E-shop Noblese: Zákazníkom ponúkajú noblesu v bývaní aj v prístupe

Rozbiehali sa, keď začala vojna a prišla energetická kríza. Napriek tomu už e-shop s bytovými doplnkami expanduje do Česka.

Kamarátmi sú už od detstva. Po maturite sa ich profesijné cesty vybrali iným smerom, no po rokoch sa opäť dali dokopy. Mali sen a rozhodli sa ísť za ním.

Ak dnes hľadáte na internete najrôznejšie bytové doplnky, bytový textil, svietidlá či kvalitné výrobky zo skla napríklad poháre, možno narazíte práve na nich. Presnejšie na ich e-shop Noblese.sk. V ponuke má okolo 17-tisíc produktov a na konte vynikajúce hodnotenia od zákazníkov.

Našli medzeru na trhu

Tými kamarátmi z detstva sú Rudolf Grochal a Adrián Vyšlan. Jeden pracuje ako manažér výroby vo veľkej strojárskej firme, druhý sa špecializuje na e-shopy. Snívali, že sa osamostatnia a vybudujú vlastnú firmu a silnú značku, ktorá sa dostane do povedomia.

Ich pracovná história im pomohla pri rozhodovaní, ktorým smerom sa vybrať. Spojili skúsenosti z manažmentu aj z es-hopov a našli medzeru na trhu. „Obidvaja sme stavali dom, zaujíma nás interiérový dizajn. Vnímali sme, že na Slovensku v tomto sortimente chýbala kvalita a komplexnosť. Náš zámer bol a vlastne aj je postupne vybudovať e-shop, na ktorý keď si kliknete, dokážete si zariadiť celú domácnosť a nepotrebujete ísť na inú platformu,“ približuje Grochal.

Nerozhodovali sa však len na základe osobných preferencií či pocitov. Dôležitou súčasťou ich biznisu sú od začiatku analytické dáta, s ktorými pracujú. „Vypracovali sme si analýzu, aby sme našli medzery na trhu. A v tejto oblasti sme videli potenciál,“ dodáva Vyšlan.

Chceli sa odlíšiť, konkurencia ich nasledovala

E-shop spustili minulý rok v marci a rýchlo zistili, že ich nápady fungujú – na zákazníkov, ale aj na konkurenciu. „Snažili sme sa byť originálni a už pri tvorbe webu sme určité veci spravili inak ako konkurencia. Vo väčšom sme začali ponúkať úpravy na mieru. Do niekoľkých týždňov postupne začali úpravy na mieru ponúkať aj ďalšie e-shopy. A takých vecí bolo viac. Aj na tom vidíte, že to asi nerobíte zle, keď iné firmy robia podobné kroky na základe vašich. Vnímame to tak, že sa celkovo zvýšila kvalita v tomto segmente,“ opisuje Vyšlan.

Začiatky však neboli jednoduché. E-shop totiž spustili krátko po vypuknutí vojny na Ukrajine, po čom nasledoval prudký rast cien energií a inflácia.

„Naskočili sme do toho vlastne na začiatku krízy, ale myslím si, že nástup v zložitejšom období bol pre nás ako firmu jednoznačne lepší. Museli sme zabojovať. Rok predtým bol pre e-shopy rekordný. Myslím, že keby sme vstúpili na trh v jednoduchšom období, možno by sme rozhodnutia nerobili tak starostlivo a precízne,“ hovorí Vyšlan.

Pomoc im ponúkla iba jedna banka

Zakladatelia Noblese priznávajú, že prísť na trh s novým e-shopom je v dnešnej dobe náročné. „Najťažšie bolo firmu rozbehnúť tak, aby bola konkurencieschopná, sebestačná a nebolo ju potrebné dotovať z vlastných financií. Pri aktuálnej konkurencii, ktorá sa každým dňom zväčšuje a rozširuje, je to veľmi ťažké. Celkovo podmienky pre začínajúcich podnikateľov na Slovensku nie sú optimálne, pre startupy a zamestnancov existuje zopár príspevkov, ale v prípade vybavovania treba rátať s tým, že sa stretnete s obrovskou byrokraciou a časovou náročnosťou, čo nie je veľmi rentabilné,“ upozorňuje Grochal.

Preto hľadali pomoc. A našli ju. „Robili sme si prieskum medzi bankami, kto by nám ako začínajúcim podnikateľom mohol pomôcť. Potrebovali sme nakúpiť nový tovar, aby sme rozšírili sortiment. Slovenská sporiteľňa bola ako jediná ochotná pomôcť začínajúcej firme, ktorá nemá za sebou nejakú finančnú históriu. Dostali sme sa do rúk profesionálov a do mesiaca boli všetky záležitosti vybavené,“ opisuje Grochal.

Okrem nového sortimentu využili prostriedky aj na expanziu na český trh, kam vstúpili v apríli 2023. „Keď vstupujete na ďalší trh, idú vám do obehu desaťtisíce eur len na dobierkach. Na to sme potrebovali finančnú rezervu. Prostriedky sme použili aj na vývoj softvéru a automatizácie, aby sme systémovo vedeli pokryť niektoré procesné kroky a nemuseli zamestnávať ďalších ľudí,“ vyratúva Vyšlan.

