Petra Famlerová študovala v Dánsku, pretože absolvovať zahraničnú vysokú školu bolo vždy jej snom. Aj keď si severskú krajinu a univerzitu vybrala skôr náhodne, toto rozhodnutie jej zmenilo život. Práve tu objavila svoju vášeň pre módu a návrhárstvo.
V článku sa dočítate:
- ako sa Petra Famlerová dostala k navrhovaniu oblečenia,
- v čom sa odlišuje jej značka FAMALE,
- prečo sa vrátila domov z Dánska a čo sa tam naučila,
- ako sa Slováci menia v nákupnom správaní oblečenia,
- prečo je na Slovensku spokojná.
Módny priemysel nebol plán
Ako Petra rada hovorí, jej cesta do módneho priemyslu bola pomerne náhodná. „Nikdy som sa neprofilovala ako návrhárka. Chcela som vyskúšať štúdium v zahraničí, tak som si vybrala Dánsko a školu Via University College v Herningu. Aj keď som tam začala študovať marketing, zapáčil sa mi odbor fashion design, a tak som naň prestúpila a začala sa mu venovať naplno,” prezrádza svoje začiatky kreatívna dizajnérka Petra a dodáva, že všetko bola jedna veľká zhoda náhod.
Okrem projektovo orientovanej výučby sa jej na zahraničnej škole páčil individuálny prístup. „Dáni sú lepší v príprave na život po škole, dbá sa na to, aby sme neboli len hodení do vody, ale aby sme vedeli plávať,” vysvetľuje.
„Ak je niekto šikovný, milý a pracovitý, nájde si na Slovensku časom svojich zákazníkov a svoje miesto.”
Doma dobre a aj udržateľne
Postupom času a najmä príchodom pandémie v roku 2020 začalo byť Petre smutno za domovom, a tak sa po takmer piatich rokoch v cudzine vrátila naspäť. Petra si už počas krátkych návštev doma všimla, že Slovensko sa postupne mení k lepšiemu. „Dnešné Slovensko je viac uvedomelé a lokálne než v čase, keď som odišla. Otvorilo sa viac vegánskych a vegetariánskych reštaurácií, prvé zero waste shopy a ľudia oveľa viac nakupujú v second handoch,” vymenúva pokroky vo sfére udržateľného životného štýlu.
Aj na Slovensku sa tak obyvatelia začínajú preorientovávať na miestne výrobky, podobne ako je to už dávno v Dánsku. „Dáni majú inú nákupnú mentalitu nielen v móde, ale aj v strave a uprednostňujú lokálne produkty. Chodia od hlavy po päty oblečení v dánskych značkách. V podstate sú na ne hrdí, a to je vlastnosť, ktorú by mohli nadobudnúť všetci Slováci, aj keď aj my sa pomaly meníme týmto smerom,” hovorí o svojom zážitku.
„Ak máte víziu a motiváciu, vráťte sa aj za cenu straty určitého komfortu. Budete mať príležitosť byť vzorom pre ostatných.”
Skúsenosti zúročuje na Slovensku
Petra vďaka štúdiu v zahraničí nazbierala mnohé skúsenosti. Pobyt v novom prostredí ju zocelil osobnostne, musela napríklad ako introvertka nadväzovať nové kontakty, čo jej už dnes nerobí vôbec žiadny problém. V cudzom svete si osvojila aj samostatnosť, zodpovednosť a pracovitosť.
„Najdôležitejšie však je, že som tu našla to, čo ma napĺňa, a vďaka tomu robím, čo ma baví,” spomína módna návrhárka a dodáva: „Mám tu zázemie a Slovensko je môj domov. Aj v rámci profesie som u nás našla mnoho pozitív. Napríklad, je tu oveľa jednoduchší networking. Ak je niekto šikovný, milý a pracovitý, nájde si časom svojich zákazníkov a svoje miesto.”
„Je jednoduchšie nadávať na to, aké to tu je, odvážnejšie je pokúsiť sa niečo zmeniť.”
Petra návrat domov neľutuje a je tu šťastná. Vrátila by sa domov, aj keď by neprišla pandémia. Má tu plné ruky práce a okolo seba svojich blízkych. Hovorí, že je jednoduchšie nadávať, aké to tu je, ale je oveľa odvážnejšie to zmeniť. „Všade je rovnako náročné preraziť, aj keď tu doma je mi blízka kultúra a mentalita,” objasňuje určité výhody.
A čo by odkázala ľuďom, ktorí váhajú, či sa prísť späť na Slovensko? „Ak maju víziu a motiváciu, nech sa vrátia, aj keď sa budú musieť možno vzdať určitého komfortu. Ale budú mať príležitosť byť vzorom pre ostatných.”
Ako si Petra predstavuje Slovensko o desať rokov?
„Neviem, či na to stačí desať rokov a či sa to vôbec niekedy stane. Ak mám byť pozitívna až utopická, tak ako krajinu bez korupcie, nacizmu, moderné miesto, kde každý môže byť sám sebou bez nenávisti, krajinu, kde je mier, kde školstvo rozvíja potenciál u mladých ľudí. Tam ho chcem vidieť.“
Pomáhame navrátilcom budovať ich sny
Šikovní ľudia s biznis plánom môžu rozvíjať svoje nápady vďaka viacerým úverovým schémam. Pre menšie firmy, živnostníkov a kreatívnych ľudí, ktorí rozbiehajú svoje vlastné značky alebo firmy, je ako uliaty Podnikateľský úver s EaSI zárukou. To znamená, že podnikatelia nemusia ručiť svojím hmotným alebo nehmotným majetkom, pretože je zabezpečený práve EaSi zárukou. Výška úveru je od 1000 do 25 000 eur so splatnosťou od 3 mesiacov do 7 rokov. Lákavá je tiež zvýhodnená úroková sadzba, čo ocenia najmä nováčikovia v podnikaní.
Petra Famlerová
Petra Famlerová je rodáčka z Modry. Vysokoškolské štúdium absolvovala v dánskom Herningu na škole Via Design. Počas štúdia absolvovala študijný pobyt na Griffith College v Dubline a stáž v Štokholme v Teenage Engineering pod vedením Ann Sofie Back. V roku 2021 získala cenu Best Fashion Graduate, najlepšiu módnu tvorkyňu – absolventku, ktorú udeľuje Slovak Fashion Council. Založila značku FAMALE, ktorá sa orientuje na unisex modely a je tvorená aj zo zvyškových a lokálnych materiálov. Absolvovala viacero veľkých módnych udalostí, napríklad aj London Fashion Week. Okrem toho pracuje aj ako asistentka dizajnéra pre slovenskú značku Buffet a tiež ako asistentka stylingu na rôznych projektoch.