Google, Netflix či Eset: Ako vyzerajú pohovory
v najúspešnejších firmách u nás a vo svete

 

Aké otázky kladú, čo hľadajú a aké techniky používajú personalisti popredných spoločností ako Google či Facebook? Inšpirujte sa náborovými procesmi slovenských a svetových gigantov.

Stať sa zamestnancom úspešných značiek ako Netflix, Facebook či Google nie je len tak. Len u posledného menovaného sa ročne o prácu uchádza pol druha milióna záujemcov. Konkurencia je obrovská a tak nečudo, že sa uchádzači pri výberovom procese poriadne zapotia.

Ako si známe medzinárodné firmy vyberajú svojich zamestnancov a čím sa môžeme inšpirovať?

Google: Preslávili ich hlavolamy a hádanky


Pohovory v Google sa preslávili najmä legendárnymi hlavolamami a hádankami, ktoré s informatikou nemajú veľa spoločného. Spomeňme niekoľko príkladov otázok či úloh, ktoré dostali nádejní pracovníci a patria v googlovskej histórií medzi tie najbizarnejšie:

  • Koľko ladičov pián žije na celom svete?
  • Zmenšia vás na veľkosť mince. Následne vás hodia do mixéra a čepele sa o 60-sekúnd rozhýbu. Čo urobíte?
  • Navrhnite evakuačný plán pre San Francisco

Bývalý šéf personalistiky v Google Laszlo Bock napísal o procesoch spoločnosti knihu, v ktorej odhaľuje viacero zaujímavostí. Hlavolamové otázky (brain teaser) sa síce u technologického giganta stále objavujú, ale tvoria skôr doplnok ku kompetenčným kolám náborového procesu. Podľa Bocka dáva väčší zmysel orientovať sa namiesto nich na behaviorálne otázky, ktoré sú zamerané na motiváciu, poctivosť či uchádzačov štýl práce. Ako príklady uvádza:

  • Ak by ste sa vo vašej predošlej práci stali svojim nadriadeným, čo by ste tam zmenili?
  • Spomeňte si na to, kedy ste zažili najstresujúcejšiu situáciu a povedzte nám, ako ste sa s ňou vysporiadali?
  • Opíšte nám situáciu, kedy ste mali ťažkosti s niekým pracovať. Ako ste to riešili?

Nakoniec ale ani ohromujúci intelekt, tituly získané na prestížnych univerzitách či roky praxe ešte nikomu prácu v Google nezaručia. Spoločnosť okrem profesionálnych skúseností zaujíma aj či je uchádzač dostatočne „googley“. Čo presne tento termín znamená pritom nie je nijak striktne definované. Ide o akúsi hravosť, priateľskosť, zvedavosť či životnú iskru, ktorá je pre firmu typická.

Netflix: Vážia si tých, ktorí si vážia slobodu

 

Zdroj: Netflix Jobs

Viacerí uchádzači o zamestnanie v spoločnosti Netflix sa na internetových fórach „posťažovali”, že táto firma vie pri hiringu pekne potrápiť. Uchádzač si musí prejsť niekoľkými kolami rôznych preverovacích telefonátov či osobných stretnutí, ktoré môžu trvať mesiace. 

Okrem technických znalostí spoločnosť kladie veľký dôraz na to, či sa nový človek dokáže zžiť s veľmi neobvyklou firemnou kultúrou. Netflix totiž ponúka svojim ľuďom nesmiernu slobodu a dôveru, za ktorú na oplátku očakáva, že budú vyznávať určité hodnoty ako absolútna zodpovednosť, poctivosť či samostatnosť.

V praxi to vyzerá tak, že zamestnancom nik nekontroluje odpracované hodiny, ani kedy a odkiaľ pracujú. Firma nekontroluje ani pracovné výdavky, PN-ky či dovolenku, ktorá je neobmedzene preplatená. Zároveň platí absolútna otvorenosť. Každý pracovník má prístup ku všetkým firemným informáciám vrátane tých finančných. 

„Je to pomerne silný koncept, ľudia sa stávajú lídrami vo svojej oblasti, sami sa dokážu manažovať. Nemajú nad sebou niekoho, kto im hovorí, ako to majú robiť, že v piatok sa posiela report a v pondelok je schôdza. Mimochodom, existuje o tom výborný dokument s názvom Netflix Culture, ktorý je na jobs.netflix.com,“ prezradil nám viac o zákulisí Netflixu Dávid Pavlík, ktorý v spoločnosti pracoval a teraz je CTO v brnenskom startupe Kiwi.com.

Facebook: Pýtaju sa, čo ľudí baví najviac

 

Zdroj: Archdaily

Facebook za ostatnými svetovými tech firmami v dĺžke náborového procesu nijako nezaostáva – ba priam naopak, patrí medzi rekordérov v tejto oblasti. Jeden z ich zamestnancov sa pre televíziu CNBC posťažoval, že musel prejsť až 17 pohovormi, kým získal možnosť pracovať pre najväčšiu sociálnu sieť sveta.

Facebook kladie dôraz na 5 silných hodnôt, podľa ktorých zamestnanci pracujú a prijímajú rozhodnutia. Kandidáti sa musia prelúskať aj rôznymi netradičnými otázkami, ktoré majú za úlohu preveriť, či majú firemné princípy v krvi. Podľa šéfky personalistiky Mirandy Kalinowskej je absolútne najobľúbenejšou otázkou, ktorú sa personalisti spoločnosti pri pohovor pýtajú táto:


„Máte za sebou najlepší deň v práci vôbec. Prídete domov a viete, že máte ten najlepší džob na svete. Čo ste v ten deň robili?“

Okrem nich sa samotný zakladateľ a riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg vyjadril, že pri prijímaní nových ľudí vyznáva jedno jednoduché pravidlo, ktorým sa riadia aj manažéri na všetkých úrovniach spoločnosti:


„Ak by som mal prijať niekoho, kto má pracovať priamo pre mňa, prijal by som iba takú osobu, pre ktorú by som sám bol ochotný pracovať.“

Eset: Záujemcov hľadajú cez domácie úlohy

 

Zdroj: Eset Media

Softvérová spoločnosť Eset si pri hirovaní nových špecialistov pomáha aj pomocou kampaňovej stránky „JoinESET“, kde záujemcov čakajú rôzne úlohy na vyriešenie v závislosti od pracovnej pozície, o ktorú sa uchádzajú. Uchádzači o prácu si tak musia poradiť napríklad s tým, ako naprogramovať jednoduchú hru či prelomiť program a nájsť v ňom skrytú indíciu.

Tých najšikovnejších si spoločnosť pozve na pohovor, ktorý má niekoľko kôl. Ich cieľom je preveriť napríklad, či človek zapadne do firemnej kultúry alebo ako rýchlo je schopný prichádzať na riešenia a realizovať ich.

WebSupport: Pivný test

 

Zdroj: WebSupport

WebSupport je dnes najväčšou slovenskou webhostingovou spoločnosťou. Na začiatky hiringu si s úsmevom spomína jej zakladateľ Michal Truban vo svojej knihe Support. Prvé pohovory s novými zamestnancami vtedy ešte prebiehali v pivnici, kde mal začínajúci startup svoje priestory. Aby sa záujemcovia o prácu príliš nezľakli, chalani z WebSupportu ich vtedy zvykli brať na úvodný zoznamovací pohárik.

Dnes už samozrejme náborový proces WebSupportu vyzerá celkom odlišne, no na jeden aspekt sa stále nezabudlo: odborná znalosť nie je všetko, dôležité je vedieť, či sa daný človek hodí k vašej jedinečnej firemnej kultúre. Položite sami sebe jednoduchú otázku – šiel by som s týmto človekom na pivo? Bola by to zábava alebo by to skončilo krčmovou hádkou?

Slovenská sporiteľňa: Potrebujeme ľudí, ktorí si veria

 

Zdroj: Slovenská sporiteľňa

Slovenská sporiteľňa je najväčšou komerčnou bankou na Slovensku, pre ktorú v súčasnosti pracuje viac ako 4-tisíc ľudí. Vďaka dôrazu na work-life balance, príjemnému pracovnému prostrediu či kariérnemu a osobnostnému rozvoju zamestnancov získala Slovenská sporiteľňa trikrát po sebe ocenenie NAJ zamestnávateľ v kategórii Bankovníctvo, financie a poisťovníctvo.

Možnosť získať pracovné skúsenosti banka poskytuje už študentom formou letných stáži či brigády. Okrem životopisu a motivačného listu, sú uchádzači požiadaní aj o vypracovanie zadania či inej úlohy, ktorá môže pri výbere zamestnanca veľmi zavážiť.

Banka investuje veľa zdrojov do vzdelávania a rozvoja svojich ľudí tak, aby dokázali využiť možnosti kariérneho rastu či už v rámci samotnej Slovenskej sporiteľne alebo celej Erste Group. To potvrdzuje aj fakt, že viac ako dve tretiny manažérskych pozícii si Slovenská sporiteľňa obsadzuje interne.

Či už ide o študenta, absolventa alebo skúseného odborníka, pri recruitingu banka kladie dôraz na pripravenosť kandidátov, odborné a osobnostné predpoklady na danú pozíciu a prirodzené vystupovanie. V prípade manažérskych pozícii uchádzač musí absolvovať aj assessment centrum, teda skupinový pohovor, kde sa manažérske a komunikačné zručnosti uchádzačov preveria v praxi pri plnení rôznych úloh.

V neposlednom rade je dôležitý aj postoj uchádzača k témam ako je dobrovoľníctvo, pomoc druhým a podobne, pretože sú neoddeliteľnou súčasťou firemnej kultúry banky.

Aké zručnosti budú kľúčové pre povolania budúcnosti?

Pracovný trh v 21. storočí sa podľa väčšiny ekonómov a futuristov bude niesť v duchu automatizácie, robotiky či umelej inteligencie. Nové technológie zmenia spôsob akým žijeme či pracujeme. Niektoré povolania zaniknú, niektoré sa rozrastú a iné ešte len objavia. 

Podľa Svetového ekonomického fóra sa len v priebehu najbližších piatich rokov zmení približne 35 % zručností, ktoré dnes považujeme za dôležité. V niektorých zručnostiach bude však technológia za ľuďmi ešte nejakú dobu zaostávať. Patria medzi ne napríklad:

Kreativita
Tvoriví ľudia budú v budúcnosti potrební, aby prišli na nové spôsoby a možnosti využitia neustále sa rozvíjajúcej technológie.

Emocionálna inteligencia
Rovnako empatia a schopnosť vcítiť sa do pocitov ostatných sú zručnosti, ktorými stroje nedisponujú a ktoré naďalej ostanú doménou ľudí.

Kritické a analytické myslenie
V záplave množstva informácií bude dôležite vedieť sa orientovať a robiť kvalifikované rozhodnutia.

Interpersonálne komunikačné zručnosti
V budúcnosti bude naďalej cenená aj schopnosť komunikovať a pracovať s rôznymi typmi ľudí – viesť ich, motivovať, riešiť pracovné konflikty a podobne.

Agilita
Cenená bude aj schopnosť prispôsobiť sa rýchlo sa meniacim podmienkam a zároveň brať zmenu nie ako záťaž, ale príležitosť na rast.

Zmeny na seba nenechajú čakať. Podoba práce sa v budúcnosti zmení, či sa nám to páči alebo nie a uspejú najmä tie spoločnosti, ktoré ku rozvoju a vzdelávaniu svojich ľudí pristúpia aktívne.

Zaujímate sa o budúci ročník #akonato
konferencie, ďalšie atraktívne biznis podujatia,
články alebo špecializované webináre. Pridajte svoj
e-mail a zistite prvý, čo chystá Slovenská sporiteľňa
pre podnikateľov.
 

×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť