Aké vlastnosti a zručnosti by mal mať úspešný podnikateľ?

Kurzona

Vytrvalosť. To je najčastejšia odpoveď na otázku, ktorá vlastnosť je kľúčová pre úspech každého podnikania. V online kurze KURZONY nájdete aj ďalšie názory na predpoklady podnikateľov a podnikateliek, o ktorých hovoria top predstavitelia vybraných úspešných firiem zo Slovenska.

Prečo práve vytrvalosť? Odpoveď je jednoduchá. „Nedá sa 10 rokov fungovať len na nadšení. To po čase vyprchá,“ tvrdí Martin Guttman, zakladateľ spoločnosti Tuli, ktorá priniesla na slovenský trh známe sedacie vaky.

Podnikanie je ako horská dráha – chvíľu ste hore a potom zase dole. Práve vytrvalosť vám pomáha prekonávať tie ťažšie obdobia.

„Keď vás prvá prekážky zlomí, tak z vás úspešný podnikateľ nikdy nebude,“ myslí si Ladislav Gažo, ktorý spoluzakladal IT firmu Seges. Dodáva, že s podnikaním je spojené riziko, ktoré jednoducho treba akceptovať.

Veľmi často zaznievajú aj ďalšie vlastnosti – odvaha, rozhodnosť, nadšenie a energia, pracovitosť či odhodlanosť. Podnikanie nemôžete robiť len pre peniaze, musíte si ho obľúbiť, musí vás baviť. Podnikanie totiž nie je práca, ale poslanie.

Podľa Roberta Mistríka, ktorý založil technologickú firmu HighChem a teraz dodáva zložité technológie do najväčších svetových firiem, je dôležité mať víziu – a to byť najlepší v tom, čo robíte. Jeho samého táto vízia poháňala celé roky podnikania. Nie je to pritom jednoduché, pretože ako hovorí, „Nikto vám dopredu nepovie, či budete úspešný.“

Buďte dobrý hlavne v tom, v čom podnikáte

Veľa ľudí si myslí, že aby ste mohli podnikať, musíte mať špeciálne zručnosti. Nie je to vždy tak. Je však veľmi dôležité, aby ste rozumeli tomu, v čom idete podnikať. Ak chcete podnikať v IT, je potrebné sa vyznať v IT, ak chcete otvoriť vlastný foto ateliér, musíte vedieť dobre fotiť. Samozrejme, ako ho nechcete prenajímať.

„Častokrát vidím, že ľudia sa učia popri podnikaní vykonávať tú činnosť, v ktorej podnikajú,“ tvrdí Jakub Čech, ktorý založil reklamnú agentúru daren & curtis a sám sa v začiatkoch veľa vecí musel naučiť. Teraz si myslí, že človek by mal byť odborník už na začiatku. „Je kľúčové vedieť o problematike aspoň niečo,“ dopĺňa ho Ladislav Gažo.

S podnikaním sú spojené aj ďalšie činnosti, ako je marketing, obchod, účtovníctvo či manažment ľudských zdrojov. V nich nemusíte byť expert, pretože si môžete niekoho najať, aj keď je dobré získavať postupne aspoň približnú predstavu o každej z týchto oblastí. Minimálne vám to uľahčí prijímanie zamestnancov. Expertom musíte byť v tom, v čom podnikať chcete.

Zaujíma vás, čo konkrétne radia tieto osobnosti aj v iných témach spojených so začatím podnikania, napríklad ako môžete získať nápad na podnikanie a ako otestovať jeho trhový potenciál, či ako získať prvých zákazníkov a udržať si ich? Vďaka programu Slovenskej sporiteľne pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky môžete získať ďalšiu zľavu na aktuálny kurz „Ako rozbehnúť vlastný biznis“ vo výške 30 %. Stačí, ak zadáte pri objednávke kód zľavového kupónu „slsp3981“.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť