Ako chutí arašidové šťastie

Na počiatku tohto podnikateľského príbehu bola chuť. Lahodná chuť kvalitného arašidového masla, ktoré na našom trhu v tom období nebolo. Bola tu síce zastúpená jedna veľká zahraničná značka, no jej chuť a ani kvalita dvom zakladateľom značky Pure Nuts nevyhovovala. Tak si Samuel Olejár a Ján Vlk povedali, že by možno stálo za pokus vyrobiť si vlastné orechové maslo. 

Z pobytu v Amerike už Janči vedel, ako môže a má chutiť dobré arašidové maslo. Z testovania na rodine a spolužiakoch zase získal vedomosť, že o takúto chuť je medzi našincami záujem, keďže jeho spolubývajúci mu výrazne vypomohli v konzumácii arašidových zásob, ktoré si doviezol spoza veľkej mláky. Teraz zostávalo už len namiešať tú správnu zmes a vyrobiť si slovenskú Ameriku. 

Začalo to zničeným mixérom 

Nejaký čas trvalo, kým sa metódou pokus – omyl dopracovali k vytúženej chuti. Počas tejto fázy výroby „na kolene“ sa ako začínajúci podnikatelia veľa naučili. Okrem iného aj to, že o chuti výsledného produktu nerozhoduje ani tak druh arašidov, ako stupeň praženia a ich kvalita. Ďalším výrobným tajomstvom, ktoré sa nerozpakujú zverejniť, bolo takmer adrenalínové zistenie, že kilogram štandardnej suroviny dokáže spáliť jeden štandardný mixér...

A to bol jeden z tých momentov, kedy si uvedomili, že nastal čas presunúť výrobu z domácich podmienok. No ešte predtým si potrebovali definitívne overiť, či o ich produkt bude naozaj záujem. Zúčastnili sa teda akcie o zdravej strave, kde v rámci ochutnávky dali pozvaným hosťom dotazník s tromi jednoduchými otázkami: 1. Chutí vám to? 2. Kúpili by ste si to? 3. V prípade kladných odpovedí, necháte nám na seba kontakt? Zo 40 pozvaných ochutnávačov nechalo na seba kontakt 39, z čoho následne vznikla polovica objednávok.

Tri v jednom

Začala sa fáza hľadania vhodného výrobcu, ktorého našli v Čechách. 

Primárne sa ale sústredili na vybudovanie značky a jej propagáciu. A tiež na špičkovú kvalitu produktov, čo okamžite vylúčilo suroviny ako palmový olej či glukózový sirup, o ďalších zbytočných prísadách týkajúcich sa viac odboru chémie než potravín ani nehovoriac. Dodnes je ich firemná filozofia založená na pravidle: maximálne tri ingrediencie v jednom produkte. To je aj v súlade s názvom ich značky Pure Nuts, lebo ako sami vravia: „Keď chcú ľudia oriešky, tak im dajme oriešky.“

Nová možnosť voľby

Dnes ich produkty nájdete vo vyše sto predajniach sietí zdravej výživy, ale aj vo veľkých potravinových reťazcoch. Je to výsledkom ich prvotnej idey – dostať kvalitné potraviny čo najbližšie k ľuďom. Nielen k špecifickým skupinám obyvateľstva, ako sú napríklad vegáni, ale aj k bežným ľuďom, ktorí nenavštevujú špecializované obchody. 

Inšpiráciou bola opäť Amerika, kde je arašidové maslo v rôznej kvalite bežne dostupné v regáloch veľkopredajní. Na našich pultoch bola ponuka limitovaná iba možnosťou voľby. Vďaka Pure Nuts už máme aj možnosť voľby kvality. Tá má samozrejme o trochu vyššiu cenu, ale do posledného centa opodstatnenú, čo potvrdí každý, kto Pure Nuts ochutnal.

Cena za rast

S kvalitou priamo súvisí aj mentalita slovenského zákazníka, ktorá je v prípade nákupu potravín veľmi špecifická. Napríklad internet sa u nás v tomto segmente využíva najmä skôr na zistenie si informácií o produkte. Samotnú kúpu potravín už potom zákazníci realizujú v predajni, kde si chcú produkt reálne ohmatať a kúpiť aj s ďalšími potravinami. 

Aj preto sa súčasné aktivity firmy Pure Nuts sústreďujú viac na rozšírenie distribučnej siete obchodov, čo má priamy vplyv na navyšovanie zásob. A tie treba zafinancovať. Už len samotný proces dovozu kokosového cukru a oleja zo zahraničia je finančne a časovo náročný– všetok objednaný tovar treba uhradiť vopred, potom sa plaví na Slovensko, následne treba ho precliť a kým sa dostane k nim do skladu, prejdú aj dva mesiace. A reálne vlastne tri pokiaľ sa suroviny spracujú a výrobok sa dostane do predaja. Aj z týchto dôvodov sa po rozporuplných skúsenostiach ako začínajúci podnikatelia s inými bankami obrátili na Slovenskú sporiteľňu, ktorá im ponúkla program financovania šitý na mieru práve pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky v zmysle flexibility aj ústretovosti k ich konkrétnym potrebám.

Život namiesto dovolenky

Keď sa dnes Jančiho a Sama spýtate, čo ich na tejto práci najviac baví, zhodnú sa, že je to sloboda a tvorba. Už nemusia zabíjať čas v zamestnaní, ktoré ich nebavilo a kde nevideli žiadny zmysel. Ich súčasná práca im ho dáva  a nielen to. Majú možnosť žiť si život vo vlastnej réžii. Zároveň priznávajú, že druhou stránkou tejto voľnosti je zodpovednosť, ktorú pozná každý, kto je sám sebe pán a vie, že nik za neho jeho prácu neurobí. 

No samotná skutočnosť, že ich baví vytvárať kvalitné produkty, za ktoré sa môžu postaviť a ktoré ľudia oceňujú, im priniesla zrejme to najväčšie obohatenie. Uvedomili si, že už svoj čas nerozdeľujú medzi prácu a voľno, lebo žijú život, z ktorého si nemusia brať dovolenku. A taký život chutí podobne ako ich arašidové maslo – vynikajúco.

Aj vy rozmýšľate o vlastnom podnikaní alebo nedávno ste začali podnikať? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky. Stačí si objednať bezplatnú konzultáciu u našich regionálnych špecialistov na www.zacinamepodnikat.sk.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť