Keď v tme zasvieti zelená

 

Vraví sa, že najlepší nápad na podnikanie je ten, ktorý vyrieši problém ľudí a ešte ich pritom urobí šťastnými. Ako ukážkový príklad tohto tvrdenia môžeme pokojne uviesť laser arénu Heroes z Trnavy.

Zo šera osvetleného zeleným svetlom vychádzajú dve rodiny s deťmi. V rukách zbrane, na sebe vesty, akoby špeciálne jednotky v podivnom vekovom zložení. Akurát jedna vec trochu nesedí k násiliu – všetci sa dobre bavia. Skladajú vesty, mieria k barovému pultu a čakajú na výsledky. Jedno z detí znovu nahralo najviac bodov, rodičia sa dali zahanbiť.

Takúto scénu v Heroes laser aréne zažívajú často. Stala sa miestom, kde sa dá dobre zabaviť aj v prípade, že je vonku nevľúdne počasie a ostať doma sa nechce. Ale nebolo to tak vždy. 

V Trnave ste ešte pred dvomi rokmi nemali veľa možností, ako tráviť voľný čas, ak práve nebolo leto či pekné počasie na športovanie. V zime, pokiaľ ste nechceli ísť na pivo, hrať bowling alebo sedieť v „mekáči“, veľa alternatív nezostávalo. Navyše, ak ste mali deti, ktoré už vyrástli z detských kútikov. 

Stretnutie s laserom

Túto dieru na trhu si všimli aj Miloš Ma­gu­la a Ondrej Šurin so svojou pria­teľkou Veronikou Pacekovou. Začali rozmýšľať, čo by sa dalo vymys­lieť, hľadali na inter­nete. Miloš spomínal na cestovanie po USA, kde ho zaujali zábavné parky, v kto­rých trávili čas deti aj dospelí, páriky aj kolegovia na firemnom teambuildingu.

Niečo také si žiadala tiež Trnava. Vtedy narazili na laser arénu. Na Slovensku bola len v Bratislave a v Žiline a verejnosť ani poriadne nevedela, čo to je. 
Ondrej googlil, našiel dodávateľa a zis­til, že to je veľmi drahé. Úplne mimo možností dvoch zamestnaných chalanov, z ktorých má jeden 24 a druhý 29 rokov. 

Vtedy do chodu udalostí zasiahla náhoda – v Česku začala pôsobiť firma, ktorá z Holandska dodávala kompletné zariadenia pre laser arény. „Soft­vér, hardvér, zbrane a vesty stáli okolo 40-tisíc eur, a to ešte nič iné nestálo, ani koberce neboli položené,” spomína si Miloš Magula na začiatky. 

Zobrali s Ondrom a s Veronikou papier, rátali a prišli na to, že by ich to celé stálo takmer stotisíc. Mladí chalani veru toľko peňazí vo vreckách nemajú, tak sa rozhodli, že ak do toho pôjdu, založia domy, byty, požičajú si od rodiny, a keď sa im plán podarí, refinancujú si ho cez podnikateľský úver z banky. Ešte však museli vyriešiť jeden problém – podmienkou českých dodávateľov bolo, že aréna musí byť v centre mesta, v priestoroch požadovaných rozmerov a ešte aj s dobrými parkovacími možnosťami. 

„Nuž, kde ale v centre Trnavy nájdeme 500 m² na laser arénu, 200 až 300 štvorcov na posedenie a ešte aj s do­­brými parkovacími možnosťami?” reka­pituluje Miloš vtedajšie obavy. Chodili, hľadali asi mesiac. A veru našli. Náhodou si všimli v neveľmi využívanej budove pri frekventovanej ceste kúsok od centra inzerát, že sú tam priestory na prenájom. A čo bolo vedľa nich? Veľké parkovisko. Pozreli si priestory, pozreli na seba a rozhodli sa. Idú do toho. To bol november pred dvoma rokmi. V decembri založili firmu, zohnali peniaze od rodiny a v januári sa pustili do prerábky s tým, že od apríla otvárajú. 

BizzTip

Na podnikanie potrebujete odvahu

Miloš s Veronikou a s Ondrejom ju mali. Nezľakli sa vysokej vstupnej investície, ani komplikácií. A vyšlo im to. 

