STARTUP REPORT SLOVENSKO 2025
Slovenské startupy sú silné v IT a zdravotníctve, úspešné sú najmä v zahraničí. Štvrtina z nich chce zo Slovenska odísť, chýba im lepší prístup k investorom a financovaniu a kvalitnejšia podpora.
- Top 3 odvetvia, ktorým sa venujú startupy na Slovensku, sú IT a softvér (38 %), zdravotníctvo (15 %) a vzdelávanie (8 %).
- Takmer polovica z nich pôsobí v Bratislavskom kraji, v zahraničí sídli 9 %.
- Dve tretiny zarobili vlani menej ako 100-tisíc eur, až 28 % malo nulové tržby.
- Len v každom štvrtom startupe je (spolu)zakladateľkou žena.
- Štvrtina zakladateľov investovala do svojho startupu viac ako 100-tisíc eur.
- Investori sú rôznorodou skupinou – ich investície sa pohybujú od desiatok tisíc eur až po milióny. Vyberajú si najmä startupy v tzv. seed fáze, okrem peňazí pomáhajú najmä mentoringom a kontaktmi.
Prieskum, ktorý by mapoval slovenský startupový ekosystém roky chýbal, Slovenská sporiteľňa preto spojila sily s konzultačnou spoločnosťou Civitta a pripravili Startup Report Slovensko 2025. Za uplynulé tri dekády urobilo Slovensko významný pokrok v kvalite života. Tempo nášho pokroku však spomaľuje, keďže konvergencia stagnuje na ekonomickej, politickej aj spoločenskej úrovni.
„Ak chceme pokračovať v ceste rastu a prosperity, musíme posilniť podporu inovácií. A jednou z možností je podpora ekosystému, ktorý je motorom potrebných inovácií – slovenských startupov. Preto v Slovenskej sporiteľni dlhodobo podporujeme podnikavosť, digitálnu transformáciu a vznik nových inovatívnych projektov. Sme presvedčení, že startupy nielenže vytvárajú pracovné miesta, ale aj zvyšujú konkurencieschopnosť krajiny a prinášajú impulzy pre rozvoj regiónov,“ vraví Marek Sásik, Advisor to the Board of Directors, Slovenská sporiteľňa.

V prieskume sme zisťovali ako funguje biznis slovenských startupov, kto sú ich zakladatelia a investori, akým spôsobom financujú svoj biznis, koľko ľudí v nich pracuje či akým spôsobom využívajú nielen štátnu podporu. Celkovo sme získali odpovede od 183 startupov a 41 investorov z približne 600 oslovených zástupcov startup komunity.
„A čo sme zistili? Slovensko je malý trh – takmer polovica startupov už dnes robí viac než 50 % tržieb v zahraničí. Najväčšou výzvou je však predaj: Slováci sa vedia skvelo sústrediť na produkt, no predaj ide ťažšie. Hoci ženy sú súčasťou zakladateľských tímov v štvrtine startupov, z celkového počtu founderov tvoria len 15 %. To ukazuje, že diverzita je stále obrovskou výzvou. Pribudli anjelskí investori, no 6 z 10 z nich hovorí, že startupov na investovanie je málo. Až štvrtina firiem dokonca zvažuje odchod zo Slovenska – to je jasný budíček pre celý ekosystém,“ hodnotí Eva Šimeková, Associate Partner spoločnosti Civitta a Co-Lead Startup Awards Slovensko.
Najväčšie výzvy: Predaj, financovanie a ľudia
Prieskum ukazuje, že najväčšou výzvou pre slovenské startupy je predaj a získavanie zákazníkov (53 % označilo medzi top 3 výzvy). Prekážkou je aj získavanie financovania (50 %) a rast či škálovanie (28 %). Výzvou je aj nábor technických a obchodných pozícií, kde startupy zápasia s nedostatkom talentovaných ľudí a konkurenciou veľkých firiem.
Investori: Riziká, kapitál a vzdelávanie
Investori vnímajú ako kľúčové riziko politickú neistotu (9 z 10 oslovených), nedostatok kvalitných startupov (62 %) a ekonomickú situáciu. Viac ako polovica investícií smeruje do firiem v pre-seed a seed fáze, pričom najväčší objem kapitálu prúdi do IT a zdravotníctva.
Odporúčania: Sedem krokov pre rast ekosystému
Report identifikuje sedem oblastí, ktoré by mali byť prioritou pre verejný aj súkromný sektor: rozvoj podnikavosti vo vzdelávaní, stabilné inštitucionálne prostredie, podpora transferu technológií, lákanie talentov, podpora expanzie startupov do zahraničia, silnejšie prepojenie s korporáciami a štátom a rozšírenie ponuky inkubátorov a akcelerátorov so zahraničnými väzbami.
„Dobrou správou je, že startupom nechýba energia ani chuť expandovať a inovačný ekosystém okolo nich startupom výrazne pomáha. Potrebujeme, aby sa k nim pridali aj tí, ktorí nastavujú pravidlá hry, a univerzity, ktoré musia pripravovať viac talentov so schopnosťami pre inovatívne firmy – od podnikavosti až po globálne myslenie. Pre transformáciu nášho hospodárstva na ekonomiku s vyššou pridanou hodnotou sú tieto faktory kriticky dôležité,“ zdôrazňuje Eva Šimeková.
„Budeme ďalej prispievať k budovaniu priaznivého prostredia pre startupy. Nielen cez náš investičný fond Seed Starter, vďaka ktorému sme do slovenských startupov investovali už takmer 4 milióny eur, ale aj cez inkubačné programy, odborné podujatia a partnerské spolupráce s aktérmi naprieč celým ekosystémom,“ uzatvára Marek Sásik.
Na tomto linku www.slsp.sk/novinari nájdete tlačovú správu, prezentáciu a samotný report.
