Neobaluy: Menej obalov, lepší biznis

Pozná to každý, kto chodí na veľké nákupy. Príde domov, zaplní chladničku a rovnako rýchlo zaplní aj smetné koše – sklo, plasty, papier, kartóny… Dokonca aj niektoré uhorky sa už predávajú samostatne balené v plaste. Ako z toho von? Michal Belko z Popradu vie. 

Začalo to chuťou podnikať, Michal Belko však nevedel s čím. S ideou otvoriť si obchod s nebalenými potravinami prišla jeho priateľka Alexandra Horňáková. Videla, že v zahraničí to funguje, prečo by nemohlo aj na Slovensku? Michalovi sa ten nápad páčil, bolo to niečo nové, na Slovensku nerozšírené, a ešte bola za tým aj pridaná hodnota – pozitívny ekologický a spoločenský dosah.

Najskôr si myslel, že nájsť dodávateľov bude problém, veď kto by predával nebalené produkty? „Ale nebolo to až také zložité, prekvapujúco sme našli viacero lokálnych dodávateľov,“ spomína Michal Belko.

Lokálnych dodávateľov hľadali preto, že chceli stavať úprimný biznis. A načo tvoriť bezobalový obchod, keď produkty budú k nim cestovať z druhého konca sveta? 

Kde zohnať peniaze

Potom, čo našli dodávateľov, objavili aj vhodné miesto pre obchod. A na rad prišla zásadná vec – peniaze. Niečo mali našetrené, ale potrebovali viac. Kto však pomôže začínajúcim podnikateľom bez finančnej histórie, hoci so skvelým nápadom?

„Bez Slovenskej sporiteľne by sme sa vôbec nerozbehli. Ich Program pre začínajúcich podnikateľo a podnikateľky je jedinečný medzi bankami. Nepotrebovali sme podnikateľskú históriu, stačilo mať premyslený biznis plán a plán cash flow,“ hovorí Michal Belko. Financie od banky použili na zariadenie prevádzky, naskladnenie tovaru a na počiatočný marketing.

Obchod Neobaluy tak mohol odštartovať a začať ponúkať nebalené potraviny, kozmetiku aj drogériu primárne od dodávateľov zo Slovenska, hlavne vo svojom okolí. 

Ak nie doma, tak blízko

„Väčšina dodávateľov je slovenských, minimum českých. Ale niekedy nie je možné zohnať produkt na Slovensku, tak ich berieme najbližšie, ako je to možné. Napríklad mandle neberieme z USA, berieme ich zo Španielska, ryžu neberieme ázijskú, ale taliansku, je oveľa kvalitnejšia a je to bližšie,“ vysvetľuje Michal.

„Pri niektorých produktoch býva sezónny problém, napríklad zohnať sušené nebalené ovocie. Pretože my chceme predávať len nesírené, lenže takéto sušené ovocie je náročné na skladovanie, dodávatelia ho nechcú držať v sklade vo veľkých množstvách, pretože podlieha skaze. Čo sa týka drogérie a kozmetiky, máme takmer všetku v podstate z okolia, na dosah ruky. Akurát jedna značka je z Čiech.“

Neobaluy si rýchlo našiel fanúšikov z celého Slovenska. Nakupovať k nim chodia ľudia z Oravy, aj veľa Bratislavčanov si prišlo nakúpiť do zásoby.

Čísla na ich webovej stránke rátajú, koľko obalov už ušetrili tým, že predávajú nebalené potraviny a kozmetiku. Pri plastových obaloch číslo presiahlo 14-tisíc kusov, pri sklenených sedem tisíc, papierových obalov ušetrili zhruba tri a pol tisícky. Všetko sú to obaly, ktoré by inak skončili v odpadových nádobách, ktoré vďaka Neobaluy mohli zostať prázdne.

„Počet ušetrených obalov je v skutočnosti ešte vyšší, pretože ľudia si u nás nakupujú väčšie množstvá, ako sú bežne balené v reťazcoch. Príklad – kešu orechy. Bežné balenie je 200 až 250 g, u nás zákazníci nakupujú kilo a viac. V priemere si dovolím tvrdiť, že ušetrené obaly môžeme vynásobiť číslom päť,“ hovorí Michal.

V podnikaní sa im darilo, preto sa rozhodli zobrať si od banky ďalší podnikateľský úver, aby sa mohli rozrásť, pričom vďaka úspechom v podnikaní ich Slovenská sporiteľňa preradila zo začínajúcich podnikateľov do vyššej kategórie. Nové financie od banky využili na to, aby sa rozrástli a kúpili firmu s orieškovými maslami. 

Odkúpenie dodávateľa

Jeden z ich slovenských dodávateľov vyrábal orieškové maslá. Obľúbili si ich nielen oni, ale aj ich zákazníci. Majitelia firmy však počas pandémie prišli na to, že už sa firme nestíhajú venovať. Michal Belko preto firmu odkúpil.

„Takže náš cieľ je teraz prepájať obe firmy čo najviac. Ciele, ktoré sme si dali doteraz, sme dosiahli, a chceme sa posúvať ďalej. Je to prirodzené, človek si dá cieľ, ten dosiahne, tak si musí dať ďalší,“ dodáva s úsmevom Michal. 

Chceli sa tiež viac dostať do gastra a dodávať kvalitné a nebalené potraviny aj do hotelov a reštaurácií. Dnes sa pomaly rozbieha a Michal Belko má už plány, ako expandovať aj v tomto sektore.

Rozbiehate aj vy vlastný biznis a potrebujete ho dofinancovať? Prediskutujte váš biznis plán s našimi špecialistami pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky a zistite možnosti jeho financovania s našimi štartovacími úvermi.