Cesta k rodinnému biznisu: Vytrvať a nevzdávať sa

Počas rodičovskej dovolenky spolu s manželom rozbehli vo Veľkom Mederi remeselný pivovar, otvorili piváreň a ich výrobky si úspešne nachádzajú cestu k čoraz väčšiemu počtu zákazníkov. O varení piva, rodinnom podnikaní a skĺbení rodičovských povinností s úlohou konateľky v začínajúcej firme hovorí Monika Baranyai.

Na trh ste priviedli novú značku piva Rye Island (Žitný ostrov). Aká bola jeho cesta? Vraj sa váš manžel inšpiroval pivom na pracovnej ceste v Bavorsku.

Áno, istý čas chodil na pracovné cesty do Bavorska, kde mal možnosť ochutnať pivá, ku ktorým sa ľudia v mestách ako Veľký Meder nedostanú. Samozrejme vo veľkých mestách ako Bratislava, sú tzv. remeselné pivá na trhu už dávnejšie. Tieto nové chute ho natoľko inšpirovali, že sa so svojím kamarátom rozhodli uvariť vlastné pivo. Najprv to bolo z koncentrátu. Po dvoch – troch várkach si povedal, že chce variť pivo z ozajstných surovín a rozhodol sa kúpiť domáci 20-litrový pivovar. K tomu absolvoval jednodňový kurz a začal variť. Hosťom, ktorí k nám chodievali, sme začali ponúkať naše pivá a keďže ohlasy boli veľmi pozitívne, manžel sa rozhodol s varením piva podnikať.

Čo si môžeme predstaviť pod kočovným pivovarom?

Kočovné pivovary nemajú vlastnú technológiu a pivo si nechajú uvariť v nejakom existujúcom pivovare. Tam si prinesú suroviny a recept a využijú ich technológiu. Tieto služby ponúkajú už mnohé pivovary na Slovensku (napr. Sessler v Trnave), ktoré majú voľné kapacity. Začalo sa to v Dánsku a rýchlo sa to rozšírilo po celom svete. Kočovné varenie funguje vlastne na faktúry. Po navarení piva vystaví pivovar faktúru a pivo sa stáva majetkom kočovného pivovaru. Robia to firmy, ktoré nemajú finančné prostriedky na zriadenie vlastného pivovaru. Väčšinou neskôr prejdú z kočovného na kamenný pivovar.

Je náročné namiešať vlastné pivo?

Je to subjektívne a vyžaduje si to aj istú úroveň fantázie. Manželovi na to na začiatok stačil jednodňový kurz. Samozrejme popritom preštudoval veľa literatúry, či už v knižnej alebo v internetovej forme.

Ako by ste charakterizovali vaše pivo? Kde ho môžu vaši zákazníci nájsť?

Varíme vrchne kvasené nefiltrované a nepasterizované pivá, napríklad typu India Pale Ale. Väčšinou sú silnejšie ako ležiaky, ktoré sú spodne kvasené. Majú výraznejšiu chuť a vôňu pre väčšie množstvo použitého chmeľu.

Naše pivá predávame v našej pivárni Beerheaven vo Veľkom Mederi. Avšak pivo od nás pravidelne odoberajú aj bratislavské pivovary Komín a Alžbetka ako aj prevádzky Beerstation. Začiatkom marca sme s Beerstation mali celoslovenskú akciu a rozviezli nám pivá do všetkých prevádzok v Bratislave, Trnave, Trenčíne, Žiline, Martine, Prešove a Košiciach. Po tejto akcii, v prípade nadbytku produkcie, zvykneme naďalej zásobovať aj ich mimobratislavské prevádzky. Ďalej možno ochutnať naše pivá aj pivárni Labeerint v Šali alebo v podniku Nosztalgia v Dunajskej Strede. V letnej sezóne dodávame fľaškové pivá aj do Komárna. Okrem spomenutých máme ešte dvoch – troch nepravidelných odberateľov.

