Andrea Kováčová: Aj na materskej potrebuje žena čas na vlastný rozvoj

Mamy potrebujú vypnúť, zvýšiť si sebavedomie či prispieť do rodinného rozpočtu, hovorí ANDREA KOVÁČOVÁ, zakladateľka projektu Čo dokáže mama, ktorý združuje viac ako 30-tisíc mám v piatich krajinách. Program pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky ponúkol bezplatné vzdelávanie a poradenstvo tým mamám, ktoré uvažujú o vlastnom podnikaní.

V čom vidíte výhody a nevýhody toho, keď začne mama popri starostlivosti o dieťa niečo aktívne vyrábať, snaží sa podnikať?

„Výhod v tomto smere vidím niekoľko. V prvom rade je to sebarealizácia. Počas každodenného kolobehu starostlivosti o dieťa a domácnosť si túžime ukradnúť čas pre seba a robiť aspoň chvíľu niečo, čo nevyžaduje dieťa či manžel. Tým, že sa takto vymaníme z bludného kruhu plienok a varenia a stihneme aj čosi iné, nám dáva pocit zadosťučinenia a prirodzene nám zvyšuje sebavedomie. Niekedy potrebujeme len proste vypnúť. No a ďalším dôležitým faktom je, že rodičovský príspevok je nízky a plienky drahé. Zamestnať sa popri malých deťoch nie je ideálne riešenie, a preto hľadáme rôzne spôsoby, ako prispieť do rodinného rozpočtu. Aj zopár eur z predaja háčkovanej čiapky je pre niektoré mamy kľúčových. 

Samozrejme to prináša aj viacero nevýhod. Keď mama v sebe takýmto spôsobom objaví skrytý talent a zistí, že skutočne niečo dokáže, má tendenciu prepadnúť svojej záľube a túžbe po sebarealizácii. V tomto prípade nám príde neumytý riad ako vysoko nedôležitá záležitosť a najlepší pocit sa dostaví, keď dieťa zaspí a my sa môžeme vrhnúť do našej vytúženej aktivity. Deň má však pre každú z nás len 24 hodín a keď niekde pridáme, inde musíme ubrať. Ja som napríklad mala často  výčitky svedomia, či som dobrá mama, keď ma popri deťoch baví robiť aj niečo iné. Takisto nie každý partner je schopný pochopiť, prečo zrazu nefunguje všetko tip-top a namiesto teplej večere sú po stole rozhodené látky a nitky. Podpora rodiny je v tomto smere nevyhnutná a ak ju matka necíti, zvádza každodenný boj s časom a bilancovaním medzi sebarealizáciou a plnením potrieb svojich najbližších.“

Aký je teda najčastejší dôvod, že sa mama do niečoho pustí? Nadbytok času to zrejme nie je.

„Mnohé z nás počas materskej dovolenky zistia, čoho sú vlastne schopné. Tým, že nie sme zavalené množstvom pokynov od zamestnávateľa, naša hlava sa vyčistí a máme možnosť znovuobjaviť svoj talent, sny, ženskosť a nadobudnúť vyššiu sebahodnotu. Tieto nové poznatky o sebe nám už nedovolia vrátiť sa do zamestnania, ktoré nevyužíva nás potenciál, alebo kde sa necítime z rôznych príčin dobre. Navyše sa popri dieťati matka prirodzene naučí lepšiemu manažmentu času a efektívnosti a počas dňa dokáže zvládať niekoľko úloh. Mnohým mamičkám sa podarí rozbehnúť vlastný projekt či dielničku, získať nové kontakty a v tejto práci pokračujú aj po ukončení materskej.“

Najčastejšie sa mamy realizujú v oblastiach hand-made alebo vzdelávania. Prečo práve takéto profesie?

„Najčastejšie sa matka na materskej do niečoho púšťa z prostého dôvodu – aby vypla. Na začiatku nerozmýšľa o zárobku či podnikaní. Mnohé z mladých mamičiek ani netušia, čo vlastne dokážu a skutočne na to prídu, až keď chytia háčik či ihlice prvýkrát do ruky a pustia si svoj prvý video návod na háčkovanie z youtube. Práca s rukami je na to ideálna. Je príjemne monotónna, pôsobí proti stresu, a keď vidíme hotový výrobok, určite sa nám vyplavia hormóny šťastia, čo pôsobí ako hnacia sila k zvládaniu ďalších povinností. V našom projekte Čo dokáže mama máme momentálne viac ako 30-tisíc mamičiek a môžem povedať, že asi polovica z nich sa venuje práve ručnej práci.

Na druhej strane, mnohé z mám vôbec neinklinujú k ručným prácam a rozhodnú sa počas materskej prehĺbiť si svoje poznatky v inej sfére. Častokrát sa mamy počas materskej zúčastňujú kurzov (najčastejšie online), urobia si certifikáciu v novej oblasti, ktorá ich už dlhšie lákala, či prehĺbia svoje vedomosti v tom, čomu sa venovali pred narodením dieťaťa.

Niekedy mamy spoja ručnú prácu so vzdelávaním. Túžba speňažiť výsledky svojej kreatívnej činnosti ich dovedie k poznaniu, že prezentácia je kľúčový predajný artikel. To, ako je konečný výrobok “nastajlovaný“ a odfotený, hrá dôležitú úlohu v očiach konečného zákazníka, ktorý má možnosť si vybrať z množstva podobných výrobkov. Aby takáto mamka obstála v konkurencii, musí sa skôr či neskôr dovzdelať v základoch fotografovania či v grafických prácach.“

Vy ste počas materskej vymysleli projekt Čo dokáže mama? Prečo ste sa rozhodli takto podporiť ženy?

„Sama som mamou a viem, aká je táto rola náročná. Žena sa stáva matkou prakticky zo dňa na deň a v jednom okamihu sa jej v podstate od základu zmení život. Tie mamy, ktoré boli pred narodením dieťaťa aktívne, boli súčasťou rôznych projektov, cestovali či sa pravidelne stretávali s priateľmi, sa zo dňa na deň ocitnú medzi štyrmi stenami bytu s množstvom nových povinností, očakávaní a plnení potrieb svojich detí. Pre mňa bolo v tomto smere kľúčové pochopiť a uznať, že tým, že som sa stala mamou, som to stále ja – Andrea Kováčová, ktorá má aj svoje vlastné potreby, ktorá potrebuje čas pre seba, ktorá túži cítiť hodnotu len preto, že proste je, nie preto, že sa stará. Pochopila som, že keď chcem byť schopná dávať lásku a pozornosť svojim deťom, moja duša potrebuje byť v rovnováhe. Musela som sama sebe priznať, že sa potrebujem realizovať aj na inde, ako medzi práčkou a umývačkou riadu. Na začiatku som len som chcela zistiť, či to aj iné ženy – matky cítia rovnako. Či aj ony potrebujú z času na čas vypnúť a vrhajú sa do činností, ktoré presahujú tradičnú rolu matky. Založila som jednoduchú skupinu na facebooku s názvom Čo dokáže mama. To, že je nás po dvoch rokoch pôsobenia v projekte viac ako 30 000 a fungujeme v piatich krajinách, mi potvrdilo, že to cítime rovnako. Záujem  ma posmelil v ďalších podporných aktivitách pre mamy. Dnes už s mojím šesťčlenným tímom pravidelne organizujeme súťaže, aukcie či trhy, aby sa mamy dokázali dostať bližšie k potenciálnym zákazníkom a rozvinúť svoje kreatívne aktivity natoľko, že po ukončení materskej nebudú nútené hľadať si inú prácu.“ 

Stretli ste sa aj s kritikou, že ženy na materskej sa majú len starať o deti?

„Áno, stretla som sa so všeličím. Najväčším kritikom som si v tomto smere ja sama. Ja neustále bilancujem, čo je v poriadku a čo som už prehnala. Kedy by som mala všetko zavrieť a byť tu len pre rodinu. Neustále sa snažím hľadať nové postupy, ako veci zefektívniť, aby som trávila hodnotný čas s rodinou, ale pri tom nezabúdala ani sama na seba a dopriala si čas aj na oddych a sebarealizáciu. Myslím, že každá z nás to má nastavené inak. Niekto sa dokáže úplne ponoriť do roly matky a roky neriešiť nič iné, ďalšie ženy hľadajú možnosti, ako sa aj popri deťoch vzdelávať či pracovať, iné mamy sú zasa nútené nastúpiť plne do zamestnania kvôli nepriaznivej finančnej situácii. Tu nikto nemá právo súdiť, čo by matka mala, alebo nemala robiť. Žiadna kritika nie je na mieste a neberiem ju do úvahy.“

Do Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky sa môžete zapojiť aj vy, stačí si objednať bezplatnú konzultáciu u našich regionálnych špecialistov na www.zacinamepodnikat.sk.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť