Takto si otestujte, či váš podnikateľský nápad funguje

Hoci doba je plná inšpiratívnych podnikateľských príbehov, na každý úspešný biznis príbeh pripadá mnoho neúspešných. Pritom mnohým problémom v podnikaní sa dá predísť a mnohé zbankrotované firmy mohli dnes žiť, ak by si svoj nápad otestovali vopred.

Mať nápad, ktorému veríte, je jedna vec, ale potrebujete ho konfrontovať s realitou. A lepšie je to urobiť za sto eur v testovacej fáze, ako za desaťtisíce v reálnej prevádzke, ktoré budete splácať ešte nasledujúce roky. Ako na to? 

Začnite offline

Keď sa dnes, v online dobe, hovorí o testovaní, ako prvé mnohým napadne A/B testovanie cez Google alebo Facebook. Nie je to však ten najlacnejší variant a určite cez neho nezískate najlepšie prvotné informácie. Ak chcete mať naozaj hodnoverné informácie a vedieť, čo si ľudia myslia, musíte ísť do terénu. 

Pred tým, ako do nápadu investujete peniaze, vyjdite do ulíc a vypytujte sa. Až keď zistíte, že o tento typ služby je v meste záujem, začnite riešiť podrobný biznis plán a investície. 

Urobiť si prieskum v teréne nie je ťažké. Choďte do ulíc s perom a papierom a povedzte ľuďom, že robíte prieskum pre projekt XY a chceli by ste poznať ich názor. Nemusíte im povedať, že je to váš projekt. 

Sledujte, ako sa zatvária pri názve, ako budú reagovať, keď im ho začnete opisovať. Reč tela a pohľad je niekedy výpovednejšia ako odpoveď ako slová. 

Odpoveď: „Áno, je to zaujímavé,“ nemusí znamenať, že vám dali zelenú, možno sa vás len chcú zbaviť. Skúste preto meniť lokality a čas, v ktorom sa pýtate, aby ste mali čo najširšiu zbierku názorov. 

Meňte projekt

Ak ste zistili, že je o projekt záujem, super. Môžete urobiť biznis plán a ísť do banky alebo za investorom. Ak boli reakcie negatívne, netreba ešte ideu hádzať do koša. Skúste projekt upraviť podľa toho, čo vám ľudia povedali. 

Môže byť ešte jeden dôvod, pre ktorý ľudia váš produkt zatiaľ odmietajú – netrafili ste cieľovú skupinu. Možno je užitočný pre úplne iný typ ľudí. Zamyslite sa nad tým. Odpovedzte si najmä na základnú podnikateľskú otázku – aký problém váš produkt rieši? 

Ak na to prídete, budete vedieť, kto tento problém má a lepšie sa vám stanoví cieľovka. Začínajúci podnikatelia často robia tú chybu, že sú k svojmu nápadu nekritickí. Myslia si, že klienti by si ich produkt „mali kúpiť“, lebo im to „zmení“ život. Ale určite klient túto zmenu chce? 

Pri podnikaní musíte vychádzať z reálnych problémov vašich klientov, nie z vašich očakávaní toho, ako by svet mal vyzerať. 

Testujte online

Urobte si viac landing pages – vstupných stránok, na ktoré za zopár eur na reklamu navediete presnú cieľovú skupinu. Sledujte, koľko na stránke vydržali, kedy odišli, kam klikli. Ideálne je, ak stránka ponúka reálny produkt aj s cenou. Môžete tak otestovať cenovú hladinu

Možno pri desiatich eurách ľudia zo stránky odídu, ale keď ponúknete osem eur, už prejavia záujem. Ak ešte produkt nie je v predaji, na záverečnú, objednávaciu stránku môžete dať túto informáciu s tým, že ak vám nechajú e-mail, budete ich informovať hneď, keď bude produkt v predaji. Mimochodom, ak zbierate e-maily, nezabudnite na pravidlá dané smernicou GDPR. 

Testujte online

Urobte si viac landing pages – vstupných stránok, na ktoré za zopár eur na reklamu navediete presnú cieľovú skupinu. Sledujte, koľko na stránke vydržali, kedy odišli, kam klikli. Ideálne je, ak stránka ponúka reálny produkt aj s cenou. Môžete tak otestovať cenovú hladinu

Možno pri desiatich eurách ľudia zo stránky odídu, ale keď ponúknete osem eur, už prejavia záujem. Ak ešte produkt nie je v predaji, na záverečnú, objednávaciu stránku môžete dať túto informáciu s tým, že ak vám nechajú e-mail, budete ich informovať hneď, keď bude produkt v predaji. Mimochodom, ak zbierate e-maily, nezabudnite na pravidlá dané smernicou GDPR. 

Testujte neustále

Povedzme, že už ste zistili, čo si ľudia myslia o vašom produkte. Viete aj, za koľko si ho chcú kúpiť. Nezastavte sa však v testovaní. Doba sa dnes mení tak rýchlo, že čo platí dnes, o tri mesiace už platiť nemusí. Priveľa informácií znamená aj priveľa zmien v preferenciách klientov. Je dobré mať kontakt s trhom ešte predtým, než sa to prejaví na predaji. 

S pribúdajúcou sa konkurenciou budete musieť neskôr upraviť alebo kompletne zmeniť váš nápad, biznis model, cenu, a s tým budú spojené náklady spojené s ďalším vývojom, testovaním či marketingom. Ste pripravení na podobné odklony od biznis plánu? Máte dostatočne veľký rozpočet, aby ste si to mohli dovoliť a zároveň vedieť pokrývať réžiu a vaše súkromné výdavky?

Buďte pripravení predtým, než investujete do svojho podnikania

Ak už získate prvých klientov a urobia u vás prvý nákup, zrátajte, koľko vás stála snaha prilákať ich a ako často u vás budú nakupovať, aby ste vedeli, ako často potrebujete reinvestovať do marketingu.

Pokrýva marža, ktorú budete máte z predaja, vaše náklady spojené s marketingom, chodom vašej firmy a zefektívnením interných procesov? Koľko takých klientov potrebujete mať a aký veľký nákup musia urobiť, aby sa vám oplatilo ísť do podnikania?

V neposlednom rade myslite na riziká, ktoré na vás môžu číhať každý jeden deň vášho podnikania – nespokojní klienti a s tým spojené sťažnosti, meškajúci kuriér alebo nekvalitný tovar, lacnejšia a silnejšia konkurencia, alebo vás tento biznis prestane baviť a budete chcieť sa venovať niečomu inému.