Výrazne vysoké nárasty zaznamenávame aj v prípade nákupu drogérie. Počas troch týždňov sme minuli na nákup čistiacich prostriedkov, toaletného papiera či pracích práškov viac ako 17- miliónov eur, ide o 61 % nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Cez internet sme si objednali počas marca drogériu v hodnote vyše dvoch miliónov eur, čo je medziročný 84-percentný nárast. Ak to porovnávame s obdobím od 3. do 29. februára, sledujeme 10 % nárast v kamenných obchodoch, online je to až 47- percentný nárast. Priemerná cena jedného nákupu v kamennom obchode bola vo výške takmer 16 eur, v online obchodoch až 49 eur.

V objeme a počte transakcií očakávame aj v nasledujúcom období výrazne nárasty. „Najväčšiu žatvu pre obchodníkov v potravinárskom sektore očakávame v prípade, že vláda pristúpi k tzv. vypnutiu krajiny, teda blackoutu, čo by znamenalo výrazne predzásobenie ľudí potravinami. V takomto prípade by nárasty objemu a počtu transakcií v kamenných predajniach stúpli medziročne o vyše 80 %, v prípade online nákupov by sme sa dostali cez 150 %, pričom je riziko, že práve internetové obchody by nestíhali pokryť záujem spotrebiteľov,“ povedala Buchláková. Výrazné nárasty by zaznamenali aj drogérie, kde sa očakáva vyše 50- percentný nárast.

Platby v kamenných a online obchodoch pred a počas karanténneho obdobia

Zdroj: Slovenská sporiteľňa, údaje za obdobie od 5. do 31. marca 2020

Slováci ukázali už za vlaňajšok, že sa výrazne predzásobujú, najmä pred štátnymi sviatkami, kedy sú u nás obchody podľa zákona zatvorené. „Týždeň pred Veľkou nocou očakávame najvýraznejší nárast tržieb v segmente potravín. Vlani minuli deň pred Veľkým piatkom vyše 6 miliónov eur a urobili 237-tisíc transakcií. Takmer štvrtinové nárasty v počte a objeme transakcií sú citeľné naprieč všetkými štátnymi sviatkami. Tento rok budú tržby o to výraznejšie, že nebude možná tzv. cezhraničná nákupná turistika,“ skomentovala Buchláková. Očakávaný medziročný nárast tržieb sa v potravinárskom segmente v tomto období očakáva na úrovni 45 %.

Podľa štúdie Svetového ekonomického fóra sa práve v krízových situáciách zvyšuje nákup základných potravín, ktoré potrebujeme k prežitiu. „Štúdia ukázala zaujímavý fenomén a to, že ľudia v čase krízových situácií potrebujú mať istotu a kontrolu, ktorú nadobúdajú práve plnými špajzami. Na obavy z prípadného zastavenia zásobovania v tejto chvíli nie sú žiadne dôvody, nakoľko ani v jednej krajine postihnutej koronavírusom sa nezastavili dodávky základných potravín či iných výrobkov. Ak náhodou nie sú v obchode, obchodníci ich postupne všetky naskladňujú. Pri enormnom záujme ľudí to však vzhľadom na logistiku niekedy trvá dlhšie,“ doplnila Buchláková.

Slovenská sporiteľňa, a. s., oddelenie korporátnej komunikácie
Lenka Buchláková, analytička, tel.: 0904 519 308, e-mail: buchlakova.lenka@slsp.sk