Malé a stredné podniky zatiaľ nemusia vypĺňať formuláre a vykazovať pokrok v udržateľnom podnikaní. K stratégii ESG sú však nabádané nepriamo ako subdodávatelia. Sú totiž často prepojení s korporátnymi dodávateľskými reťazcami a ich partnermi sú tiež banky, ktoré im poskytujú financovanie. Je preto dobré mať jasno, aké kroky chce vaša firma spraviť.

Ako môžu také kroky vyzerať? Znížte uhlíkovú stopu kúpou hybridných áut, investujte do tepelného čerpadla, vytvorte miesta pre telesne znevýhodnených zamestnancov alebo zorganizujte filantropické aktivity v meste, kde sídli vaša firma. Možností, ako naplniť očakávania vašich partnerov v ESG oblasti, je mnoho.

Silný dôraz na udržateľnosť aj u subdodávateľov, ktorými sú často malé a stredné firmy, panuje napríklad v automobilovom sektore. Automobilky sú spoločnosti kótované na burze s povinnosťou reportovať napĺňanie ESG stratégie. Preto v rámci zbierania dát a napĺňania stratégie tieto povinnosti vyžadujú aj od dodávateľov jednotlivých komponentov.

Dôležitú rolu v prechode na ESG prístup budú hrať aj audítorské a konzultačné spoločnosti či banky. Žiadatelia o úver jednoducho budú musieť splniť ich požiadavky a byť schopní stanoviť si vlastnú ESG stratégiu.

Dôležité je nezľaknúť sa a zapojiť odborníkov

Nejde pritom o zbytočnú záťaž. ESG vám pomôže zvýšiť konkurencieschopnosť. Podľa spätnej väzby od partnerov si tento dôsledok všimli aj v slovenskej spoločnosti Bitumat, ktorá distribuuje izolačné materiály.

Táto spoločensky zodpovedná firma aktívne zlepšuje podmienky zamestnancov, organizuje športové aktivity v okolí, znižuje environmentálnu záťaž. „Dovolíme si tvrdiť, že sa nám zefektívnil rozhodovací proces a vďaka sledovaniu ESG faktorov sa nám darí identifikovať a minimalizovať riziká, ktoré nová legislatíva prináša,“ hovorí marketingový manažér Jakub Csutora.

Povinnosť merať a následne reportovať ESG aktivity majú v roku 2024 firmy nad 500 zamestnancov s akciami na regulovaných trhoch. Už od roku 2026 sa však táto povinnosť bude týkať takmer všetkých. Oplatí sa začať s predstihom. „Spoločnostiam, ktoré začínajú uplatňovať ESG princípy, odporúčam zanalyzovať súčasné postupy a procesy a stanoviť si realistické a merateľné ciele v súlade s hodnotami svojej firmy. V spolupráci s externými odborníkmi na tom intenzívne pracujeme aj my v UNIQA,“ vysvetľuje Jakub Drobec, riaditeľ pre značku, marketing a komunikáciu UNIQA CZ/SK.

V Slovenskej sporiteľni spolupracujeme s odborníkmi na ESG z platformy SmartHead. Malým a stredným podnikom pomôžu zorientovať sa v legislatíve a určiť kľúčové oblasti udržateľnosti pre ich podnikanie.

Pre udržateľnosť robíte viac, než si možno myslíte

Prečítajte si e-book o ESG pre malých a stredných podnikateľov a zistite, ako môže udržateľnosť pomôcť aj vášmu podnikaniu.