Podnikanie v čase krízy: Keď deti ťahajú mamičky do kaviarne

Aj skúsení podnikatelia a manažéri majú ťažkú hlavu, ako v čase nízkej mobily ľudí a rôznych karanténnych opatrení ustáť výpadok tržieb. O čo ťažšie to musia mať začínajúci podnikatelia, remeselníci či drobní opravári? Pozreli sme sa na niektoré príbehy, ktoré vedia inšpirovať aj iných.

Keď sa chce podnikateľ posúvať dopredu, potrebuje si priznať, že niečo nevie a potom sa učiť, aby to zvládol a vedel tak dať klientom to najlepšie. Dana Alezárová tiež zistila, že o káve nevie zďaleka toľko, ako si pred začiatkom podnikania myslela. Dnes však ponúka klientom výbornú kávu. A vymýšľa k nej ďalšie zážitky.

Začalo to tak, ako často podnikateľské príbehy začínajú. Dana Alezárová zostala bez práce a tak si povedala, že ide podnikať. Roky úspešne manažovala projekty a tak si vedela zrátať cash-flow aj spísať, čo potrebuje, aby uspela s kaviarňou na košickom sídlisku.

Káva ako remeslo

„S manželom sme veľkí fanúšikovia kávy a tak mi občas v nejakej kaviarni v Košiciach preblyslo hlavou, že niečo také by som ,niekedy‘ chcela. O káve som toho dosť vedela… teda, časom sa ukázalo, že som si len myslela, že toho viem dosť. :) Veľkou oporou nášmu tímu bol a stále je, Vladimír Koč, ktorého Tatracoffee akadémia v Poprade patrí k vyhľadávaným miestam pre budúcich i fungujúcich baristov. Radil nám aj v oblasti technológií, aby sme ponúkali to najlepšie, čo sa v meste dá,“ spomína si Dana na začiatky v kaviarenskom podnikaní.

Hoci jej manžel podniká už roky a vedel jej v mnohom poradiť, na neistotu, že každý mesiac „necinkne“ na účte výplata, si musela zvyknúť popri tom, ako si prešla nielen školeniami, ale napríklad aj prácou na zjemňovaní motoriky rúk. „Tá je dôležitá pri ,kreslení do kávy‘,“ vysvetľuje Dana.

Ale keď podnikateľ spozná, čo jeho hostia naozaj chcú, dá sa prekonať všetko. Dana Alezárová s úsmevom podotýka, že pri zostavovaní biznis plánu by to chcelo aj nejaký „sociologický prieskum komunity“, ktorý podnikateľovi napovie, kto sú jeho zákazníci: „Správanie ľudí, vašich budúcich hostí, je ovplyvňované množstvom premenných, ktoré sú napríklad na excentricky umiestnenom sídlisku ako sme my, iné, ako v centre. Niektoré nuansy by sa mi zišlo vedieť na začiatku. Dnes, keď sa s hosťami poznáme aj osobne, korigujeme zabezpečovanie zásob a meníme sortiment aj podľa ich podnetov. Upravili sme otváraciu dobu. Sme na mladom sídlisku, zamiešajú vám tu karty prázdniny, alebo aj také kiahne v škôlke. A vy už viete, že štvrtkové stretnutia mamičiek počas hudobného krúžku odrazu nahradí starostlivosť o deti v horúčke. Až po plnom roku činnosti, človek vie počítať s výkyvmi návštevnosti a pripraviť sa na ne.“

Neustále vymýšľať nové aktivity

Aby zákazníci našli cestu k nej do kaviarne a zároveň im zjednodušila život, stala sa súčasťou siete Zásielkovňa, kde si môžu zákazníci vyzdvihnúť objednávky z rôznych e-shopov. A potom keď už vymyslela rôzne aktivity, ktoré jej kaviareň rozbehli, napríklad deťmi veľmi obľúbené nedeľné stretnutia „Šikovné rúčky“, prišli obmedzenia vyvolané opatreniami voči koronavírusu.

„Pre nás to bol blesk z jasného neba. V pondelok 9. marca máte plnú kaviareň a na piatok 13. marca naplánovanú degustáciu vín z regiónu Orechová, ktorá je kapacitne vypredaná. A zrazu ju musíte zrušiť. Potom následne od 13. marca platilo ešte aj opatrenie o úplnom obmedzení činností niektorých prevádzok, vrátane tej našej. I tak preventívne v danom týždni už u nás bola dezinfekcia na pulte. Hotovostné platby sú u nás skôr výnimkou, tam sme neprijímali žiadne opatrenia. Úbytok hostí sme necítili a pri našich rozhovoroch s nimi prevládal optimizmus. Prišli už aj prvé teplejšie dni a to je pre gastro sektor vždy čas na novú sezónu, ktorá je ekonomicky lepšia, ako zimné obdobie. Tešili sme sa na to.“

A potom všetci zostali doma.

Podnikanie počas koronakrízy

Ale Dana Alezárová si udržala myseľ podnikateľky aj doma. Keď nemohla mať výdaj kávy cez okienko, začala ponúkať kávové vouchere a ku každému tričko s logom kaviarne grátis. Keď klientom chýbali obľúbené koláče z jej kaviarne, začala ich ponúkať cez e-shop, čo najmä pred Veľkou nocou jej zákazníci uvítali.

„Krízové opatrenia nám i tak narušili našu ambíciu posunúť sa do vyššieho levelu baristiky a ponúkať aj kávové špeciály. Vzhľadom na vzniknutú situáciu to asi nebude možné ani v dohľadnej dobe. Vyžaduje si to totiž ďalšie školenia a ,špeciality coffe‘ je niečo, za čo si hostia priplácajú. Tieto finančné možnosti našich hostí musíme po odznení krízy poriadne preskúmať. Narušilo nám to aj pripravované akcie. Okrem spomínaných degustácií vín, ktorých mal byť celý cyklus, sme nestihli pokračovať v úspešnom projekte „Šikovné rúčky“. Tam si deti jednu nedeľu v mesiaci tematicky tvorili. Začali sme na jeseň a taký úspech sme nečakali. Na jar boli plánované dielničky, kde by deti vyrábali zajačikov a postavičky a na máj to mala byť tvorba pre mamičky na Deň matiek.“

Čo pomôže podnikateľovi pokračovať ďalej? Dana Alezárová odpovedá presvedčivo: „Odhodlanie, prezieravosť a trpezlivosť a najmä proklientský prístup. Vediem k tomu aj naše baristky. Pretože aj 15 minút pred záverečnou môže niekto pribehnúť a chcieť kávu. Neodmietať nikoho je zásadou, lebo nikdy neviete, kedy vás aj jedno espresso, ktoré si objedná, poteší. Najmä v upršaných dňoch. Vašu ochotu klienti oplatia. Dobré vzťahy a dôvera klientov, sú základom úspechu v našom segmente.“ A na tom nič nezmení ani kríza a pandémia.

Potrebujete pomôcť s rozbehom vášho výnimočného projektu? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov od Slovenskej sporiteľne, objavte možnosti financovania a začnite sa živiť tým, čo milujete.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť