Mňam Waffle: Keď sa vášeň k palacinkám zmení na podnikateľský nápad
Ako sa môže palacinková vášeň premeniť na fungujúci biznis? Ivana Omastová niekoľko rokov robila palacinkové akcie pre svojich známych, až kým ju priateľ nepriviedol k myšlienke, aby svoju vášeň pretavila na podnikateľský nápad. Dnes už spolu prevádzkujú stánok, kde predávajú sladké dobroty.
Čo vás inšpirovalo k tomu, aby ste rozbehli biznis s wafľami?
K rozbehu gastro biznisu ma inšpiroval priateľ. Predchádzalo tomu osem ročníkov „palacinkových párty“, ktoré som organizovala pre úzku skupinu mojich priateľov s rôznymi sladkými i slanými špaldovými palacinkovými dobrotami. Zakaždým ma bavilo sledovať, ako mojím hosťom chutí, a to ma povzbudzovalo na zorganizovanie ďalšej palacinkovej párty.
Na posledných ročníkoch sa zúčastnil priateľ a zažil ma „v akcii“. On ma povzbudil, aby som takého chutné a zdravšie dobroty začala predávať. Tak sme sa pustili do vybavovania potrebných povolení. Vtedy som zistila, že na zamiešanie vlastného cesta nestačí mať vysokoškolský titul.
S akými výzvami ste sa stretli na začiatku podnikania?
Prvú prekážku sme si uvedomili pri konzultáciách s hygienou. Nemohli sme si zarábať vlastné cesto s použitím vajíčok. Našli sme si však firmu, ktorá nám vyhotovila špeciálnu wafľovú zmes, ktorá vyhovovala všetkým požiadavkám. Vďaka tomu sme však prehodnotili svoju pôvodnú víziu a zamerali sme sa na wafle v netradičnom prevedení.
Zistili sme, čo potrebujeme k činnosti, a pustili sa do vzdelávania, aby sme získali odbornú spôsobilosť. A samozrejme, začali sme trénovať pečenie waflí, aby chutili čo najviac a zároveň boli pekné aj pre oko. Premysleli sme všetky potrebné stroje, pracovné pomôcky a všetko sme si vizualizovali na papieri.
Kto všetko vám pomáhal pred otvorením a s chodom prevádzky?
Do realizácie nápadu som sa pustila s priateľom a spoločnými silami sme postupne vylepšovali marketing aj samotné wafle. Rozdelili sme si úlohy, a tak každý z nás vie, čo má robiť.
Počúvame však aj spätnú väzbu zákazníkov, ktorí nám dávajú tipy, čo by k wafliam privítali. Vďaka tomu sme rozšírili ponuku posýpok, dali sme do ponuky kvalitné špaldové cesto, spestrili sme ponuku ovocia a zamerali sa viac na komunikáciu so zákazníkmi počas predaja. Zákazníci môžu v našej prevádzke nájsť wafle v tvare nanuku, stromčeka či bublinkové wafle.
Akú radu by ste dali tým, ktorí majú podnikateľský nápad, ale boja sa začať?
Na začiatku podnikania sme si položili tri otázky. Čo, komu a za čo? Dostali sme skvelý nápad s wafľami. Potom sme si určili, pre aký okruh ľudí budú wafle atraktívne, a podľa toho sme vyhľadávali vhodné podujatia.
Dôležitou otázkou bol vstupný kapitál, teda koľko vlastných peňazí vložíme do podnikania. Pre rýchlejší rozvoj firmy prostriedkami z banky sme sa rozhodli až neskôr, po roku.
Hneď, ako sme si ujasnili kľúčové odpovede, neváhali sme a pustili sme sa krok za krokom do zhmotňovania nášho nápadu. Treba nájsť odvahu, pustiť sa do vlastných cieľov a čas ukáže, aký veľký potenciál má váš nápad.
Mali ste skúsenosti s podnikaním pred samotným otvorením prevádzky?
Osobne od skončenia vysokej školy podnikám vo finančnom sprostredkovaní. Nikdy som nebola zamestnaná, a to ma naučilo rozmýšľať podnikateľsky. Rodičia boli mojimi vzormi a viedli ma k samostatnosti a vytrvalosti najskôr v rodinnom podniku.
Kto je vašou inšpiráciou v podnikaní?
Inšpiráciu čerpáme hlavne z vlastných postrehov a z každej predajnej akcie. Sledujeme tiež, ako fungujú ostatní obchodníci z gastra, čerpáme námety z internetu a rozhodne počúvame našich zákazníkov, čo potrebujú, čo im chutí alebo chýba.
Prečo by mali zákazníci navštíviť vašu prevádzku? V čom ste iní?
Naše Mňam Waffle sú vždy čerstvé, upečené z kvalitných surovín, vyzerajú originálne a chutia ešte lepšie! Náš zákazník si vždy vyberá, na čo má chuť. A ten, kto raz ochutná, sa rád vráti znova, aby si gastronomický zážitok zopakoval alebo obohatil o nové kombinácie.
Čo je vaša každodenná motivácia?
Každý deň ma posúva ďalej myšlienka vytvoriť niečo omnoho väčšie, ako sa nám podarilo doteraz. Príbeh McDonald's vystihuje naše vízie.
Rozmýšľate aj vy o vlastnom biznise? Zapojte sa do nášho Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky a prejdite svoj nápad s našimi špecialistami.