Optika Eyevil: Zákazník od nás musí odísť spokojný
Vrátil sa preto na východné Slovensko, do Michaloviec, a pomaly sa presunul na cestu, ktorá sa mu formovala už od detstva – začal pracovať v rodinnej očnej optike.
„Samozrejme, že v rodine sa o ničom inom od detstva nehovorilo,“ usmieva sa nad otázkou, či ho rodinné zázemie očných optikov ovplyvňovalo už od mala. „Otec bežne chodil domov neskoro v noci, pretože potreboval dorobiť okuliare. Vtedy to ešte nebolo ako dnes, že naťukám do počítača čo potrebujem a stroje to urobia za nás. Kedysi bolo potrebné všetko robiť ručne, čo si vyžadovalo čas. A tak je prirodzené, že sme aj doma a na rodinných oslavách, hovorili najmä o očiach a okuliaroch,“ spomína Viliam.
Keď začínala optika Eyevil, bolo nevyhnutné posilniť e-shop a Instagram. Vtedy sa u Viliama prejavila vlastnosť, ktorá často dominuje u športovcov – veľká chuť vyhrávať. Ak už niečo začal, musel to robiť naplno, preto začal spolupracovať s celebritami. Bolo to prirodzené spojenectvo, veď dominantou jeho online predaja sú najmä módne kúsky slnečných okuliarov.
„Na tomto si dávam veľmi záležať. Vyberáme také rámy, ktoré sú niekedy až extravagantné a poležia si u nás aj pár mesiacov, kým si nájdu svojho kupca. Ale práve preto ich máme, aby sme sa odlíšili,“ vysvetľuje Viliam.
Stavil na výnimočný servis
Od začiatku si povedal, že chce robiť očnú optiku inak. A ako si to „inak“ zadefinoval? „Ide najmä o úprimný servis klientom. Poviem to na príklade. Príde k nám do očnej optiky dáma, ktorá hľadá rám na dioptrické okuliare. Keď ale vidím, že jej nesvedčí, tak jej to slušne poviem a ukážem jej, že k tvaru jej tváre a pokožky sa hodí iný rám, hoci je aj podstatne lacnejší, ako ten prvý. Ale nechcem to robiť ako mnohé očné optiky, že prikývnem na všetko, čo si klient vyberie, len aby som to predal. Klient musí odísť spokojný. A keď tej dáme poviem, že v tom druhom ráme je oveľa krajšia, usmeje sa aj ona a odchádza spokojná. O tom je ten úprimný servis,“ opisuje svoj prístup k podnikaniu Viliam Chmurovič.
V očnej optike klienti hľadajú najmä dioptrické okuliare, na internete najmä tie slnečné. „Aj keď máme e-shop a silný Instagram, o ktorý sa teraz už stará moja priateľka, tak určite chcem expandovať aj v počte predajní“.
Brzdí ho v tom však jeden veľký problém. „Je veľmi ťažké nájsť kvalitného človeka. Na škole ich naučia minimum vecí pre reálny život, ale presvedčia ich, že so zameraním na optometriu si môžu pýtať vysoké nástupné platy. A oni to aj robia. Ale keby aspoň niečo vedeli!“ povzdychol si Viliam.
Hovorí, že niektoré veci človek musí mať síce v sebe, ale mnohé veci sa dajú naučiť – od personálu napríklad vyžaduje, aby sledovali módne trendy, aby spoznávali, prečo má modelka s nejakou tvárou a pokožkou na fotke práve daný rám a prečo jej iný svedčí menej.
To, čo sa už učí ťažšie, je komunikatívnosť. „Nepotrebujem ľudí, ktorí stoja a pozerajú na klienta, čo si vyberie. Áno, musia byť odborníci, ale tiež musia mať schopnosť uvoľnene konverzovať a zákazníkovi naozaj poradiť – jednoducho odtiaľto musí odísť spokojný. Toto je teraz môj najväčší problém. Ak by som mal ďalších šikovných ľudí, viem otvoriť prevádzku hneď,“ načrtáva ďalšie plány.
Tu sa pritom prejavuje ďalšia vlastnosť, ktorú si zo športu priniesol do biznisu – schopnosť vydržať. Pretože cesta na vrchol nevedie len cez nadšenie, ale najmä cez malé kroky, ktoré napokon vedú k veľkému výsledku.
Rozbiehate aj vy vlastný biznis a potrebujete ho dofinancovať? Prediskutujte váš biznis plán s bankou a zistite možnosti jeho financovania so štartovacím úverom pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky.