Ako prebrať zabehnutú firmu

Začínajúci podnikatelia zvyčajne rozmýšľajú o svojom projekte od nuly. Postup však môže byť aj trochu iný – je veľa podnikateľov, ktorí chcú svoje podnikanie v nejakej oblasti ukončiť a hľadajú nástupcu.

Na začiatok sa núka myšlienka – ak podnikateľovi jeho biznis „šliape“, prečo by ho chcel nechať? Určite za tým musí byť nejaký fígeľ! Pravdou však je, že ten fígeľ nie vždy byť musí. 

Sú podnikatelia, ktorí by radi odišli do dôchodku, ale nemôžu. Venovali podnikaniu všetok svoj čas a rodinné zázemie si vybudovať nestihli. Alebo ich deti majú natoľko odlišné zameranie a vidia, koľko energie stojí človeka také podnikanie, že v rodičovskom biznise pokračovať nechcú. Alebo ľudí, ktorých majú v manažmente, si na pozícii veľkého šéfa neviedia predstaviť.

Preto začnú hľadať, komu by svoje úspešné podnikanie prenechali. Pretože pre máloktorého podnikateľa, ktorý vybudoval úspešnú firmu od nuly, existuje možnosť, že by ju zavrel. Jednak sú v nej ľudia, ktorých zamestnáva, na druhej strane je firma akoby jeho dieťa, ktoré musí pokračovať vo svojom živote aj ďalej.

Samozrejme, k vymenovaným dôvodom, prečo chce podnikateľ prenechať existujúci biznis inému, treba prirátať ďalšie dva – má ďalšie aktivity a nestíha sa venovať tejto firme, má zdravotné problémy alebo mu konkrétne podnikanie naozaj nejde a chce to prenechať niekomu skúsenejšiemu alebo človeku s väčším zápalom.

V každom prípade, pre začínajúcich podnikateľov, ktorí by veľmi chceli, ale nevedia ako, je téma prebratia zabehnutej firmy viac než aktuálna.

Ako sa na prebratie biznisu pozerá banka

Napriek tomu, že zabehnutá firma pokračuje vo svojej činnosti aj po preberaní novými majiteľmi, banka sa na to obvykle pozerá ako na začínajúci biznis. Preto skúma aj skúsenosti a expertízu nového vedenia či nových majiteľov a ich biznis plán. Ak by prechádzali podnikatelia zo živnosti, ktorá má dobré čísla, napríklad na spoločnosť s ručením obmedzeným, je zrejmé, že banka tieto kritériá posudzovať už nemusí a k posudzovaniu financovaní na novú s. r. o. si vystačí s daňovými výkazmi zo živnosti.

Prebratie zabehnutého biznisu: Aké úskalia na vás číhajú?

Ak preberáte existujúci biznis

1. Rozprávajte sa s existujúcim majiteľom

Pýtajte sa veľa a na všetko. Aj podľa toho, ako odpovedá, čomu sa pri konverzácii vyhýba, zistíte, či tam nie je nejaký zádrheľ. Dôvod odstúpenia je veľmi dôležitý. Navyše, pokiaľ budete potrebovať financie na preberanie zabehnutej prevádzky, banku bude taktiež zaujímať okolnosti, ako ste sa k tejto ponuke dostali.

2. Zistite, čo presne kupujete a ako sa prevádzke doteraz darilo

Vypýtajte si od aktuálneho majiteľa účtovné výkazy, daňové priznanie, priebežné účtovné výkazy firmy od začiatku roka. V prípade s. r. o. si tieto informácie viete vygoogliť, ale pokiaľ preberáte od SZČO či živnostníka, bez ich súčinnosti sa ťažko dostanete k potrebným informáciám. Vypýtajte si rozpočet, čo všetko preberáte a časový harmonogram preberania prevádzky. Navyše, pokiaľ budete potrebovať financie na preberanie zabehnutej prevádzky, je potrebné k žiadosti predložiť aj zmluvu (prípadne spočiatku návrh zmluvy) o preberaní, prevode vlastníctva či majetku.

3. Overte si prevádzku ako klient

Ak prevádzka, ktorú chcete odkúpiť, funguje, navštívte ju, využite tamojšie služb, kúpte si tam tovar alebo urobte online objednávku. Robte to aspoň niekoľko týždňov, aby ste nasali atmosféru a videli, čím prevádzka žije a akí ľudia tam chodia. Z pohľadu klienta rozmýšľajte, čo by ste zmenili.

4. Majte vlastnú víziu

Možno tá doterajšia fungovala predchádzajúcemu majiteľovi, ale ako podnikateľ potrebujete ísť za svojím snom. Len to vám dá v ťažkých chvíľach energiu a zákazníci až vtedy pocítia hodnotu, za ktorú vám platia, a budú sa k vám radi vracať.

5. Nepodceňte biznis plán

Síce idete do niečoho, čo už funguje, ale potrebujete mať plán, ako podnikanie posúvať ďalej. Bez prepracovaného biznis plánu nerozbiehajte žiadne podnikanie, či už idete od nuly, preberáte niečo zabehnuté, alebo idete podnikať popri práci. Nezabudnite myslieť aj na prípadný rebranding či redizajn značky a náklady s tým spojené.

6. Majte plán B

Môže sa stať, že veci nepôjdu tak, ako si predstavujete. Preto je vhodné si vopred povedať, kedy ešte má zmysel bojovať a kedy už vaše podnikanie nie je efektívne a treba ho zavrieť. Pretože zmyslom podnikania je vytvárať zisk a pridanú hodnotu pre majiteľa aj klientov, nie zadlžiť sa na celý zvyšný život.

Aj vy rozmýšľate o vlastnom podnikaní alebo ste nedávno začali podnikať? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky a využite rôzne možnosti spolufinancovania vášho biznis plánu. Stačí si objednať bezplatnú konzultáciu u našich regionálnych špecialistov.