Iní prevádzky zatvárajú, Farm House ich otvára

Mnohé gastro prevádzky museli počas pandémie zatvoriť alebo aspoň výrazne obmedziť svoju činnosť. Marián Petrík však otvára novú reštauráciu.

FARM HOUSE je firma, ktorú rozbehol Marián Petrík. Možno by sa dalo povedať, že je to sieť mäsiarstiev, ale tento opis nie je presný. Farm House totiž vznikol s ideou ponúkať ľuďom zdravé mäso – bio kvalitu, slovenské farmy, slovenskí dodávatelia, žiadne éčka ani rastové hormóny.

Dnes majú už sedem prevádzok, v novembri otvárajú reštauráciu. A toto všetko vybudoval človek, ktorý bol pôvodne ítečkár.

Od IT k mäsu

Marián Petrík pracoval celý život v IT sektore, až kým neprišla manažérska ponuka zo „sveta mäsa“. Na tejto pozícii spoznával celý proces v mäsopriemysle a táto skúsenosť ho oslovila natoľko, až sa rozhodol otvoriť vlastnú sieť predajní s mäsom.

Samozrejme, každý takýto počin si vyžaduje prípravu, finančný plán a – financie. Tam narazil na prvý problém, v banke, kde mal dovtedy účet, ho odmietli – vraj potrebuje mať aspoň tri účtovné uzávierky, aby sa mohli spolu začať rozprávať o financovaní jeho biznisu.

„Prvú predajňu sme otvorili horko-ťažko z vlastných financií. Spolu s kolegami sme vedeli, čo chceme, aj to, že to bude náročné. Ale chceli sme uplatniť naše skúsenosti, ktoré sme nadobudli rokmi v tomto biznise. Bez peňazí, len s nadšením. Obehali sme všetky banky, vybavovali úver. Viete si to asi predstaviť, nová firma bez minulosti…,“ spomína Marián Petrík.

Komerčné banky síce prefinancujú investičné potreby podnikateľov, ale až po tom, keď predložia finančné výkazy aspoň za jeden ucelený kalendárny alebo účtovný rok. Keď však ide o začínajúceho podnikateľa, ktorý sa len nedávno rozbehol, alebo o podnikaní ešte len uvažuje, možnosti financovania má veľmi obmedzené.

„Jediná banka, ktorá nám vyšla v ústrety a verila, že to dokážeme, bola Slovenská sporiteľňa. Stačil jej vypracovaný biznis plán a predpokladaný cash flow. Vypracoval som teda všetko, čo chceli a na prvom stretnutí som povedal, že s nimi to dám ,na parádu‘. Tak aj bolo. Ako mladej začínajúcej firme mi verili, poskytli finančné prostriedky, aby som mohol otvoriť druhú a tretiu predajňu. Po nich prišli ďalšie,“ hovorí majiteľ Farm House.

Jeho sny začali s každou novou prevádzkou naberať skutočné rozmery. V súčasnosti majú už sedem predajní a street food mobilný stánok. Od kvalitného mäsa, ktoré je s nimi od začiatku, neodišli na chvíľu. „Za naše výrobky sa zaručujeme. Mäso nám dodávajú každý deň, všetky druhy, vrátane pštrosieho. Aj keď to znie exoticky, nedovážame ho, pštrosy chovajú na farme na Záhorí. Všetky produkty, ktoré ponúkame, prechádzajú dôkladnou kontrolou. Každú farmu, s ktorou spolupracujeme, sme navštívili, pretože nám na kvalitnom mäse jednoducho záleží a chceme vedieť z akého dobytka sa dodáva. Väčšinou ide o menšie farmy, preto sme ani raz nežiadali, aby znižovali ceny. Vieme totiž, že kvalitná starostlivosť o zvieratá niečo stojí a my nechcem mať na našich pultoch „reťazcové mäso“, ktoré prešlo pol sveta a rozhodujúca pri ňom je len cena,“ vysvetľuje Marián Petrík.

Za všetkým hľadaj kvalitných ľudí

FARM HOUSE je dnes súčasťou tisícok domácností a reštaurácií, ktorým pravidelne zabezpečujeme to najlepšie, čo je na našom trhu možné zohnať. Marián Petrík to vidí tak, že to nie je len podnikanie: „Je to naše poslanie, rovnako naša zodpovednosť.“

Ak začneme hovoriť o tom, vďaka čomu sa jeho podnikanie dostalo tam, kde je, tak bez zaváhania povie, že najväčšou a najsilnejšou devízou sú ľudia. Mnohých spoznal ešte v bývalej práci, boli z rôznych častí Slovenska, ale vedel, že bez nich firmu nepostaví. Zabezpečil im preto ubytovanie, ocenil ich a vytvoril im také podmienky, aby prišli do Bratislavy. 

„Môžem mať oveľa viac predajní, ale pokiaľ v nich nebudú kvalitní ľudia, výsledok bude zlý. Preto rastieme postupne, aby sme mali len špičkových ľudí. Ja ani nemôžem povedať, že sú to moji zamestnanci, sú to už moji priatelia. My sa u nás ani „nehráme“ na zamestnávateľa a zamestnancov. Keď je treba, postavím sa za pult aj ja a predávam. Podobne aj moji kolegovia na manažérskych pozíciách. Veď všetci sme na jednej lodi, navzájom si pomáhame, sme priatelia, takmer ako rodina. A radi robíme aj rôzne crazy veci, či už v našej reklame alebo v práci. Baví nás to. Tešíme sa tak z každého dňa, z každého úspechu. Stále sme rovnakí blázni,“ usmieva sa Marián Petrík.

Pri podnikaní v gastre sa nedá obísť téma pandémie. Zvládli ju aj preto, že boli v službách pripravení na bližší kontakt so zákazníkmi už pred ňou. „Iné firmy len počas pandémie začali riešiť, že potrebujú e-shop. My sme ho mali už predtým. Rovnako aj mobilné aplikácie, kde sa dá objednať a platiť, ako len chcete, máme aj vlastnú autodopravu. Aj preto sa nám pandémiu nielen darí prežiť, ale aj rastieme.“

Dokonca sa rozhodli v tomto pandemickom období, otvoriť v bratislavskom Fresh Markete reštauráciu. Aby zákazníkom dali nielen produkt, ale aj „druhú stranu mince“, finálnu verziu, ktorá sa dá z neho urobiť. Budú v nej spracovávať produkty od našich farmárov a stejky pripravovať na hnedom uhlí. Spolupracujú s top kuchármi, ktorí majú skúsenosti aj z michelinských reštaurácií.

Keď Marián Petrík spomínal, že im pomohla na začiatkoch jedine Slovenská sporiteľňa, tak sa núka otázka, či pri nej aj zostali, keď už si môžu vyberať. „Keď som bol dosiaľ s prístupom Slovenskej sporiteľne mimoriadne spokojný a patrí jej vďaka najmä za to, že mi verila, nemám prečo meniť. Ostatní mi zatvárali dvere, chceli vidieť miliónové obraty do troch rokov a dnes mi ponúkajú už ako úspešnej firme rôzne benefity. Ale prečo by som menil, keď mi nepomohli v časoch, keď som to ako podnikateľ najviac potreboval? Slovenská sporiteľňa sa na to pozerala inou optikou a ja som jej za to verný doteraz,“ dodáva Marián Petrík.

FARM HOUSE má zatiaľ predajne len v Bratislave. „Kvôli logistike,“ vysvetľuje Marián Petrík. „Máme tu sklady, preto je pre nás výhodnejšie zásobovať Bratislavu a okolie. Budúcnosť však hovorí o tom, že budeme expandovať aj niekde na západnom Slovensku. Nevylučujeme, že postupne aj v inom regióne Slovenska, ale to je predovšetkým proces stabilizácie. Marketing si však budujeme na celom Slovensku, investujeme do reklamy aj sociálnych sietí,“ vyratúva Marián Petrík a dodáva, že darí sa im aj preto, že sa riadia vo firme nasledujúcim mottom: „Viete prečo budeme úspešní? Pretože sme takí blázni, že tomu veríme.”

Rozbiehate aj vy vlastný biznis a potrebujete ho dofinancovať? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov od Slovenskej sporiteľne. Predstavte a prediskutujte váš biznis plán s bankou a zistite možnosti jeho financovania so štartovacím úverom pre začínajúcich podnikateľov.