Rýchlosť a kvalita

Spočiatku prácne vyberali dizajnové produkty a zháňali dodávateľov. Dnes sa im už často ozývajú sami. Nové produkty hľadajú podľa toho, o čo majú záujem ich zákazníci. Sledujú, ako sa vyvíja trh.

„Snažíme sa spolupracovať priamo s výrobcami, aby sme ponúkali kvalitu, ktorú dnes ľudia vyhľadávajú. Keď spolupracujeme s výrobcom, sme často súčasťou tvorby produktu a snažíme sa tam zakomponovať požiadavky našich zákazníkov,“ dopĺňa Grochal.

Veľkú časť výrobkov, ktoré ponúkajú v e-shope, majú priamo u seba v sklade. Zvyšok objednávajú od výrobcov, ale spolupráca je aj v tomto prípade rýchla. „Snažíme sa zákazníkov obslúžiť v čo najkratšej dobe, u väčšiny sortimentu do 24 hodín, maximálne do 48 hodín. Samozrejme, ponúkame aj sortiment, kde produkt ide do výroby až po zadaní objednávky, no o tom zákazníkov informujeme a spolu s nimi to koordinujeme,“ hovorí Grochal.

„Aj keď tovar nemáme priamo u nás v sklade, väčšina dodávateľov ho v ten deň alebo na druhý odosiela k nám, takže je to relatívne rýchle. A produkty, o ktoré je najväčší záujem, držíme v sklade priamo u nás, aby sme ich vedeli odosielať niekedy prakticky do hodiny,“ dodáva Vyšlan.

Zákazník má pravdu, aj keď ju nemá

Veľký záujem je napríklad o výrobky zo skla, ktoré sú však náročné na balenie a prepravu. „Veľa prepravných spoločností má sklo vyňaté z obchodných podmienok. Takže v prípade poškodenia platíme za škodu my,“ vraví Vyšlan.

Aj tento problém však vyriešili. Zaobstarali si potrebné zariadenia, upravili technologické postupy, vďaka čomu dokážu krehký tovar v balíku bezpečne uložiť a doručiť bez poškodenia. „V dnešnej dobe, keď je všetko balené do igelitov a podobných vecí, sa snažíme dbať aj na ekológiu. Použité krabice skartujeme a využijeme ako obalový výplňový materiál,“ približuje Grochal.

Ich úsilie sa prejavuje aj na výborných hodnoteniach od zákazníkov. „Snažíme sa ľuďom vyhovieť za každú cenu, aj keď ten človek nemusí mať pravdu a prípadná komplikácia nenastala na našej strane. Vždy je všetko o komunikácii a následnej dohode, ktorá vedie k zákazníkovej spokojnosti. Hodnotenia nám ukazujú, že zákazníci sú spokojní, a zároveň nám to dodáva energiu a motiváciu,“ pochvaľuje si Vyšlan.

„Náš cieľ je, aby nás ľudia nevnímali ako obyčajný radový e-shop, ale aby sme boli zapamätateľní a naša značka medzi zákazníkmi rezonovala. Aby vedeli, že nakúpili v Noblese, boli spokojní a prišli znova,“ vraví Grochal.

Nebojte sa rozhodnutí a rizika

Firma má momentálne do 10 zamestnancov spolu s ľuďmi, ktorí zabezpečujú chod. V e-shope každým dňom pribúda nový tovar a terajšiu ponuku 17-tisíc produktov chcú do konca roka 2023 zvýšiť na 30-tisíc.

Keď sa obzrú dozadu, sú spokojní s tým, čo sa im za viac ako rok podarilo dosiahnuť. „Vždy to môže byť lepšie a pracujeme na tom. Snažíme sa všetko robiť na sto percent, napredovať, byť lepší ako konkurencia, počúvať ľudí aj zaujímavé ponuky. Chystáme sa prejsť na nový, automatizovaný systém, ktorý sme v spolupráci partnerov optimalizovali. Ďalšia výzva je optimalizovať český trh a nachystať sa na vianočnú sezónu,“ vyratúva Vyšlan.

Ich príbeh napreduje aj vďaka tomu, že našli odvahu to skúsiť. To by poradili aj ďalším, ktorí začínajú s podnikaním. „Nebáť sa robiť rozhodnutia, ísť aj do určitého rizika. A aj keď sa to nevydarí, zdvihnúť hlavu a ísť ďalej,“ hovorí Grochal. Vyšlan ho dopĺňa: „Áno, nebáť sa, ale zároveň nekonať bezhlavo, mať to podložené informáciami a analýzami. Čím lepšia analýza, tým väčší predpoklad úspechu.“

 „A v neposlednom rade, ako sme to urobili aj my so Slovenskou sporiteľnou – nebáť sa požiadať o pomoc a nájsť partnera, ktorý do toho pôjde s vami,“ uzatvára Grochal.

Rozbiehate aj vy vlastný biznis a potrebujete ho dofinancovať? Prediskutujte váš biznis plán s našimi špecialistami pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky a zistite možnosti jeho financovania s našimi štartovacími úvermi.