Vlastnými rukami

„Nemali sme žiadne skúsenosti, všetko sme si nakreslili sami, hľadali najlacnejších dodávateľov stavebných materiálov, kobercov, elektriny. Pracovali sme od rána od ôsmej do polnoci niekoľko mesiacov,” opisuje Miloš. Spomenie aj situáciu, keď už aréna bola takmer dokončená a keď ráno otvorili dvere – vyvalila sa na nich voda. Tiekla po stropoch, po stenách, všade. Laser aréna sa premenila na vodnú jaskyňu. Mrazy roztrhli potrubie o poschodie vyššie a plány chalanov zaplavila cez noc voda. Cúvnuť sa však nedalo, tak vytrhali koberce a začali odznova. 

Prvý apríl sa posunul na máj, potom na jún. „Pôvodne sme si mysleli, že za dva mesiace to máme hotové. Nakoniec sme tu robili pol roka. Reálne dvaja, občas pomocou brigádnikov, od rána do noci, ku koncu sme už fakt nevládali,” hovorí Miloš. Ale otvorili. A ako neskúsení podnikatelia si povedali, že hotovo. Omyl. To bol len začiatok. Okrem laser arény aj začiatok letnej sezóny. A počas nej ľudia veru nechcú tráviť voľný čas zavretí v pivnici, nech už ponúka akékoľvek atrakcie. 

BizzTip

Skúste nájsť dieru na trhu

V Trnave chýbalo miesto, kde by mohli tráviť čas mladí, ale aj rodiny s deťmi či firmy na teambuildingoch. Laser aréna toto miesto zaplnila.

Priveľký záujem

Prvý mesiac boli čísla na nutnom minime. Druhý už zarobili aj na kávu. Ich ideály však boli niekde inde. Jednu vec si však všimli – kto k nim prišiel, odchádzal spokojný. A prišiel znovu. Ich podnikateľský nápad fungoval. To bolo dobré znamenie. Tak sa pustili do marketingu. Letáky, plagáty, Facebook, súťaže. A – vyšlo to. Natoľko, až sa situácia preklopila. Zrazu začal byť o laser arénu taký záujem, že nestačili uspokojovať dopyt a štyridsať miest na sedenie bolo zrazu málo. Čo spraviť? Vtedy si Miloš s Ondrom a s Veronikou všimli virtuálnu realitu, ktorá práve dorazila na slovenský trh a ktorú ešte nikto nemal. Veľké herné systémy, kde sa v počítačovej hre prechádzate akoby reálne. Ideálny doplnok k laser aréne, ale kde vziať ďalšie peniaze? 

Vtedy pomohla banka. Slovenská sporiteľňa síce nesúhlasila s nápadom prefinancovať pôvodnú investíciu, ale bola ochotná pomôcť s tou ďalšou. Priestory v podzemí, kde sa laser aréna nachádzala, mali susediace tunely, ktoré neboli využívané. Takže s rozšírením problém nebol. Miloš s Ondrom si sadli, rátali, plánovali a uvedomili si, že rozšírením laserových hier o virtuálnu realitu zvýšia počet miest na sedenie na dvojnásobok. Super, povedali si. Ibaže nevedeli, že scenár sa začína opakovať – znovu šichty od ôsmej do polnoci, navyše bolo potrebné starať sa aj o fungujúcu laser arénu. A keď bolo všetko hotové – znovu leto, sezóna, potom marketing. Ale ako predtým, ani teraz sa už cúvnuť nedalo. 

Keď Miloš začínal, dostal od skúsených podnikateľov jednu radu – urob si dokonalý plán, podľa neho rozpočet. A keď ho vynásobíš dvoma, dostaneš realitu. Nebral si tieto slová veľmi k srdcu, no napokon sa to potvrdilo. Dnes však tvrdí, že ani jeden z trojice nič neľutuje. Najmä keď vidia, že aj nové priestory s virtuálnou realitou sú takmer neustále plné. 

BizzTip

Vždy rátajte s rezervou

Odhadované náklady na podnikanie bývajú takmer vždy prekročené, podľa Miloša z arény Heroes niekedy až dvojnásobne.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť