Keď sa vášeň k palacinkám transformuje na podnikateľský nápad

Ako sa môže palacinková vášeň premeniť na fungujúci biznis? Ivana Omastová, niekoľko rokov realizovala palacinkové akcie pre svojich známych, až kým ju priateľ nepriviedol k myšlienke, aby svoju vášeň pretavila na podnikateľský nápad. Dnes už spolu druhý rok prevádzkujú stánok, kde predávajú sladké waffľové dobroty.

Čo vás inšpirovalo k tomu, aby ste rozbehli waffľový biznis?

K rozbehu gastro biznisu ma inšpiroval priateľ. Predchádzalo tomu osem ročníkov „palacinkových párty“, ktoré som organizovala pre úzku skupinu mojich priateľov s rôznymi sladkými i slanými špaldovými palacinkovými dobrotami. Zakaždým ma bavilo sledovať, ako mojím hosťom chutí, a to ma povzbudzovalo na zorganizovanie ďalšej palacinkovej párty. Na posledných ročníkoch sa zúčastnil priateľ a zažil ma v „akcii“. On ma povzbudil, aby som takého chutné a zdravšie dobroty začala predávať. Tak sme sa pustili do vybavovania potrebných povolení. Vtedy som zistila, že na zamiešanie vlastného cesta nestačí mať vysokoškolský titul.

S akými výzvami ste sa stretli na začiatku podnikania?

Prvú prekážku sme si uvedomili pri konzultáciách s hygienou. Nemohli sme si zarábať vlastné cesto s použitím vajíčok. Našli sme si však firmu, ktorá nám vyhotovila špeciálnu waffľovú zmes, ktorá vyhovovala všetkým požiadavkám. Vďaka tomu sme však prehodnotili svoju  pôvodnú víziu a zamerali sme sa na waffle v netradičnom prevedení. Zistili sme, čo potrebujeme k činnosti a pustili sa do vzdelávania, aby sme získali odbornú spôsobilosť. A samozrejme, začali sme trénovať pečenie wafflí, aby chutili čo najviac a zároveň, aby boli pekné aj pre oko. Premysleli sme všetky potrebné stroje, pracovné pomôcky a všetko sme si vizualizovali na papieri.

Kto všetko vám pomáhal pred otvorením a s chodom prevádzky?

Do realizácie nápadu som sa pustila s priateľom a spoločnými silami sme postupne vylepšovali marketing aj samotné waffle. Rozdelili sme si úlohy a tak každý z nás vie, čo má robiť. Počúvame však aj spätnú väzbu zákazníkov, ktorí nám dávajú tipy, čo by k waffliam privítali. Vďaka tomu sme rozšírili ponuku posýpok, dali sme do ponuky kvalitné špaldové cesto, spestrili sme ponuku ovocia a zamerali sa viac na komunikáciu so zákazníkmi počas predaja. Zákazníci môžu v našej prevádzke nájsť waffle v tvare nanuku, stromčeka či bublinkové waffle.

Kto je Vašou inspiráciou v podnikaní?

Inšpiráciu čerpáme hlavne z vlastných postrehov a z každej predajnej akcie. Sledujeme tiež ako fungujú ostatní obchodníci z gastra, čerpáme námety z internetu a rozhodne počúvame našich zákazníkov, čo potrebujú, čo im chutí alebo chýba.

Akú radu by ste dali tým, ktorí majú podnikateľský nápad, ale boja sa začať?

Na začiatku podnikania sme si položili tri otázky. Čo, komu a za čo? Dostali sme skvelý nápad s waffľami. Potom sme si určili, pre aký okruh ľudí budú waffle atraktívne, a podľa toho sme vyhľadávali vhodné podujatia. Dôležitou otázkou bol vstupný kapitál, teda koľko vlastných peňazí vložíme do podnikania. Pre rýchlejší rozvoj firmy prostriedkami z banky sme sa rozhodli až neskôr, po roku. Hneď, ako sme si ujasnili kľúčové odpovede, neváhali sme a pustili sme sa krok za krokom do zhmotňovania nášho nápadu. Treba nájsť odvahu, pustiť sa do vlastných cieľov a jednoducho čas ukáže, aký veľký potenciál má váš nápad.

Prečo by mali zákazníci navštíviť vašu prevádzku? V čom ste iní?

Naše Mňam Waffle sú vždy čerstvé, upečené z kvalitných surovín, vyzerajú originálne a chutia ešte lepšie! Náš zákazník si vždy vyberá, na čo má chuť. A ten, kto raz ochutná, sa rád vráti znova, aby si gastronomický zážitok zopakoval alebo obohatil o nové kombinácie.

Mali ste skúsenosti s podnikaním pred samotným otvorením prevádzky?

Osobne podnikám vo finančnom sprostredkovaní od skončenia vysokej školy. Nikdy som nebola zamestnaná a to ma naučilo rozmýšľať podnikateľsky. To rodičia boli mojimi vzormi a viedli ma k samostatnosti a vytrvalosti najskôr v rodinnom podniku.

Čo je vaša každodenná motivácia?

Každý deň ma posúva ďalej myšlienka vytvoriť niečo omnoho väčšie, ako sa nám podarilo doteraz. Príbeh McDonald´s vystihuje naše vízie.

Ak vás tento článok inšpiroval a rozmýšľate o vlastnom biznise, zapojte sa do nášho Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky na www.zacinamepodnikat.sk a prejdite svoj nápad s naším špecialistom.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť