Slovenská sporiteľňa ukazuje, ako môže vyzerať budúcnosť bankovníctva. V pobočke v bratislavskom Nivy centre návštevníkov víta Vesna – prvá 3D holografická bankárka. Vďaka umelej inteligencii dokáže odpovedať na ich otázky a šetrí pracovníkom pobočky čas. Navyše funguje aj v online priestore ako četbot na webe banky. 

Slovenská sporiteľňa ukazuje, ako môže vyzerať budúcnosť bankovníctva. V pobočke v bratislavskom Nivy centre návštevníkov víta Vesna – prvá 3D holografická bankárka. Vďaka umelej inteligencii dokáže odpovedať na ich otázky a šetrí pracovníkom pobočky čas. Navyše funguje aj v online priestore ako četbot na webe banky. 

„Nové technológie nám dávajú možnosť ponúknuť ľuďom zážitok, aký by ešte prednedávnom bol z kategórie sci-fi. No možno už o pár rokov bude bežným štandardom nielen v bankách, ale v celej škále služieb založených na poskytovaní informácií,“ hovorí Peter Krutil, generálny riaditeľ Slovenskej sporiteľne. 

Vesna aktuálne odpovedá na otázky týkajúce sa účtov, kariet, investovania a Georgea, elektronického bankovníctva Slovenskej sporiteľne. Postupne k nim budú pribúdať ďalšie oblasti, aby dokázala komplexne pokryť všetky finančné témy, o ktoré sa ľudia zaujímajú. Výhodou Vesny je, že funguje non-stop a dokáže komunikovať s veľkým množstvom klientov súčasne. Počas prvého mesiaca v pobočke a na webe zodpovedala takmer 10 tisíc otázok. „Našim cieľom však nie je, aby Vesna nahradila ľudí. Svojich živých kolegov a kolegyne má odbremeniť od bežnej agendy a umožniť im venovať viac času kvalitnému osobnému poradenstvu,“ vysvetľuje Krutil.

Čisto slovenský projekt

Aj keď četbot či voicebot sú dnes už pomerne bežné nástroje komunikácie so zákazníkmi, kombinácia s vizuálnou podobou je unikátom aj v svetovom meradle. Na technologickom vývoji Vesny sa podieľali slovenské firmy Nettle, Optio a Studio 727. „Vesna je najvyšším stupňom automatizovanej komunikácie. Vďaka svojej fyzickej podobe pôsobí na ľudí dôveryhodnejšie a zanecháva výrazne lepší zážitok ako obyčajný četbot,“ hovorí Andrej Greguš, spoluzakladateľ inovatívnej spoločnosti Nettle, ktorá sa špecializuje na navrhovanie a implementáciu komunikačných rozhraní a ktorá zastrešovala kompletnú dodávku systémového riešenia. 

To, ako Vesna vyzerá, ako sa správa či akú má reč tela, je výsledkom rozsiahleho prieskumu medzi tisíckami Slovákov a Sloveniek doplneného o desiatky osobných stretnutí s psychológmi. Respondentov počas nich napojili na neurovedný prístroj zaznamenávajúci spontánnu aktivitu mozgu a ukazovali im rôzne varianty, mužské aj ženské, s cieľom nájsť ten, na ktorý budú ľudia reagovať najlepšie. Výsledkom je čiernovlasá žena s mierne väčšími očami vo veku približne 35 rokov. Jej oblečenie je dielom návrhára Martina Hrču.

Príprava na budúcnosť 

Vesna ukazuje, ako by mohli vyzerať bankové služby v metaverze, virtuálnom priestore, ktorý sa bude prelínať s realitou. Ten sa považuje za budúcnosť internetu a veľké technologické spoločnosti doň plánujú investovať miliardy eur. „Aj my sa už dnes sa pripravujeme na to, že raz budeme mať virtuálne pobočky vo virtuálnom svete. A služby v nich budú poskytovať virtuálni bankári a bankárky ako Vesna. Kľúčovú rolu v poradenstve však stále budú hrať živí ľudia,“ uzatvára Peter Krutil.

Ako Vesna uvažuje?

Prvá holografická bankárka využíva systémy počítačovej vedy. Na princípoch strojového učenia a lingvistiky s preddefinovaným logickým stromom porozumenia prirodzenej konverzácie, dokáže pochopiť vašu otázku a správne odpovedať.  

Viac o tom, ako Vesna vznikala a ako funguje, si pozrite v krátkom videu

Ako Vesna uvažuje?

Prvá holografická bankárka využíva systémy počítačovej vedy. Na princípoch strojového učenia a lingvistiky s preddefinovaným logickým stromom porozumenia prirodzenej konverzácie, dokáže pochopiť vašu otázku a správne odpovedať.  

Viac o tom, ako Vesna vznikala a ako funguje, si pozrite v krátkom videu