Je niečo čo by ste s odstupom času v podnikaní urobili inak? Ak áno, čo by to bolo?

Určite by sa niečo našlo, ale vzhľadom na podmienky a situáciu v danom čase by sme nevedeli konať inak.

Čo by ste odporučili začínajúcim podnikateľom?

Vytrvať a nevzdať sa.

Čo je na vašej práci najťažšie?

Time management. Nebol by s tým problém, ak by nebola väčšina fyzickej práce (varenie, práce okolo varenia a rozvoz) v rukách jednej osoby. Vzhľadom na fakt, že sme začínajúci podnikatelia, nemôžeme si dovoliť vysoké mzdové náklady. Toto sa časom určite upraví, len musíme vytrvať a postupne sa zameriavať aj na zvyšovanie produkcie.

Akým spôsobom vám pomohla Slovenská sporiteľňa?

Bola k nám veľmi ústretová a s podporou šikovnej špecialistky Soni Šulkovej nám banka na výnimku schválila vyšší úverový limit ako je to bežné. Za to sme veľmi vďační, lebo inak by sme tie prostriedky nevedeli získať. Mnohé firmy majú v pozadí investorov, my sme však len jeden manželský pár a všetko sme začali doslova od nuly.

Konateľmi ste vy a váš manžel, ako ste si ako podnikatelia v začínajúcej firme rozdelili úlohy?

V podstate sme si prácu rozdelili podľa fyzickej a časovej náročnosti. Práce okolo varenia piva má na starosti manžel, napríklad sanitáciu, varenie, sudovanie. Zabezpečuje aj rozvoz a prepravu surovín a zvykne pracovať aj v našej pivárni ako čašník. V mojej zodpovednosti sú prevažne fakturácia, úhrady, komunikácia s dodávateľmi a odberateľmi, kalkulácia cien, čiastočne účtovníctvo. Čo sa pivárne týka, večerná práca pri deťoch u mňa nie je možná, ale buď ja alebo babky zvykneme pomáhať s upratovaním podniku.

Okrem firmy máte aj dve malé deti, bolo pre vás náročné skĺbiť podnikanie s osobným životom?

Myslím si, že sa to dá, len treba vždy dopredu vymyslieť ako. Napríklad cez víkendy zvykne manžel čapovať na farmárskych trhoch, kde deti zoberieme so sebou. Je to zážitok aj pre nich a majú príležitosť vidieť otca v práci. Všade kam sa dá, berieme deti so sebou, inú možnosť často ani nemáme. Pre staršieho je to v istom zmysle aj program, výlet alebo denná prechádzka napríklad do banky, obchodov, na úrady. Pre deti sú to zážitky. Taktiež, ak to situácia dovoľuje, staršieho trojročného syna zvyknem zapojiť do ľahkých prác ako je odhadzovanie papierov do koša pri etiketovaní alebo podáva fľaše. Teší sa, že môže pomôcť, a je to pre neho motivujúce. Menší, šesťmesačný syn ešte celkom často spí, tak vtedy viem pokojne vybavovať telefonáty a maily, kým starší je v jasliach. Možné je všetko, len to treba dobre zorganizovať. Starostlivosť o deti bola vždy prácou žien, aj bez podnikania. Robíme to všetky a každý deň.

Prečo by sa podľa vás mamičky na materskej nemali báť vkročiť do podnikania?

Materská či rodičovská dovolenka síce trvá na Slovensku tri roky, ale málo žien si môže dovoliť zostať doma tak dlho. Mnohé sa už oveľa skôr vracajú do svojich zamestnaní alebo hľadajú práce na doma. Podnikanie na materskej je rovnaká situácia s tým rozdielom, že si svoju prácu môžem rozvrhnúť podľa potrieb našich detí.

Potrebujete aj vy pomôcť s rozbehom vášho výnimočného projektu? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov od Slovenskej sporiteľne, objavte možnosti financovania a začnite sa živiť tým, čo milujete.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť