Mobilné bývanie plní ľuďom sny o vlastnom dome či kancelárii
„Prišiel s tým môj brat Lukáš, ktorý si rád kreslí a vymýšľa rôzne alternatívne bývania,“ začína rozprávanie o počiatkoch firmy Kodima Marko Hutník. „Lukáš dostal nápad, či nezačať robiť mobilné domy, ale nie z lodných kontajnerov, ako to mnohí robia, to je už trochu prežitok. Lodné kontajnery sú limitované rozmermi, a ich konštrukcia tiež spôsobuje, že v nich vznikajú tepelné mosty – v zime chladia a v lete fungujú ako radiátor. My sme chceli mobilné domy, kde sú tieto veci vyriešené. V tom čase, viac ľudí v našom okolí hovorilo, že by chceli nejakú menšiu mobilnú kanceláriu, aj my sme po takej túžili. Mali sme preto pocit, že je v okolí o niečo také záujem.“
S rovnakou motiváciou pristupovali aj k vytvoreniu vizuálnej podoby „tiny housov“. Vedeli, aké dôležité je, aby ich výtvory dobre vyzerali nielen v realite, ale aj na sociálnych sieťach. Ak chceli konkurovať svetovej ponuke, nemohli robiť kompromisy. Preto si prezreli stovky fotografií mobilných domov z celého sveta a rozprávali sa, prečo sú pekné, čo na nich funguje a čo nie. Robili si náčrty, prekresľovali ich a napokon prišli s vlastnými konceptmi.
„Medzitým sa nám podarilo nájsť aj dodávateľa vysokokvalitných sendvičových panelov, ktoré boli navyše samonosné, takže sme mohli ísť do toho,“ spomína Marko. Firma Kodima začala dýchať.
Zrenovovali aj vlastnú kanceláriu – postavili si model, ktorý patrí medzi vlajkovú loď ich produktov, veď keď záujemca prišiel, musel nielen vidieť, ale aj zažiť, čo to je naozaj kvalitný „tiny house“. A klienti prichádzali, často ani nevedeli, ako sa k nim dostali. „Začínali sme v Prešove, tak prirodzene toto bola najskôr oblasť, odkiaľ prišli prví klienti. Teraz sme však vyrástli a máme ich po celom Slovensku, nedá sa povedať, žeby nejaká oblasť prevládala. Práveže niekedy je to až zvláštne, odkiaľ prídu objednávky. Napríklad prišli dve objednávky z okolia Trnavy, pričom tí ľudia o sebe navzájom vôbec nevedeli.“
Funguje to ako skladačka
A občas prišli aj nezvyčajné požiadavky. „Napríklad klient chcel dodať dvere, ale bez zárubne, pretože tie si vedel zohnať lacnejšie. My síce vieme vyjsť zákazníkom v ústrety, ale vždy dodáme celistvú stavbu, ktorá má istý vizuál, pretože to je tiež naša vizitka. Mobilný dom od nás musí mať vždy okná, dvere, strechu a fasádu. Ak klient chce napríklad vnútro bez kúpeľne, alebo tam chce len elektrinu, nadiktuje nám svoju predstavu a podľa toho mu pripravíme mobilný dom,“ opisuje Marko Hutník.
Pandémia a súvisiace lockdowny spôsobili, že viac ľudí si uvedomilo, že chcú mať kúsok svojho pozemku, pretože byť zavretý v byte nie je príjemné. Mohlo by sa preto zdať, že aktuálne doba mobilným domom praje. Marko Hutník hovorí, že je to relatívne: „Po prvej vlne sme videli, že záujem narástol, viac ľudí chcelo mať mobilný dom. Ale takisto ako mnohí iní, aj my vidíme výpadky, najmä preto, že musíme byť zatvorení. Pandémia aj nás zasiahla a čakáme, kým sa konečne bude dať znovu fungovať ako predtým.“
Rozbiehate aj vy vlastný biznis a potrebujete ho dofinancovať? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov od Slovenskej sporiteľne. Predstavte a prediskutujte váš biznis plán s bankou a zistite možnosti jeho financovania so štartovacím úverom pre začínajúcich podnikateľov.