Hypotéka je vybavená a kľúče od vysnívaného bývania sú vaše. Môžete sa začať tešiť a pripravovať krabice na presťahovanie. Nezabudnite však, že spolu s presťahovaním vám vznikajú aj povinnosti, na ktoré je dobre nezabudnúť.

  1. Prihlásenie sa u správcu bytového domu
    Kúpou bytu sa zaväzujete pristúpiť k zmluve o výkone správy, ktorá vyplýva zo zákona. Zároveň by ste si mali dohodnúť výšku zálohových platieb vhodnú pre vás – podľa počtu osôb, ktoré budú byt využívať. Túto povinnosť musíte splniť bezodkladne po nadobudnutí vlastníckeho práva k danej nehnuteľnosti.

  2. Zmena trvalého pobytu

    Zdravotná poisťovňa
    Zmenu pobytu musíte nahlásiť do 8 dní.

    Sociálna poisťovňa
    Pri oznámení je potrebné priložiť potvrdenie o trvalom pobyte. V prípade, že ste zamestnaní, túto zmenu sociálnej poisťovni ohlási zamestnávateľ. Ak ste SZČO, zmenu pobytu musíte ohlásiť osobne do 8 dní.

    Nový občiansky preukaz
    Ten žiadate na príslušnom okresnom riaditeľstve Policajného zboru a to do 30 dní od zmeny trvalého pobytu. So žiadosťou treba predložiť aj potvrdenie o zmene trvalého pobytu, ktoré vystavila mestská časť, resp. obec.

  3. Prihlásenie sa k odberu energií – voda, elektrina a plyn
    Tento krok je dobré vybaviť spoločne s predchádzajúcim majiteľom nehnuteľnosti, ktorý sa zároveň z odberu odhlási. Presný postup však závisí od dodávateľa energií. Každá spoločnosť má svoje postupy, či prihlásenie treba urobiť aj telefonicky alebo elektronicky, prípadne či je nevyhnutná osobná návšteva. K tomu si potrebujete pripraviť stavy energií, teda preberací protokol, ktorý ste podpísali pri preberaní bytu, a katastrom potvrdený návrh na vklad. Pri odpisoch energií si vždy zapíšte aj čísla meračov.

  4. Poplatok za komunálny odpad
    Potrebujete si splniť aj ohlasovaciu povinnosť k poplatku za komunálny odpad, v obci kde sa nehnuteľnosť nachádza. Ide o jednorazovo vyrubovanú daň, poplatok sa vás bude týkať až v nasledujúcom roku. Lehota na splnenie povinnosti ohlásenia sa je 30 dní. Ak komunálny odpad hradíte správcovi na základe zmluvy o výkone správy, tento rieši platby za vás. Výška nákladu sa odvíja od počtu osôb v byte.

  5. Daň z nehnuteľnosti
    Ak ste svoju nehnuteľnosť zapísali do katastra nehnuteľností, je potrebné splniť si ohlasovaciu povinnosť k dani z nehnuteľnosti na obecný (mestský úrad) v katastri, v ktorom sa nehnuteľnosť nachádza a do 31.1. nasledujúceho roku podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti. Túto záležitosť je však potrebné vyplniť len prvýkrát. Nasledujúce roky to už za vás automaticky vybaví správca dane.

    Ak je nehnuteľnosť v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov, daňovníkom sú obaja manželia, ktorí ručia za daň spoločne a nerozdielne. Daňové priznanie však nepodávajú obaja, ale len jeden z nich.

    V prípade, že sa vám stane, že daň uhradiť zabudnete a nezareagujete ani na výzvu od daňového úradu, hrozí vám pokuta až do výšky 3 000 eur.

  6. Poistenie
    Poistenie vášho nového bývania je na vás. Ak čerpáte hypotéku, poistenie nehnuteľnosti je vyžadované. Poistenie domácnosti nie je podmienkou, ale je dobré zvážiť ho.

Soňa Sláviková

Biznis analytik
Slovenská sporiteľňa