Podnikanie, ktoré ľudí robí krajšími

Vraví sa, že nech človek robí čokoľvek, osud si ho nájde. Takéto tvrdenie sa veľmi ťažko overuje, možno len na niektorých príbehoch sa dá vypozorovať, že niečo by na tom mohlo byť. Takýto príbeh žije aj Michalovčan Viliam Chmurovič, ktorý sa od hokeja dostal až k očnej optike na východe Slovenska, ktorú dnes propagujú mnohé celebrity.

Keď si dnes pozriete instagramový účet optiky Eyevil, uvidíte tam cez tridsaťtisíc followerov. Na očnú optiku je to úctyhodné číslo, ktoré – ak by išlo o človeka – by ho  nominovalo do kategórie instagramových celebrít.

Za instagramovým účtom, rovnomenným e-shopom, aj michalovskou očnou optikou je Viliam Chmurovič. Vyštudovaný optometrista, ktorý sa ale ešte pár rokov naspäť preháňal na kanadskom hokejovom ľade. A možno by tam bol doteraz, keby... 

Doma sa hovorilo najmä o okuliaroch

Viliam vyrastal v rodine očných optikov. Jeho starý otec si založil očnú optiku hneď, ako to po revolúcii v osemdesiatom deviatom bolo možné. Po rovnakej dráhe sa vybral aj otec a prirodzene sa predpokladalo, že aj Viliam, najstarší syn spomedzi troch súrodencov, pôjde touto cestou.

Viliam Chmurovič

foto: eyevil.sk

Jeho však bavil hokej. A nielenže ho bavil, aj sa mu v ňom darilo natoľko, že sa mu otvorila možnosť hrať v Kanade. Za oceánom zostal niekoľko rokov a prirodzene si plánoval nasledovať kariéru profesionálneho hokejistu. Keby nezasiahol, osud, náhoda, alebo ak chcete úraz. Nepríjemný, po ktorom Viliamovi Chmurovičovi bolo jasné, že sa s dráhou profesionálneho športovca musí rozlúčiť.

Vrátil sa preto na východné Slovensko, do Michaloviec, a pomaly sa presunul na cestu, ktorá sa mu formovala už od detstva – začal pracovať v rodinnej očnej optike.

„Samozrejme, že v rodine sa o ničom inom od detstva nehovorilo,“ usmieva sa nad otázkou, či ho rodinné zázemie očných optikov ovplyvňovalo už od mala. „Otec bežne chodil domov neskoro v noci, pretože potreboval dorobiť okuliare. Vtedy to ešte nebolo ako dnes, že naťukám do počítača čo potrebujem a stroje to urobia za nás. Kedysi bolo potrebné všetko robiť ručne, čo si vyžadovalo čas. A tak je prirodzené, že sme aj doma a na rodinných oslavách, hovorili najmä o očiach a okuliaroch,“ spomína Viliam.

optika Eyevil

foto: eyevil.sk

Bez e-shopu to dnes nepôjde

V čase práce pre rodinnú očnú optiku začal budovať jej internetový predaj. „V skutočnosti má ten e-shop ani tak nebavil, ale v dnešnej dobe ho potrebujete,“ pristupuje k tomu pragmaticky. A keď už e-shop existoval, bolo k nemu potrebné urobiť aj marketing, a ten sa najlepšie robí cez Instagram. „Otec je už starší a na moderné technológie veľmi nie je, preto som prirodzene začal tieto veci riešiť ja.“

Prišiel však ďalší bod zvratu, ktorý ho prinútil prehodnotiť ďalšie plány – naštartovať vlastné podnikanie. Rodinné firmy sú veľmi náročné na fungovanie, pretože osobné vzťahy sa prelínajú s pracovnými a ešte aj s biznisom. Tak sa aj stalo, že jedného dňa sa rôzne pohľady na ďalšie smerovanie medzi ním a otcom vyostrili natoľko, že si povedal, že odchádza. Zo dňa na deň. „Prvé, čo mi napadlo, bolo, že potrebujem peniaze na rozbeh a začal som zháňať banku, ktorá by mi pomohla. Tak som sa dostal k Slovenskej sporiteľni, ktorá pomáha aj začínajúcim podnikateľom bez predchádzajúcej podnikateľskej histórie,“ spomína Viliam. 

Prvé, čo banka chcela, bol biznis plán a plán pre cash flow. Keďže s očnou optikou vyrastal, nebol preňho problém vyplniť tabuľky a pár dní na to mal peniaze na účte. „Tri dni som to ešte spracovával, pretože až vtedy mi naplno došlo, čo som to vlastne urobil,“ hodnotí dnes spätne. 

 

Nasledujúce udalosti však potvrdili, že rozhodnutie vydať sa vlastnou podnikateľskou cestou bolo správne. Za peniaze, ktoré mal k dispozícii, si vedel vybaviť obchod, nakúpiť skladové zásoby aj investovať do strojov. Hoci, opatrne. Prístroj na meranie zrakovej ostrosti je pomerne drahý, preto si ho najskôr prenajímal a až keď naozaj videl, že je oňho záujem, rozhodol sa ho cez ďalší podnikateľský úver kúpiť.

V čase, keď začínala optika Eyevil, sa rozbiehala aj pandémia, takže bolo nevyhnutné ďalej posilniť e-shop a Instagram. Vtedy sa u Viliama prejavila vlastnosť, ktorá často dominuje u športovcov – veľká chuť vyhrávať. Ak už niečo začal, musel to robiť naplno, a preto aj pri marketingu siahol po možnosti, ktorá je dnes v online svete nevyhnutná a začal spolupracovať s celebritami. Bolo to prirodzené spojenectvo, veď dominantou jeho online predaja sú najmä módne kúsky slnečných okuliarov.

„Na tomto si dávam veľmi záležať. Vyberáme také rámy, ktoré sú niekedy až extravagantné a poležia si u nás aj pár mesiacov, kým si nájdu svojho kupca. Ale práve preto ich máme, aby sme sa odlíšili,“ vysvetľuje Viliam.

optika Eyevil

foto: eyevil.sk

optika Eyevil

foto: eyevil.sk

Čo znamená „inak“

Od začiatku si povedal, že chce robiť očnú optiku inak. A ako si to „inak“ zadefinoval? „Ide najmä o úprimný servis klientom. Poviem to na príklade. Príde k nám do očnej optiky dáma, ktorá hľadá rám na dioptrické okuliare. Keď ale vidím, že jej nesvedčí, tak jej to slušne poviem a ukážem jej, že k tvaru jej tváre a pokožky sa hodí iný rám, hoci je aj podstatne lacnejší, ako ten prvý. Ale nechcem to robiť ako mnohé očné optiky, že prikývnem na všetko, čo si klient vyberie, len aby som to predal. Klient musí odísť spokojný. A keď tej dáme poviem, že v tom druhom ráme je oveľa krajšia, usmeje sa aj ona a odchádza spokojná. O tom je ten úprimný servis,“ opisuje svoj prístup k podnikaniu Viliam Chmurovič.

V očnej optike klienti hľadajú najmä dioptrické okuliare, na internete najmä tie slnečné. Aj preto sa mu spolupráca rozrástla o mnohé celebritné mená zo šoubiznisu, čo mu pomohlo aj počas pandémie. „Aj keď máme e-shop a silný Instagram, o ktorý sa teraz už stará moja priateľka, tak určite chcem expandovať aj v počte predajní. Teraz to trochu pribrzdila pandémia, ale najmä – ľudia. Je veľmi ťažké nájsť kvalitného človeka. Na škole ich naučia minimum vecí pre reálny život, ale presvedčia ich, že so zameraním na optometriu si môžu pýtať vysoké nástupné platy. A oni to aj robia. Ale keby aspoň niečo vedeli!“ povzdychol si Viliam. 

 

Hovorí, že niektoré veci človek musí mať síce v sebe, ale mnohé veci sa dajú naučiť – od personálu napríklad vyžaduje, aby sledovali módne trendy, aby spoznávali, prečo má modelka s nejakou tvárou a pokožkou na fotke práve daný rám a prečo jej iný svedčí menej. To, čo sa už učí ťažšie, je komunikatívnosť. „Ja tu nepotrebujem ľudí, ktorí stoja a pozerajú na klienta, čo si vyberie. Áno, musia byť odborníci, ale tiež musia mať schopnosť uvoľnene konverzovať a zákazníkovi naozaj poradiť – jednoducho odtiaľto musí odísť spokojný. Toto je teraz môj najväčší problém. Ak by som mal ďalších šikovných ľudí, viem otvoriť prevádzku hneď, ako sa skončí pandémia,“ načrtáva ďalšie plány.

Tu sa pritom prejavuje ďalšia vlastnosť, ktorú si zo športu priniesol do biznisu – schopnosť vydržať. Pretože cesta na vrchol nevedie len cez nadšenie, ale najmä cez malé kroky, ktoré napokon vedú k veľkému výsledku. 

optika Eyevil

foto: eyevil.sk

Rozbiehate aj vy vlastný biznis a potrebujete ho dofinancovať? Prediskutujte váš biznis plán s bankou a zistite možnosti jeho financovania so štartovacím úverom pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky.