Obavy zo šíriaceho sa koronavírusu v Európe vyvolávajú aj u Slovákov v posledných týždňoch doslova nákupnú paniku. Mnohí sa predzásobujú trvanlivými potravinami ako sú cestoviny, konzervy, múka, ryža či balená voda. To nahráva obchodníkom, ktorí za celý vlaňajšok pociťovali pokles maloobchodných tržieb. Podľa Štatistického úradu už za január v porovnaní s decembrom maloobchodné tržby vzrástli o 1,2 percenta. Pod rast sa podpísali povianočné zľavy ale aj spomínané predzásobovanie ľudí.
„Predzásobovanie ľudí sa podpíše pod ďalší rast maloobchodných tržieb na Slovensku. K tomu treba prirátať aj predveľkonočné obdobie, ktoré je po Vianociach druhou žatvou obchodníkov. Práve pred Veľkou nocou zaznamenávame rekordný počet transakcií. Slováci si na Veľkú noc poriadne doprajú. Nakupujú do zásoby predovšetkým potraviny, vlani minuli deň pred Veľkým piatkom vyše 6 miliónov eur a urobili 237-tisíc transakcií,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.
Za vlaňajšok klesli maloobchodné tržby o 1,4 %. A to aj napriek tomu, že rástli mzdy nielen v súkromnom ale aj v štátnom sektore a medziročne sa zvýšil aj počet zamestnaných osôb a v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesla miera nezamestnanosti. Napriek tomu kúpyschopnosť Slovákov oslabovala.
„Spotrebiteľská nálada sa zhoršuje z dôvodu negatívnejšieho očakávania ohľadom vývoja ekonomiky, ľudia sa boja straty zamestnania. Práve spomínané predzásobovanie brzdí prepad maloobchodných tržieb, najmä v potravinovom maloobchode,“ doplnila Buchláková. Na druhej strane, vyššia spotreba v tomto segmente môže oslabiť tržby v nepotravinovom segmente a turizme, ktorý už pociťuje pokles.
Mierne pozitívny vplyv na maloobchodné tržby môže mať aj pokles nákupov v zahraničí. Práve kvôli potvrdeným prípadom nakazených koronavírusom v okolitých krajinách môže obmedziť nákupnú turistiku v zahraničí. V susedných krajinách nakupujú Slováci okrem potravín, oblečenia a drogérie aj záhradnícke či športové potreby.
Vlani boli najvyššie priemerné nákupy pred veľkonočnými sviatkami v Poľsku, kam chodíme nakupovať predovšetkým potraviny, drogistický tovar a oblečenie. Za jeden nákup dáme v priemere 45 eur. Slováci, ktorí žijú v blízkosti rakúskych hraníc sa takisto vybrali vlani Veľkou nocou k susedom na nákupy. Išlo o najvyšší objem peňazí minutých na nákupy v zahraničí spomedzi našich susedných krajín. Deň pred Veľkým piatkom Slováci v Rakúsku minuli viac ako 63- tisíc eur a urobili vyše 1 700 transakcií. Tento rok však možno očakávať, že veľká časť z týchto transakcií sa presunie k lokálnym obchodníkom.
Slovenskí obchodníci na vzniknutú situácii reagujú navyšovaným zásob základných trvanlivých potravín. Zvýšený dopyt neohrozí dostupnosť jednotlivých výrobkov. „Pokiaľ v niektorom obchode nie je krátkodobo nejaký druh tovaru, je to tým, že väčšina obchodov nemá vlastné sklady, ale sú zásobované priebežnými rozvozmi z centrálnych skladov,“ doplnila Buchláková.
Slovenská sporiteľňa, a. s., oddelenie korporátnej komunikácie
Lenka Buchláková, analytička, tel.: 0904 519 308, e-mail: buchlakova.lenka@slsp.sk