Vie presne, koľko prejde kilometrov, koľko prečíta kníh, ale aj na čo najviac míňa. Vďaka dátam Filip Vítek mapuje svoj život, ale najmä poskytuje hĺbkové informácie pre podnikateľský sektor. Je odborníkom na analytiku a dátovú vedu s takmer
20-ročnými skúsenosťami. Od roku 2017 vedie oblasť dátovej vedy pre TeamViewer, kde jeho tím analyzuje správanie 2,8 miliardy používateľov z 242 krajín.

Ako sám vraví, pracuje v oblasti, ktorá pred 10 rokmi neexistovala a o ďalších 10 rokov už bude zrejme jeho pozíciu vykonávať umelá inteligencia. Čo všetko nám dáta o nás, ale aj o našich klientoch dokážu prezradiť a prečo je pre podnikateľov nebezpečné ignorovať dáta? Odpovedá dátový analytik Filip Vítek.

V článku sa dočítate:

  • Ako vieme použiť dáta v osobný prospech, ale najmä v prospech firmy?
  • Aké firmy prežijú aj bez dát?
  • Aké firmy sa v dnešnej dobe nezaobídu bez dát?
  • Kto sú „dátoví puristi“?
  • Ak si ľudia nezačnú lepšie strážiť svoje dáta, kto ich bude chrániť?
  • Prečo nemáme na Slovensku dostatok dátových analytikov a čo s tým?
  • V akých oblastiach nahradí už o pár rokov ľudí umelá inteligencia?
  • Do ktorých segmentov si ani o desiatky rokov „nevpustíme“ stroje?

Čo najzaujímavejšie ste sa dozvedeli z dát o ľudskom správaní?

Ako ľudia sa navzájom vnímame cez určité stereotypy. Keď niekoho stretneme, už dopredu máme istú predstavu o tom, ako sa bude správať. To dáta nemajú. Údaje sú často anonymné a jediné, čo vidíme, je správanie daného človeka, a tak ho môžeme posudzovať bez akýchkoľvek dopredu vytvorených obrazov alebo predpokladov. Je veľmi zaujímavé vidieť tieto dva pohľady v kontraste.

Skúsim to vysvetliť na príklade, ktorý bude blízky ľuďom z biznisu: Keď odíde zo spoločnosti nejaký klient, väčšinou sa zamýšľame nad dôvodmi, prečo tak spravil. Často za tým vidíme lepšiu cenu od konkurencie alebo to, že sa klient nahneval, že išlo o čosi osobné. No dáta, ktoré analyzujú správanie klientov, nám ukážu niečo iné. Ukážu nám, že tieto „rozchody“ sa väčšinou nedejú z minúty na minútu, ale vzťah s klientom sa nahlodával postupne. Firmy tieto malé čriepky, kde sa dôvera nalomila prvý, druhý či desiaty raz, nevidia, dáta si to však všimnú. 

Keď takúto informáciu komunikujete spoločnosti, pre ktorú analyzujete dáta, zaskočí ich to?

Toto je jedna z tých odvrátených stránok mojej práce. Väčšinou totiž bojujeme proti stereotypom. Je to kontroverzné, pretože nabúravame nejaké základné vnímanie života a biznisu. Je to taký boj do kopca. Nielenže musíte dobre vyargumentovať, prečo je to tak, ale musíte to variť ako polievku, nie hneď na plný plyn. Tieto informácie sa musia podávať postupne a logicky. 

Uvedomujú si podnikatelia, aké mocné, ale aj citlivé sú dáta?

Neexistuje na to jedna odpoveď. Vo všeobecnosti sú tri základné typy podnikateľov. Sú takí, ktorí prácu s veľkými dátami poznajú, napríklad z minulých skúseností z korporátu. Tých presviedčať o dôležitosti dát netreba, proaktívne rozmýšľajú nad tým, ako a čo si ukladať o svojich klientoch. Takýchto podnikateľov však nie je väčšina.

Najpočetnejšia je skupina podnikateľov, ktorí zdedili rodinnú firmu alebo pracujú na nejakom vlastnom nápade a možno by aj chceli zbierať nejaké dáta o svojich klientoch, ale nevedia ktoré a ako na to. Tejto skupine stačí len ukázať ako a väčšinou im to hneď dáva zmysel.

Tretia skupina sú tzv. „dátoví puristi“, ktorí sa dátami nechcú zapodievať a neveria, že by dáta mohli opisovať medziľudské vzťahy či vysvetľovať ľudské správanie. V ich mysliach je práca s dátami šamanstvo a zle investovaný čas. Často to však nepovedia a svoje názory na dáta maskujú za to, že je to drahé, zložité, že existuje veľa úspešných firiem, ktoré to nerobia. Väčšina podnikateľov do tejto skupiny nepatrí, ale predsa je ich približne 20 – 25 percent.