Kto chce podnikať, toho si biznis nájde

 

Na prvé počutie má tento príbeh podobnú štruktúru, akú ste už počuli veľakrát – mladá, šikovná žena sa rozhodne opustiť korporáciu a začať podnikať ako cukrárka. Ibaže to nie je podstata toho, prečo vie príbeh Domčiných laskoniek inšpirovať. 

Tá hodnota sa skrýva vo vlastnostiach, ktoré biznis z človeka vytiahne a kultivuje. Ale začnime príbehom. U Dominiky Onofrejovej doma piekli všetky ženy – mama aj babka. Čo nedeľa, to sa pieklo, veď na slovenskej dedine to tak musí byť. Preto si Dominika môže pokojne povedať, že ju pečenie naozaj bavilo odmalička. Spočiatku nerozmýšľala nad tým, žeby začala podnikať, práve naopak, rodina ju presviedčala, nech si nájde dobrú prácu, je to istota, stabilita. A tak Dominika hľadala. Jednu, druhú, tretiu… 

Darilo sa jej v každej, ale v každej jej aj čosi chýbalo. Rodina bola nešťastná, veď aha, mladá šikovná žena a takýto fluktuant je z nej! Ibaže Dominika to videla inak. V každej práci sa čosi naučila – raz to bolo účtovníctvo, raz marketing, inde vedenie ľudí. A keď už jej firma nemala čo ponúknuť (škoda pre firmu), Dominika – ako mnohí mladí šikovní ľudia – odišla. Popritom už začala tušiť, že nebude človekom, ktorý by sa hodil do zamestnaneckého pomeru, a začala poškuľovať po podnikaní. Mala aj vzory. V manželovej rodine podnikali viacerí. Videla, že to nie je med lízať, keď v niektoré dni nevedeli, z čoho zaplatia účty. Napriek tomu sa nevzdávali a stále išli ďalej, riešili problémy, vymýšľali nové projekty.

BizzTip

Podnikajte v tom, v čom ste dobrí

Dominiku vždy bavilo pečenie a s rozvojom vlastnej cukrárskej výroby sa v ňom dokáže ešte zdokonaľovať. Keď robíte to, čo milujete, cítia to aj zákazníci.

Cukrárske remeslo začalo v korporácii

V tom čase sa Dominike splnil sen. Už dlhšie pracovala na nemčine, aby sa mohla dostať do veľkej korporácie, v ktorej bola táto reč pracovným jazykom. Napokon sa jej to podarilo. Ocitla sa v strednom manažmente, riadila ľudí, mala zodpovednosť. Ibaže prvotné nadšenie vystriedala korporátna realita, život podľa excelovských tabuliek.  Ale Dominika chcela viac tvoriť, byť kreatívna. 

V tom období už nejaký čas vo chvíľach voľna rozvíjala projekt makrónok. Piekla, čítala, vzdelávala sa, skúšala a – čo je najdôležitejšie – vytvárala okolo seba komunitu ľudí, ktorí jej začali žičiť a mali záujem o jej spôsob pečenia. 

Hoci nebolo všetko hneď pekné, uhladené, voňavé, makrónky chutili dobre. Veď recept je recept a na internete ich je hŕba, ale získať ten kumšt! To chvíľu trvalo. Prvé vyzerali podivne, ďalšie tiež nie bohvieako. Lenže Dominika má jednu vlastnosť, ktorá k podnikaniu patrí – keď jej niečo nejde alebo jej niekto povie, že sa to nedá, naštve ju to natoľko, že potrebuje ukázať, ako to zvládne. Tak to bolo aj s makrónkami. Iný plech, iný papier na pečenie a ide sa na to. Týždne trvalo, kým dosiahla výsledok, aký chcela. 

Rodiacemu sa biznisu pomohla aj náhoda. Dominika narazila na projekt Slovenskej sporiteľne, vzdelávací program určený pre ženy, začínajúce podnikateľky. Prvý dojem jej našepkával – je za tým banka, niečo ti natlačia do hlavy, a potom budú chcieť, aby si si zobrala úver. Aj tak sa prihlásila. Pani, ktorá mala projekt na starosti, ju už poznala – zhodou okolností patrila do komunity ľudí, ktorí sledovali jej rodiaci sa makrónkový biznis, a tak ju okrem prihlásenia čakala aj spätná väzba – už sa na vás tešíme. Výpoveď z korporácie dala o pár dní, ešte kým bola v programe pre začínajúce podnikateľky. 

BizzTip

Nájdite si svoj „hero product“

Dominika objavila makrónky a práve ony ju v okolí najviac „preslávili“.

Nadšenú cukrárku podporili neznámi

„Bolo to všetko o ľuďoch, ktorí začínali od nuly, nieže zrazu mali milión a nevedeli, čo s ním, tak začali podnikať. Už keď som tam prišla, videla som, že je to niečo iné, ako som myslela. Celá organizácia… Viedli to ľudia, o ktorých keby som nevedela, tak ani nepoviem, že sú z banky.  Baby, ktoré sme tam boli, vôbec medzi sebou nesúperili, práve naopak. Navzájom sme sa všetky podporovali. Pre mňa to bolo ako stretnutie anonymných alkoholikov,“ hovorí Dominika s humorom. „Všetci sme to navzájom veľmi prežívali, hoci každý robil niečo iné – jedna háčkovala, ďalšia robila weby a vzájomne sme sa ťahali dopredu,” spomína na obdobie, keď sa rodila jej firma. 

Vtedy už mala okolo seba komunitu ľudí, a tak začala s makrónkami podnikať. Nie je to veľmi netradičné podnikanie, veď aj Dominika hovorí, že to robí pomaly každá druhá žena. Preto sa potrebovala odlíšiť. Dodnes si kupuje knihy zo zahraničia, neustále sleduje trendy vo svete, učí sa. A okrem ochoty uspieť musela skultivovať ďalšiu vlastnosť – sebadisciplínu. 

Pretože zrazu mohla byť celý deň doma. Syna dala do škôlky, muž išiel do práce a… bolo veľmi ľahké sadnúť si a nerobiť nič. Nič neminúť, ale ani nič nezarobiť. Alebo sa len zahrabať do študovania nových vecí okolo pečenia. Preto nasledoval prísny program. Dni, keď robí administratívu. Dni, keď sa venuje študovaniu nových trendov a receptov. A potom dni, keď pečie v priestoroch, ktoré si prenajala od cukrárky v Senci. To ju napokon naučilo vážiť si ďalšiu vlastnosť, pri ktorej nechce robiť kompromisy – pocit slobody. 

Aj to bol dôvod, prečo prestala dodávať do kaviarní – tlačili ju do nízkej ceny a pýtali stále to isté. A ona chcela piecť podľa seba, v pondelok sa rozhodnúť, čo bude robiť vo štvrtok. Aby zákazníkov vedela vždy prekvapiť.

BizzTip

Ak podnikáte doma, buďte disciplinovaní

Je veľmi ľahké stratiť v domácom priestore koncentráciu a robiť veci, ktoré sú vlastne viac-menej zbytočné. Dominika dosiahla veľa aj vďaka tomu, že má doma striktne stanovený program, ktorý dodržiava.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť