Podnikanie v čase krízy: Sladký biznis si našiel klientov

Aj skúsení podnikatelia a manažéri majú ťažkú hlavu, ako v čase nízkej mobility ľudí a rôznych karanténnych opatrení ustáť výpadok tržieb. O čo ťažšie to musia mať začínajúci podnikatelia? Pozreli sme sa na niektoré príbehy, ktoré vedia inšpirovať aj iných.

Tomáš Spišák mal spolu s priateľkou sladké hobby – piekli torty. Pre známych, pre rodinu. Napokon, robilo to tak mnoho žien v ich okolí. A práve tie ich trochu vystrašili. Tomáš videl, ako sa za roky nikam neposúvajú a to nechcel. Z koníčka sa preto rozhodol urobiť si seriózne podnikanie a nazval ho príznačne – Sladké hobby.

Kríza robí podnikateľa a ak je to tak, tak Tomáš je odolný hneď od začiatku – podnikať začal presne v čase, keď sa celé Slovensko začalo spomaľovať kvôli koronavírusovým opatreniam.

„V skutočnosti sme začali všetko vybavovať pol roka skôr ako prišla kríza. Keď kríza dorazila k nám, už sme boli príliš ďaleko, aby sme rezignovali. Do tohto podnikania sme investovali náš čas, energiu a financie a nemohli sme sa nechať vystrašiť až tak, aby sme to vzdali hneď na začiatku. Strach tu bol, je a aj bude. Nikto nevie s istotou povedať, čo sa bude diať a ako dlho ešte táto situácia potrvá. Myslíme si, že máme aj šťastie v nešťastí. Táto kríza nás zasiahla na začiatku podnikania, a ešte nie sme na ňom úplne finančne závislí,“ zaujal rozhodný postoj k situácii Tomáš.

Sortiment Sladkého hobby sa medzičasom rozrástol a dnes sa zameriavajú najmä na makrónky. „Tie boli pre nás tvrdým orieškom, ale zvládli sme to. Rodine a kamarátom sa naše sladké výtvory páčili a čo je hlavné - aj chutili,“ osvetľuje Tomáš spôsob, ako si testujú trh. Najmä na rodine a známym.

„Myslíme si, že spočiatku to naše rodiny nebrali úplne vážne,“ usmieva sa. „Vedeli, že nás pečenie baví, ochutnávali všetko, čo sme im napiekli a boli takpovediac, pokusní králici'. Ale, keď sme našli vhodný priestor a podpísali všetky potrebné papiere, vtedy si naozaj uvedomili, že to myslíme skutočne vážne. Podporujú nás vo všetkom a sú to zároveň aj naši kritici. Ak im niečo nechutí, tak to vylepšíme až kým nie sme všetci spokojní. Veď ako sa hovorí, sto ľudí sto chutí.“ 😊

Keď sa téma stočí na to, ako zareagovali na príchod obmedzení v ekonomike, tak s úsmevom hovorí: „Dodržiavaním maximálnej hygieny. Síce bolo čoraz ťažšie a náročnejšie nájsť v obchode dobrý dezinfekčný prostriedok, no vždy sme si poradili.“

Museli preto vymyslieť spôsob, ako nezastať a improvizovať. V časoch, keď vznikal tento článok, prevádzky ešte museli byť zatvorené. Preto tím zo Sladkého hobby začal chodiť za zákazníkmi. A fungovalo to. „Na prevádzku zákazník nesmie vstúpiť, ale vždy je možnosť ako tovar odovzdať bezkontaktne. Snažíme sa im tovar priniesť až domov s dodržaním všetkých hygienických opatrení.“

Tomášovi s priateľkou išli veci aj napriek okolnostiam viac-menej podľa plánu. „Síce pomalšie a vybavovanie a dodanie niektorých vecí trvali dlhšie, ale nakoniec sa všetko podarilo,“ dodáva s tým, že od začiatku vedeli, čo chcú robiť. „Oficiálny biznis plán sme si síce nevytvorili, ale vedeli sme, aké máme krátkodobé a dlhodobé ciele, na akú skupinu zákazníkov sa chceme zamerať a akým smerom chceme ísť. A samozrejmosťou je približný odhad cash-flow. Ten musí byť pri každom podnikaní. Musíte vedieť, či to finančne zvládnete.“

Potrebujete pomôcť s rozbehom vášho výnimočného projektu? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov od Slovenskej sporiteľne, objavte možnosti financovania a začnite sa živiť tým, čo milujete.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť