Ako sa hľadá balans v podnikaní

Martin Uhliar

Martin Uhliar

Mať či nemať? Takto nejako by dnes znela parafráza Shakespeara a ani majster dramatizácie zrejme netušil, že sa na tomto kontraste dá postaviť podnikanie. Je totiž prirodzené túžiť po nových, pekných veciach, no naozaj ich musíme vlastniť? Riešenie tejto dilemy priviedlo Martina Uhliara k inšpiratívnej otázke, ktorá stála pri zrode jeho firmy IT Lama – načo si kupovať veci, ktoré si môžete prenajať?

Odpoveďou bola služba, ktorú Martin ešte s dvoma spoločníkmi uviedli na trh – požičiavanie a servis výpočtovej techniky. No nebude to len inšpiratívne rozprávanie, pretože Martin otvorene priznáva, že predtým ako dosiahli balans v podnikaní hneď na začiatku urobili veľa chýb, ktorým sa dalo predísť.

Ako systémový administrátor dodávajúci firmám počítačové služby sa pohyboval na známej pôde. Tou neznámou bolo rozšíriť prenájom aj o zábavné technológie – virtuálnu realitu, elektrické kolobežky, hoverboard... Veď ľudia chcú nielen pracovať, ale sa aj zabávať a na firemné akcie a teambuildingy sa im neoplatí veci kupovať. Tak prečo neprísť na trh s prenájmom zábavnej techniky?

Prieskum sa netrafil

Prvý prieskum trhu robili na vzorke kolegov a kamarátov. Až časom zistili, že to bola chyba. „Nepokryli sme tým kompletnú cieľovú skupinu zákazníkov, ako sú napríklad rodičia, ktorí majú záujem zapožičať si virtuálnu realitu či playstation na detskú oslavu,“ opisuje Martin jednu z podnikateľských chýb, z ktorej sa poučili.

Pochopili, že bez dobrého marketingu sa nepohnú ďalej. Vypracovali si plán, na základe ktorého spustili propagačné kampane na sociálnych sieťach. Najviac sa im osvedčili súťaže na sociálnych sieťach.

Zverejnili v nich ponuku svojich produktov na prenájom a zisťovali, o ktoré je reálny záujem. Každá z takýchto súťaží vyústila do vyžrebovania jedného z účastníkov ankety, ktorý získal prenájom zadarmo. Tento typ propagácie im napokon, okrem získaných informácií, priniesol ešte viac objednávok, než platená reklama.

Hľadanie peňazí

S kapitálom, ktorý na podnikanie potrebovali získať, im to tiež nevyšlo na prvý pokus. Najprv oslovili Slovenskú sporiteľňu so zámerom získať úver. Aj ho dostali, ibaže kritériá banky vyhodnotili ako nevýhodné. Najviac ich odrádzala nutnosť postupného čerpania úveru na základe vydokladovaných nákladov. Chceli celý kapitál hneď a bez podmienok. Preto sa rozhodli financovať svoj rozbeh z vlastných zdrojov. No s odstupom času prišli na to, že aj to bola chyba.

Až časom sme prišli na to, že postupné čerpanie chráni začínajúcich podnikateľov, ktorí minú na začiatku peniaze nepremyslene,“ spomína Martin.

Ich prvotný plán totiž spočíval v nákupe množstva zariadení, ktoré umiestnili na trh s nádejou, že to nejako pôjde. No nešlo to ani zďaleka tak, ako predpokladali. Podcenený prieskum trhu a veľké oči pri investíciách dali o sebe vedieť v podobe napätého cash flowu.

Pozerajú do budúcnosti

Názov firmy IT Lama má priamy súvis s ich podnikaním, kde tá vtipnejšia časť názvu poukazuje na prenájom hnuteľných vecí zábavného charakteru a druhá časť odkazuje na odbornosť v podobe administrácie serverov.

Z techniky, ktoré IT Lama ponúka na prenájom, majú najväčší úspech virtuálna realita a elektrická kolobežka. V ponuke však majú aj elektrický skateboard či hoverboard – kolonožku. Tieto dopravné „hračky“ akoby symbolizovali to, čomu firma aktuálne venuje maximum svojej pozornosti – hľadajú ten najefektívnejší model, kde by obe línie ich podnikania boli v rovnováhe.

Lebo či už na skateboarde alebo v biznise, práve schopnosť nájsť ten správny balans je zárukou nielen stability, ale aj tých najkvalitnejších zážitkov. A o ne spoločnosti IT Lama ide.

Ak vás tento článok inšpiroval a rozmýšľate o vlastnom biznise, zapojte sa do nášho Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky na www.zacinamepodnikat.sk a prejdite svoj nápad s naším špecialistom.

Pridajte sa k nám na
Krok za krokom
EEPA National Winner 2016. European Commission.
×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť