskej a rodičovskej dovolenke. Poskytujú im konzultácie, bezplatné poradenstvo a prechádzajú s nimi ich nápady a projekty tak, aby bolo jasné, či ich to môže živiť alebo to má ostať iba ich hobby. Do programu sa zapojili aj tri víťazky súťaže Čo dokáže mama, ktoré sa venujú hlavne hand made výrobkom. 

„Chceme ľuďom pomáhať otestovať si svoje nápady v malom na prvých potencionálnych klientoch a zistiť, koľkí z nich by boli ochotní objednať si ich tovar či služby a zaplatiť. Vypočítať, či príjem z predaja stačí na pokrytie výdavkov s tým spojených,“ vysvetľuje Tigran Aleksanyan, ktorý v Slovenskej sporiteľni koordinuje Program pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky

Do Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky sa môžete zapojiť aj vy, stačí si objednať bezplatnú konzultáciu u našich regionálnych špecialistov.