Ádám Gyuricky chová kurčatá na gazdovský spôsob. Predané sú skôr, než dorastú.
Obchod na dvore
Farmu v Lenartovciach pri Rimavskej Sobote prevzal Ádám po otcovi pred siedmimi rokmi. Vyštudoval Vysokú školu poľnohospodársku v Nitre, neskôr robil agronóma. Vedomosti a skúsenosti mu teda nechýbali. Spočiatku podnikal popri zamestnaní, časom sa začal naplno venovať iba svojej farme.
„Zo začiatku som predával živé kurčatá, ale ľudia ich už veľmi nechcú. Tak sme na dvore vytvorili menší bitúnok, kde ich očistíme,“ opisuje.
Ádám premýšľal, ako by mohol efektívnejšie predávať svoj produkt priamo konečnému spotrebiteľovi. „Rozhodli sme sa spraviť priamo vo dvore obchod. Nie iba s našou hydinou, ale klasický obchod s potravinami,“ vysvetľuje.
Nemal naň dostatok vlastných prostriedkov, dozvedel sa však o programe Slovenskej sporiteľne na podporu začínajúcich podnikateľov. Rozhodol sa ho vyskúšať, vyplnil formulár a so zástupkyňou banky sa stretol priamo na farme.
„Povedal som, čo robíme, aké máme plány a na čo by som využil prostriedky, ktoré by mi poskytli. A vyšlo to. Čakal som, že sa s tým budem trápiť, ale išlo to hladko,“ hovorí Ádám.
Vďaka úveru mohol v roku 2022 otvoriť vo dvore svojej farmy vlastný obchod. Nie je to bežná murovaná stavba. Obchod je v dvoch spojených dopravných kontajneroch. Objednali si ich z Rakúska, kde ich pripravili na mieru podľa jeho predstáv.
Na cenu sa nikto nesťažuje
V obci s približne 550 obyvateľmi, z ktorých je 80 percent nezamestnaných, boli v tom čase tri obchody s potravinami. A jeden z nich, kúsok od jeho farmy, práve zatváral. Ádám však o tom vedel dopredu a nemal obavy.
„Pani, ktorá obchod oproti prevádzkovala, mala zdravotné problémy. Nezavrela preto, že by to nešlo,“ vysvetľuje. Keď obchod zatvorila, do týždňa otvoril svoju prevádzku.
„Lenartovce sú jedna dlhá ulica. Tie ďalšie dva obchody sú na druhej strane dediny a nechcel som, aby ľudia z horného konca začali chodiť tam,“ naznačuje Ádám.
Okrem svojich produktov predáva aj bežné potraviny. Veľmi starostlivo sa venoval ich výberu a ponuku prispôsobil potrebám a zvyklostiam zákazníkov.
„Je to veľmi jednoduché – poznám ľudí v obci. Vedel som, že viac ako polovica sortimentu bude lacný tovar. No chcel som aj exkluzívny tovar. Obchod som otvoril preto, aby som vedel predať svoj výrobok, kurčatá, tie sú prémiové. Ľudia však u nás vedia nakúpiť aj iné kvalitnejšie výrobky. Mám párky za tri eurá, ale aj za dvanásť,“ približuje.
Tento rok, opäť vďaka podpore od Slovenskej sporiteľne, otvoril aj druhý obchod neďaleko Tornale. V oboch prevádzkach predá 20 až 30 percent produkcie svojej farmy. Malú časť dodáva do menších obchodov a zvyšných 70 percent berú stáli zákazníci z okolia, ale aj z Košíc či Bratislavy. Vracajú sa napriek tomu, že v bežných supermarketoch by nakúpili lacnejšie. Dôvodom je kvalita.
„Cenou sa nemôžeme porovnávať s poľskou hydinou. Tú viete kúpiť do troch eur za kilogram, keď sú akcie. Ja teraz predávam za 4,40 eura za kilogram, ale s odbytom nemám problém. Ešte mi nikto nepovedal, že je to veľmi drahé. A to žijeme v okrese Rimavská Sobota, kde je vysoká nezamestnanosť,“ hovorí farmár.
Jedia iba dedinský šrot
Kuriatka kupuje už ako jednodňové z farmy v Piešťanoch. Keď podrastú, zhruba od tretieho týždňa, dostávajú už iba kukuričný šrot s pšenicou a trochou jačmeňa.
„Výkrmové obdobie je preto veľmi dlhé. Vo veľkovýrobe viete za 38 až 42 dní dosiahnuť dvojkilové brojlery. U nás dostávajú iba obyčajný dedinský šrot a chov nie je vyrovnaný. Na ôsmy týždeň majú niektoré kilo a pol, ale sú aj trojkilové,“ opisuje Ádám.
V jednom turnuse zvyknú mať od 1 800 do 3 000 kusov. „Avšak maštaľ je vytvorená na 5 000 kusov, takže životné prostredie a podmienky sú oveľa lepšie ako vo veľkochove. Zvieratá majú viac miesta, nie sú také potlačené. A keďže rastú pomalšie, sú silnejšie,“ dodáva.
Kurčatá idú na bitúnok vtedy, keď prirodzene dorastú. „Začneme s veľkými a ostatné postupne dorastajú. Rez trvá aj mesiac,“ vraví farmár. Ročne vychová v troch až štyroch turnusoch približne 10-tisíc kurčiat.
Keď začínal, pri úplne prvom turnuse bolo preňho výzvou, ako dať ľuďom vedieť o svojom produkte. „Nič také som predtým nerobil, nemal som skúsenosti, ako spraviť reklamu. Otvorili sme, mali sme produkt, čakali sme a čakali. A chvíľu trvalo, kým sa to rozbehlo. Vtedy sme vytvárali aj stránku na Facebooku. No postupne to začalo ísť a s druhým turnusom už nebol problém. Tí, čo prišli predtým, už volali, že budú potrebovať kurčatá na leto aj na zimu,“ približuje.
Maštaľ je smart
V podnikaní pomáhajú Ádámovi aj nové technológie. V začiatkoch mal ešte iné zamestnanie a jeho možnosti priamo dohliadať na farmu boli limitované. Preto sa zariadil tak, aby chov mohol ovládať na diaľku.
„Maštaľ funguje ako smart dom. Cez telefón viem ovládať všetko – napájanie, kŕmenie, ventiláciu, osvetlenie, vlhkosť, teplotu. Keď niečo nie je v norme, príde mi notifikácia. Všetko viem na diaľku zapnúť, vypnúť, naprogramovať, takže tam nemusí byť stály dozor a obsluha,“ opisuje.
Býva tri kilometre od farmy, z okna ju vidí. „Keď sa minie kŕmenie, príde mi notifikácia, sadnem do auta a idem. Nemusí to neustále niekto sledovať,“ hovorí.
Jeho maštaľ má dve poschodia, no zatiaľ využíva iba jedno. V budúcnosti plánuje rozšíriť chov aj na podlažie, ktoré je teraz voľné. „Takže by sme mali v ponuke čerstvú hydinu každý druhý mesiac. No tak, aby som udržal kvalitu,“ dodáva Ádám.
Rozbiehate aj vy vlastný biznis a potrebujete ho dofinancovať? Pripravte si biznis plán, prediskutujte ho s našimi špecialistami pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky a zistite možnosti jeho financovania s našimi štartovacími úvermi.