Prekážkou sú chýbajúce financie, administratívna náročnosť a nedostatok zručných pracovníkov.

Digitalizáciu vnímajú slovenské firmy ako povestnú mincu, ktorá má dve strany. Na jednej sa jej venujú, pretože si uvedomujú jej prínosy a nevyhnutnosť, a zároveň im pomáha zvyšovať zisky. Na druhej majú veľké obavy z kybernetických útokov a zaostávania voči konkurencii. Vyplýva to z prieskumu Slovenskej sporiteľne a Slovenskej aliancie pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE). 

Digitalizácii sa venuje väčšina firiem na Slovensku. Z malých a stredných podnikov (MSP) je to až 61 %. Mikrofirmy sú na tom podľa očakávaní horšie, ale 44 % je dobrý výsledok, najmä ak sa pozrieme na  náročnosť posledných rokov. Oba typy firiem sa však zhodujú pri očakávaniach – zvýšenie produktivity, zníženie nákladov a zmenšenie závislosti na ľudských zdrojoch. „Firmy si často neuvedomujú, že digitalizácia sa neudeje zo dňa na deň, ale súvisí so strategickým rozvojom danej firmy a taktiež prínosy je potrebné hodnotiť z dlhodobého hľadiska. Každopádne z pohľadu Európskej únie a DESI indexov sme pravidelne na chvoste medzi najmenej digitálne rozvinutými krajinami Európy,“ dodáva Michal Kardoš, výkonný riaditeľ SAPIE.

Michal Kardoš

Michal Kardoš

Michal Kardoš

Michal Kardoš

Digitalizácii sa venuje väčšina firiem na Slovensku. Z malých a stredných podnikov (MSP) je to až 61 %. Mikrofirmy sú na tom podľa očakávaní horšie, ale 44 % je dobrý výsledok, najmä ak sa pozrieme na  náročnosť posledných rokov. Oba typy firiem sa však zhodujú pri očakávaniach – zvýšenie produktivity, zníženie nákladov a zmenšenie závislosti na ľudských zdrojoch. „Firmy si často neuvedomujú, že digitalizácia sa neudeje zo dňa na deň, ale súvisí so strategickým rozvojom danej firmy a taktiež prínosy je potrebné hodnotiť z dlhodobého hľadiska. Každopádne z pohľadu Európskej únie a DESI indexov sme pravidelne na chvoste medzi najmenej digitálne rozvinutými krajinami Európy,“ dodáva Michal Kardoš, výkonný riaditeľ SAPIE.

Katarína Gašparovská

Katarína Gašparovská

Kombináciou týchto troch faktorov sa dostaneme k jasnému výsledku pri hodnotení vplyvu predchádzajúcich investícií – vyššiemu zisku. V prieskume ho uviedla až polovica MSP a 36 % mikrofiriem. „Na našich klientoch, ktorí sa venujú digitálnej transformácií, vidíme, že im to pomáha vo viacerých smeroch. Vo vzťahu ku klientom im to rozširuje potenciálnu základňu a zároveň zlepšuje skúsenosť či zážitok klientov. A do vnútra firmy zefektívňuje procesy a znižuje náklady. To všetko má veľký vplyv na zlepšovanie ich finančného zdravia a pripravenosť reagovať na zmeny,“ vraví Katarína Gašparovská, ktorá v Slovenskej sporiteľni zodpovedá za finančné riešenia pre firmy.

Najväčšou obavou z pohľadu firiem je pochopiteľne riziko kybernetického útoku, ktoré môže rásť priamoúmerne s objemom digitalizácie v spoločnosti. Dôležité je v tomto kontexte vnímanie konkurencie. Spoločnosti sa obávajú, že stratia zákazníkov a konkurencieschopnosť, ak sa nebudú dostatočne venovať digitálnej transformácii, poprípade ich konkurencia príde s prevratnou inováciou, ktorej výsledkom bude tiež ich náskok.

Zásadnejšie rozdiely medzi firmami sú pri ich pohľade na prekážky, ktoré s digitalizáciou súvisia. U MSP sú to už spomínané kybernetické útoky, administratívna náročnosť, nevôľa zamestnancov používať inovatívne riešenia a názor, že náklady prevažujú nad benefitmi. U mikrofiriem jednoznačne dominuje faktor financií – nedostatočný prístup k financovaniu, vrátane štátnej podpory. „Veríme, že ako najväčšia slovenská banka a digitálny líder sme inšpiráciou pre ostatných. Zároveň im vieme pomôcť viacerými možnosťami. Okrem štandardného financovania im vieme sprostredkovať výhodnejšie zdroje financovania z rôznych záručných programov s podporou EÚ. Ich výhodou okrem iného je, že nepotrebujú zabezpečenie. Prípadne im vieme sprostredkovať niekoho z našich partnerov, ktorí im napríklad pomôžu s čerpaním grantov či dotácií z eurofondov,“ dodáva Katarína Gašparovská.

Práve jednoduchší prístup k financovaniu, či už k verejnému alebo súkromnému, by podľa firiem samotných pomohol k väčšiemu zapojeniu sa do digitalizácie a automatizácie. Približne 30 % firiem by uvítalo aj prístup k informáciám o možnostiach a pridanej hodnote digitalizácie, vrátane pokročilých technológií. A netreba zabúdať ani na zamestnancov či manažment. Školenia v tomto smere chýbajú viac ako pätine MSP. A práve malé a stredné podniky vnímajú digitálne zručnosti zamestnancov pesimistickejšie. Len tretina z nich deklaruje, že zamestnanci majú potrebné zručnosti. U mikrofiriem je to 43 %. Jedným z dôvodov môže byť, že zamestnanci sú do projektov digitalizácie zapojení v pomerne malej miere a skôr sa na nich len komunikujú. Aj to neplatí o všetkých firmách. „Dobre si uvedomujeme aktuálny problém nedostatku informácií a nutnosti kvalitnejšieho a produktívnejšieho, prepájania súkromného sektoru so štátom a inštitúciami. Naším cieľom v Lige za digitálny rast je adresne smerovať požiadavky MSP smerom k štátu a pomôcť im tak prekonať jedny z najčastejších bariér. Pozeráme sa aj na priamu podporu a komunikáciu voči MSP, napríklad poskytovaním informácií o možnostiach financovania alebo platforiem, ktoré poskytujú rekvalifikačné kurzy a ďalšie digitálne riešenia,“ uzatvára Michal Kardoš.