Etika v reklame sa oplatí
Ako teda pristupovať k reklame? Alebo na čo si odpovedať pred tým, ako pustíte kampaň do sveta? Vo všeobecnosti platí:
- Čo je etické, je i zákonné.
- Čo je nezákonnné, je neetické.
- Nie všetko, čo je zákonné, je i etické.
Etické pravidlá v reklame
Reklama predstavuje jeden zo spôsobov slobody prejavu a napĺňa aj právo na informácie. Reklama je dôležitá pre spotrebiteľov a reklama v rozpore so zákonom môže byť nekalou obchodnou praktikou.
Základné zákonné pravidlá nájdete v zákone č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení. Právny poriadok však pozná viacero ďalších špeciálnych zákonov, ktoré upravujú napríklad konkrétne produktové reklamy napr. na bankové produkty, hazardné hry či potraviny.
Dôležitú úlohu v reklame však majú aj etické pravidlá – kultivujú prostredie, predstavujú určitú nárazníkovú zónu. Zadávateľ vie, že ak dodrží etické pravidlá, dodrží aj zákon. Na druhej strane, ak nejaká reklama nie je výslovne nezákonná, ale naráža na v spoločnosti všeobecne akceptovanú morálku, práve aplikácia etických pravidiel vie vyslať signál k zákazníkom aj k samotnému zadávateľovi, aká vlastne tá reklama je. Etické pravidlá kultivujú spoločnosť a zároveň umožňujú prejavenie patričnej zodpovednosti a efektívnejšiu samoreguláciu prostredia aj na základe hrozby vlastným primeraným sankčným mechanizmom.
Desatoro zodpovednej a etickej reklamy
- Klamlivá a zavádzajúca reklama sú neprípustné.
- Za klamlivý sa považuje aj údaj sám o sebe pravdivý, ak môže, vzhľadom na okolnosti a súvislosti v akých bol použitý, uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu.
- Je pomerne časté, že si o sebe myslíme, že sme najlepší. Ak to ale chceme použiť v reklame, musíme pravdivosť superlatívu vedieť jednoznačne a hodnoverne preukázať.
- Nie, „holý zadok“ nepredá vaše topánky, krb či lepidlá.
- Je potrebné zvážiť celkový kontext a vzťah reklamy k produktu.
- Dvojzmysel nie je vždy tá pravá cesta – je potrebné sa vyhnúť dvojzmyslom s vulgárnou konotáciou a zobrazeniam, ktoré ohrozujú dobré meno reklamy.
- Myslite na to, že dôležité je aj umiestnenie reklamy (napr. umiestnenie reklamy na alkoholický nápoj pred budovu školy či škôlky je rozhodne neetické).
- Pri reklame je najdôležitejší zdravý rozum.
- Ak nemáte istotu, môžete využiť inštitút atestu – posúdenia reklamy pred jej uvedením na verejnosť.
- Buďte normálny, pretože byť etickým je normálne a etika by mala byť súčasťou reklamného bontónu.
Ak chcete získať ďalšie rady, tipy či pomoc s financovaním na rozbeh svojho vlastného podnikania, zapojte sa do nášho Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky.