Fintech, digitálne banky či „phygital”: Ako nové trendy zmenia bankové služby a finančný biznis

Banky sa podľa expertov budú musieť zamerať na netradičné služby a lepšie pochopenie zákazníka.

Bankovníctvo v súčasnosti prechádza jednou z najvýraznejších transformácií vo svojej histórii: finančné technológie sa vyvíjajú raketovým tempom, očakávania zákazníkov sa radikálne menia a čoraz viac sa presadzujú netradičné obchodné modely. Pozrime sa bližšie na to, aké dopady by mohli mať súčasné trendy na budúci vývoj tohto odvetvia.

Kamenné pobočky vs. digitálne bankovníctvo

Nespochybniteľným trendom v oblasti súčasného bankovníctva a financií je presúvanie čoraz väčšieho množstva služieb a finančných produktov do digitálnej oblasti. Zadávať platby cez internet, otvoriť si pomocou mobilu nový účet či platiť cez Google či Apple Pay za nákupy je už dnes bežná vec a portfólio digitálnych služieb s príchodom ďalších inovácií bude len rásť.

Manažovať svoje financie cez internetový či mobilný banking väčšine klientov vyhovuje oveľa viac, ako vybavovať veci fyzicky na pobočke. Navyše, v budúcnosti môžu do hry vstúpiť nové technológie, napríklad rozšírená realita s virtuálnym asistentom a hlasovým ovládaním, ktorá klientovi umožní návštevu simulovanej pobočky z pohodlia obývačky a ponúkne personalizovaný a automatizovaný servis.

Napriek tomu podľa viacerých odborníkov kamenné pobočky nezaniknú, ale dôjde k ich prepojeniu s digitálnym svetom, takzvanému „phygital”. Jedným z futurológov, ktorý razí tento názor, je George Muir. Podľa neho sa pobočky bánk v budúcnosti budú orientovať viac na poradenstvo a bezpečnosť. Zákazníci tak nebudú chodiť do banky vykonávať transakcie, ale budú si chodiť po rady.

„Zamestnanci banky sa budú deliť na dve skupiny. Prvá bude zameraná na starostlivosť o zákazníka. Druhú skupinu budú tvoriť finanční odborníci, ktorí budú pomáhať firmám a zákazníkom manažovať ich financie a porozumieť im, radiť im ohľadom bezpečnosti a kryptomien. Banka budúcnosti pozná svojho zákazníka, vie, kto je, čím sa živí a vie predpovedať jeho ďalšie kroky,“ uviedol v rozhovore Muir.

Fintech startupy a zahraničné online banky

Ak hovoríme o budúcnosti bankovníctva, nemali by sme opomenúť ani tému fintech (finančno-technologických) startupov či digitálnych bánk, ktoré prinášajú do sveta financií čoraz viac inovácií a menia tradičné spôsoby poskytovania finančných služieb.

Začiatkom minulého roku otvorila smernica PSD2 novým poskytovateľom platobných služieb bankový trh vo väčšine európskych krajín vrátane Slovenska. Tretie strany tak môžu prostredníctvom svojich aplikácií umožniť svojim klientom napríklad vidieť svoje účty v rôznych bankách pod jednou strechou a zároveň prostredníctvom aplikácie aj priamo realizovať platbu.

Technologickí giganti získavajú na trhu inovatívnych bankových produktov čoraz väčší podiel. Facebook nedávno predstavil nový platobný systém Facebook Pay, Apple v spolupráci s bankou Goldman Sachs vytvorili vlastnú kreditnú kartu Apple Card a Amazon požičiava cez partnerské karty zákazníkom, ktorí by sa inak k bankovému úveru nedostali.

Zároveň sa na európskom bankovom trhu presadzujú digitálne banky, ktoré fyzické pobočky nahradili mobilnými aplikáciami. Či už je to švédska Klarna – aktuálne najsilnejší fintech v Európe, ktorý najmä mladším spotrebiteľom ponúka možnosť „nakupovať teraz, platiť neskôr”, alebo nemecká N26, ktorá digitálne bankovníctvo poskytuje už v celej eurozóne (s výnimkou 2 krajín) či britská Revolut, ktorá ponúka k bankingu aj nakupovanie kryptomien, zmenáreň či burzu.

Ako môžu banky reagovať na takéto zmeny? Vyvíjať celý ekosystém finančných nástrojov interne a neustále ich inovovať nie je do budúcnosti pre bankový sektor udržateľný model. Väčší zmysel dáva poskytnúť zákazníkom „trhovisko” (tzv. marketplace) s externými aplikáciami v spolupráci s fintech spoločnosťami, ktoré takéto riešenia ponúkajú. Zo spoločnej ponuky získavajú všetci – banky, startupy aj klienti.

Bankové služby budúcnosti a bezpečnosť

Veľkou témou budúcich digitálnych riešení bude ich bezpečnosť. Heslá môžu byť už v priebehu najbližších rokov vecou minulosti. V oblasti bezpečnosti sa čoraz viac na overovanie identity presadzuje využívanie biometrických údajov ako snímanie odtlačku prstov či rozpoznávanie hlasu a tváre.

Slavomír Pšenák, CTO Erste Group IT International hovorí: „Bez dôvery a bezpečnosti banka nie je nič. Bezpečnosť nie je len o chránení údajov klienta, dát alebo vzorcov správania. Je to aj o tom, že banka vás vie ochrániť pred zlými rozhodnutiami, vie vám poradiť, ako narábať s financiami alebo získať prostriedky bez toho, aby ste urobili niečo, čo by ste mohli neskôr ľutovať.”

Ohľadom budúcnosti bankových služieb dodáva: „Je potrebné sa zamerať na netradičné služby. Také, ktoré budú postavené na lepšom pochopení zákazníka, lepšom spracovaní dát a poskytovaní služieb od začiatku až po koniec. Ľudský kontakt v budúcnosti z bánk nevymizne. Bude stále prítomný, akurát to bude pri riešení komplexnejších problémov.”

Zaujímate sa o budúci ročník #akonato
konferencie, ďalšie atraktívne biznis podujatia,
články alebo špecializované webináre. Pridajte svoj
e-mail a zistite prvý, čo chystá Slovenská sporiteľňa
pre podnikateľov.
 

×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť