Veľká zmena pri posielaní platieb z účtov prichádza už o pár dní. Takto to bude fungovať

Budete od októbra posielať peniaze kamarátovi za obed? Alebo budete chcieť zaplatiť „šek“ za deti v škôlke či v škole? Ak vypíšete do názvu príjemcu Kamarát Peter či škôlka, banka to vyhodnotí ako nezhodu. Netreba sa obávať, peniaze im však prídu aj tak. 

IBAN už od októbra nepostačí. Ak budete chcieť zaplatiť za online nákup či akékoľvek služby, ako napríklad faktúru za mobil prevodom z účtu, budete musieť vypĺňať aj názov príjemcu. Inak nebude môcť banka odoslať platbu. Zavedenie služby Overenie príjemcu (Verification of Payee), teda súladu IBANu a mena, nariaďujú európske pravidlá a to najneskôr od 9. októbra 2025. „V Slovenskej sporiteľni spúšťame Overenie príjemcu od 5. októbra. Služba bude fungovať pre bežné aj okamžité platby v rámci krajín Európskeho hospodárskeho priestoru do bánk, ktoré podporujú SEPA platby,“ upozorňuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Vypĺňanie mena či názvu príjemcu sa síce môže javiť ako zbytočná administratíva a prekážka pre klientov, cieľom je naopak ochrániť ich. „Overenie príjemcu znižuje riziko omylov aj podvodov, pričom pre klienta prebehne v priebehu sekúnd,“ dodáva Marta Cesnaková. 

Podľa hovorkyne banky sa netreba obávať toho, že platba neprejde, ak niekto vypíše meno bez diakritiky, s preklepom, v skrátenej forme alebo ako zdrobneninu. „Platbu môže klient poslať aj tak. V takomto prípade však preberá na seba riziko, že nebude pripísaná tej osobe alebo firme, ktorej chcel peniaze poslať,“ vysvetľuje Marta Cesnaková.

Čo sa mení od 5. októbra pre klientov najväčšej digitálnej banky na Slovensku

  • Pri fyzických osobách treba uviesť celé meno a priezvisko. Pri firmách presný obchodný názov tak, ako je vedený v registri. Diakritika ani uvedenie právnej formy nie sú podmienkou zhody.
  • Klient môže pokračovať v platbe aj v prípade, ak názov príjemcu nie je správny, podpisom však preberá na seba riziko, že platba nepríde zamýšľanému príjemcovi.
  • Existujúce trvalé príkazy netreba meniť. Meno príjemcu sa dopĺňa pri najbližšej zmene alebo pri založení nového trvalého príkazu.

Ako funguje overenie príjemcu

Po zadaní IBANu a názvu príjemcu porovná banka príjemcu v reálnom čase tieto údaje s informáciami, ktoré vedie vo svojom systéme. George oznámi klientovi výsledok do 5 sekúnd. Výsledkom môže byť:  

  • Úplná zhoda – názov sedí, platbu odošlete bez ďalších krokov.
  • Čiastočná zhoda – názov je podobný (mohol sa vyskytnúť preklep). George zobrazí správny názov s možnosťou jedným klikom ho doplniť do platby.
  • Nezhoda – názov nesedí. Klient však môže platbu aj tak podpísať (s uvedeným rizikom).
  • Overenie nebolo možné vykonať – môže sa tak stať z rôznych technických dôvodov. Platbu bude možné aj tak odoslať, no opäť s rizikom nesprávneho pripísania.

Čo urobiť, aby platba prešla bez problémov

  1. Majte po ruke IBAN a presný názov príjemcu (meno a priezvisko / obchodný názov).
  2. Ak si nie ste istí, skontrolujte faktúru alebo register.
  3. Pri „čiastočnej zhode“ potvrďte navrhnutý správny názov.
  4. Pri „nezhode“ posielajte len vtedy, keď máte istotu, že ide o správneho príjemcu.