Postupná automatizácia priemyselnej výroby dosiahla na Slovensku za vlaňajšok vyššie úrovne ako v susednej Českej republike. Podľa najnovších údajov Medzinárodnej federácie robotiky pripadalo u nás na 10- tisíc zamestnancov v priemyselnej výrobe 151 robotov. V susednej Českej republike to bolo za rok 2018 zhruba 119 robotov na 10- tisíc zamestnancov.

„Celosvetový priemer sa aktuálne pohybuje na úrovni 85 robotov na 10- tisíc zamestnancov. V rámci robotizácie v Európe vedie Nemecko, kde pribúda ročne o trikrát viac robotov v priemyselnej výrobe ako na Slovensku,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Problémom v prípade Slovenska je, že existuje množstvo pracovných pozícií, ktoré roboty v najbližších rokoch úplne nahradia. „Patríme medzi najohrozenejšie krajiny v tomto smere, nakoľko veľa pozícií v priemyselnom odvetví si v súčasnosti nevyžaduje takú prax a odbornosť, ktorú by do budúcna nevedeli nahradiť práve stroje,“ doplnila Buchláková.

Do úzadia sa dostanú pracovníci na robotníckych pozíciách, pracovníci v call centrách alebo predavači/pokladníci v maloobchode a veľkoobchode, ktorých postupne nahrádzajú samoobslužné pokladne. OECD očakáva, že počet súčasných pracovných pozícií by mal v najbližších rokoch okresať 14 % súčasných pracovných pozícií v rámci 35 sledovaných krajín OECD, kam patrí aj Slovensko. U nás sa však v priemere očakáva vyššia miera nahradenia pracovných miest robotmi ako v iných krajinách, ohrozených je automatizáciou až 34 % súčasných pracovných pozícií.

Medzinárodná federácia robotiky uvádza, že za posledných šesť rokov sa globálna výroba a predaj priemyselných robotov zvýšili o 114 percent. Do roku 2021 sa očakáva, že by trh s robotmi mal každoročne vzrásť o 14 percent, čím by výroba mala dosiahnuť 600- tisíc robotov vyrobených ročne. Na začiatku milénia sa ich ročne vyrobilo okolo 80- tisíc za rok. Za rok 2018 pripadalo v priemere v Európe 106 robotov na 10- tisíc pracovníkov v priemyselnom odvetví. V rámci USA to bolo 91 robotov a v Ázii 75 robotov.

Automobilový priemysel patrí k odvetviam s najväčším zavádzaním robotov do výroby, vlani s podielom 33 percent na celkovej dodávke robotov. „Dôvodom je, že výroba osobných automobilov sa za posledných desať rokov stala čoraz zložitejšou. Podstatná časť výrobných procesov si v súčasnosti vyžaduje automatizačné riešenia využívajúce roboty. Ide najmä o výrobcov hybridných a elektrických automobilov, ktorí zažívajú silnejší dopyt, ale rovnako aj tradiční výrobcovia automobilov musia meniť výrobu. Výzva na splnenie cieľov v oblasti klímy do roku 2030 bude okrem toho nakoniec vyžadovať, aby väčšia časť nových automobilov bola vozidlami s nízkymi a nulovými emisiami, čo si vyžaduje aj postupné zavádzanie automatizácie,“ skomentovala Buchláková.

V budúcnosti budú výrobcovia automobilov investovať aj do aplikácií pri konečných montážnych a dokončovacích prácach. Medzinárodná federácia robotiky uvádza, že dodávatelia automobilových súčiastok, z ktorých veľký počet sú malé a stredné podniky, sa v plnej miere automatizujú pomalšie, ale môžeme očakávať, že sa to zmení, pretože roboti sa stanú menšími, prispôsobivejšími, ľahšie programovateľnými a menej finančne náročnými.

Slovenská sporiteľňa, a. s., oddelenie korporátnej komunikácie
Lenka Buchláková, analytička, tel. 0904 519 308, e-mail: buchlakova.lenka@slsp.sk