Franšíza je dobrý začiatok, ale nie stávka na istotu
Bežným sprievodným javom podnikania je neistota. Jedným zo spôsobov, ako riziko z podnikania zmierniť, je aplikovať postup, ktorý sa osvedčil iným a vydať sa cestou franšízy.
Ide o podnikanie pod značkou niekoho iného. Najlepším príkladom sú siete rýchleho občerstvenia, ktoré sa rozrástli po celom svete. Hoci majú jednotlivé prevádzky rôznych vlastníkov, riadia sa podľa rovnakých pravidiel, používajú spoločnú značku, majú tie isté pracovné postupy.
Franšíza je pre začínajúcich podnikateľov šikovným spôsobom, ako sa dostať k podnikaniu a ťažiť z poznatkov skúsenejších.
Bežným sprievodným javom podnikania je neistota. Jedným zo spôsobov, ako riziko z podnikania zmierniť, je aplikovať postup, ktorý sa osvedčil iným a vydať sa cestou franšízy.
Ide o podnikanie pod značkou niekoho iného. Najlepším príkladom sú siete rýchleho občerstvenia, ktoré sa rozrástli po celom svete. Hoci majú jednotlivé prevádzky rôznych vlastníkov, riadia sa podľa rovnakých pravidiel, používajú spoločnú značku, majú tie isté pracovné postupy.
Franšíza je pre začínajúcich podnikateľov šikovným spôsobom, ako sa dostať k podnikaniu a ťažiť z poznatkov skúsenejších.
Samozrejme, nie je to žiadna stávka na istotu. Aj v biznise v úlohe franšízanta čelí podnikateľ riziku, že klienti nebudú spokojní, zmení sa trh, že sa objavia rôzne nepredvídateľné okolnosti.
Napríklad mnoho podnikateľov, ktorí mali otvorené svoje franšízingové prevádzky v nákupných centrách, ani nevedelo, ako je dané nákupné centrum vykurované. Začali sa o to zaujímať, až keď začali rýchlo rásť ceny energií, pretože sa im to premietalo do vysokého nájomného. Neraz pritom zistili, že niečo také ani nemajú ošetrené v nájomných zmluvách. Franšízori však môžu franšízantom byť v krízových situáciách nápomocní, napríklad odpustiť franšízingové poplatky alebo pomôcť vyjednať lepšie nájomné podmienky s veľkými obchodnými centrami.
Myslieť na začiatok aj koniec
Dobrá franšízingová zmluva musí mať korektne ošetrený nielen začiatok a priebeh spolupráce, ale aj jej prípadné ukončenie, ak sa vyskytnú situácie, ktoré podnikateľovi neumožňujú pokračovať vo svojej aktivite. Práve na tieto možnosti sa dá pri tvorbe franšízingovej zmluvy myslieť bez ohľadu na to, či vieme, aká ďalšia katastrofa príde v nasledujúcich rokoch. Preto by pri tvorbe a podpise franšízingovej zmluvy mal asistovať skúsený právnik. Investícia do neho bude určite nižšia ako hasenie problémov v krízovej situácii.
Na začiatok podnikania, aj v prípade franšízy, sa oplatí mať rezervu, ktorá pomôže preklenúť obdobie, keď je rozbeh pomalý alebo prídu nečakané výdavky.
Ak sa podnikateľ rozhodne zvoliť si cestu franšízy, vzdáva sa časti svojej slobody výmenou za istotu skúseností. Musí rešpektovať pravidlá franšízora a franšízingovej zmluvy. Čo taká zmluva zahŕňa, je na dohode medzi oboma zúčastnenými stranami. Niekedy ide len o zdieľanie značky a prenos skúseností, inokedy sú podmienky nastavené prísne a franšízant si môže vyberať len z možností, ktoré mu nastaví franšízor (napríklad pri rozhodovaní o dizajne a usporiadaní interiéru či pridávaní nových produktov do ponuky).
Magdaléna Falťanová pomáha začínajúcim podnikateľom a podnikateľkám s financovaním ich rozbehu. Pri štarte nového biznisu odporúča rovnaké pravidlo, či už začínate na vlastnú päsť, alebo ťažíte z know-how investora alebo franšízora: radšej začínajte podnikanie v tom, čo poznáte.
Ak nemáte v danej oblasti žiadne skúsenosti, predtým, ako investujete svoje úspory do biznisu, najprv získajte prehľad o danom odvetví. Môžete sa napríklad zamestnať v podobnej prevádzke.
„Ak si napríklad nádejný podnikateľ, ktorý doposiaľ pracoval, povedzme, v stavebníctve, chce otvoriť maloobchod s kozmetikou a nemá to ani ako hobby, že by doma po večeroch skúšal kozmetiku, pre banku je to varovný signál,“ vysvetľuje Magdaléna Falťanová zo Slovenskej sporiteľne. Predstava, že si kúpi franšízingovú licenciu, zamestná v prevádzke ľudí, ktorí sa veci rozumejú, a on tam ani nebude chodiť, je prvý predpoklad toho, že s financovaním v banke neuspeje.
Franšízingová expertka Lenka Nováková dopĺňa, že pokiaľ potenciálny franšízant disponuje dostatočným vlastným kapitálom a je ochotný ešte viac riskovať, môže sa pozerať po franšízach aj v inom odbore, než v tom, kde má skúsenosti.
Franšízori často prechádzajú na franšízingový model podnikania, keď majú konkrétne know-how, chcú budovať nové pobočky, ale nechcú riešiť ľudské zdroje. A práve ľudia - zamestnanci aj zákazníci - sú základom k podnikateľskému úspechu. Ten bez investície do vzťahov nepríde.
Skôr ako sa pustíte do podnikania alebo vyčleníte peniaze na jeho rýchlejší rozbeh, nezabudnite sa na to dobre pripraviť. Stiahnite si vzorový biznis plán, ktorý vám pomôže usmerniť vaše podnikanie.