Internetoví útočníci počas pandémie nespia, práve naopak, nárast počtu online nákupov zneužívajú na to, aby podvodne od ľudí vylákali citlivé údaje k elektronickému bankovníctvu, či z platobných kariet, a následne sa dostali aj k peniazom klientov. Slovenská sporiteľňa pripravila prehľad aktuálne najčastejších podvodov, ktoré sa na Slovensku dejú, spolu s užitočnými radami, ako nenaletieť podvodníkom.
„Je prirodzené, že tak ako v bankovníctve rastie miera digitalizácie, zvyšujú sa aj počty útokov v online priestore. Klientov však ubezpečujem, že v banke robíme maximum preto, aby sme ich peniaze ochránili. Dôležité je však aj to, aby boli ľudia obozretní a nenechali sa útočníkmi dobehnúť. Keďže tí sú čoraz rafinovanejší, pripravili sme pre klientov prehľad najčastejších situácií, s ktorými sa môžu stretnúť na internete,“ vysvetľuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne.
1. Pozor na výhry v súťažiach
Na sociálnych sieťach sa množia podvodné súťaže, ktoré sľubujú lákavé výhry. Útočníci údajného výhercu kontaktujú s dobrou správou a pod zámienkou pripísania výhry či odoslania balíka od neho žiadajú číslo platobnej karty či ďalšie citlivé údaje. Pozor, ide o podvod, preto v takýchto prípadoch určite nikdy neposkytujte vaše údaje z platobnej karty.
2. Podvodný email od generálneho riaditeľa či dodávateľa
Dostali ste email od šéfa, kde vám posiela inštrukcie o platbe, ktorú máte urobiť? Preverte si dôkladne, či je odosielateľom naozaj on a neposielate tisícky eur na účet podvodníkom. Rovnako tak dávajte pozor, ak vám príde email od obchodného partnera či dodávateľa o zmene fakturačných údajov. Uistite sa, že ide o pravdivú informáciu a neposielajte peniaze na neznáme čísla účtov.
3. Na bazároch či marketoch s tovarom buďte opatrní
Predávate či kupujete tovar na internete? Na webstránkach bazárov či na sociálnych sieťach sa čoraz častejšie objavujú podvodníci, ktorí predstierajú záujem o kúpu či predaj a pri platení navrhnú využiť nový spôsob platby prostredníctvom novej služby a „špeciálneho linku“. Toto cestou vedia vylákať citlivé informácie o platobných kartách. Buďte preto obozretní a v žiadnom prípade na tieto neznáme linky neklikajte a nezadávajte vaše údaje z platobnej karty.
4. Podvod so „zastavením platby“
V prípade, ak vám príde odkaz na „zastavenie platby“, namiesto prvotného otvorenia odkazu v e-mailovej správe si najskôr overte pravdivosť tejto informácie. S najväčšou pravdepodobnosťou ide o podvod a v žiadnom prípade by ste nemali akceptovať výzvu na potvrdenie platby cez SMS kód alebo mToken. Tí, ktorí k tomuto kroku predsa len pristúpia, si vedia potvrdiť, že ide o podvod na základe textu prichádzajúcej SMS-ky, z ktorej je zreteľné, že ide o „platbu“ a nie o „zastavenie platby“.
5. Dajte si pozor aj na „presmerovanie zásielok“
K častým typom podvodu parí aj oznámenie o tzv. presmerovaní vašej zásielky. V prípade, ak vám príde výzva na uhradenie poplatku z tohto dôvodu, najprv sa zamyslite, či ide naozaj čakáte nejaký balík, prípadne tieto informácie overte priamo u dopravcu.
6. Trik s „technickou pomocou“ od známej IT firmy
V ostatnom období útočníci v rámci celej Európy intenzívne využívajú taktiku, pri ktorej sa vydávajú za predstaviteľa technologickej firmy a pod zámienkou „technickej pomoci“ pýtajú od klientov prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva a neskôr aj ďalšie citlivé informácie. Klientov preto vyzývame, aby boli obozretní a na takéto výzvy, často v anglickom jazyku, nereagovali.
7. Nikdy nepotvrdzujte platby na pokyn niekoho iného
Telefonuje vám pracovník firmy či call centra a žiada po vás údaje? Nikdy neposkytujte cudzím osobám SMS kódy alebo nepotvrdzujte operácie cez mToken na pokyn inej osoby. Pri každej platbe, ktorú robíte, si prečítajte detaily z SMS kódov alebo z výziev z mTokenu, nakoľko tieto správy vždy obsahujú detaily o danej platbe a teda viete predísť prípadnému zneužitiu.
8. Pri e-mailoch buďte obozretní
V prípade, ak vám príde e-mail s odkazom, kde od vás následne žiadajú údaje z platobnej karty, zbystrite pozornosť. Vždy skontrolujte adresu odkazu, pôvod e-mailu (odosielateľa), prípadne kontaktujte priamo spoločnosť, od ktorej bol e-mail doručený. Treba si dávať pozor aj nato, že vo falošných e-mailoch sú často aj falošné telefonické kontakty na firmu. Preto odporúčame vyhľadávať kontakt priamo cez oficiálne stránky.
9. Zlaté pravidlo
Najzakladanejšia a často opakovaná rada je, aby ste neposkytovali žiadne bankové údaje (čísla kariet alebo prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva) cez telefón alebo sociálne siete, pracovníci banky ich od vás takýmto spôsobom žiadať nikdy nebudú.
10. Stali ste sa obeťou podvodu?
V prípade, ak ste predsa len poskytli údaje a máte podozrenie, že ide o podvod, okamžite konajte. Platobnú kartu si viete zablokovať v podstate okamžite aj cez mobilnú aplikáciu George. Ak ste podvodníkovi prezradili údaje do elektronického bankovníctva, zavolajte na call centrum banky, kde vám vaše heslo reaktivujú. Rovnako tam môžete zavolať aj v prípade akýchkoľvek pochybností či strachu zo zneužitia vašich údajov. Urobíme maximum pre to, aby sme vaše peniaze ochránili.