Matthew Luhn:
Hrdinom firemného príbehu nie je firma, ale zákazník


V rozhovore sa dočítate:
- Aké firemné príbehy prežijú tisícročia
- Čomu sa vyvarovať pri ich rozprávaní
- Že emócie zákazníkov rozhodujú
- Prečo nás majú startupy vyrušovať
- Či ľudskú kreativitu vytlačí AI
Príbeh Slovenskej sporiteľne trvá už 200 rokov a robí z nej jednu z najstarších značiek na Slovensku. Ako si vysvetľujete takýto úspech?
Myslím si, že musia robiť svoju prácu dobre. To je základ. Ale ide aj o to, že je to viacgeneračná spoločnosť. To znamená, že okrem množstva ľudí, ktorí dnes používajú túto banku, ju používali aj ich rodičia, starí rodičia, prastarí rodičia. Ak by ich rodina mala s bankou zlú skúsenosť, hovorilo by sa o tom. Ale zdá sa, že ľudia majú dobré skúsenosti. A tieto svedectvá sú jedným z hlavných dôvodov, prečo ľudia dôverujú firme. Práve tieto príbehy o skúsenostiach zákazníkov sú typ storytellingu, ktorý pomáha firmám uspieť. Sú veľmi dôležité.
Pracovali ste na filmoch ako Príbeh hračiek a Hľadá sa Nemo, ktoré sú už dnes klasikami. Budú takéto príbehy oslovovať publikum aj za 200 rokov?
Existuje pár vecí, ktoré sa nikdy nezmenia. Každý túži po láske. Každý túži po bezpečí. Každý chce slobodu robiť vlastné rozhodnutia. A všetci sa bojíme opustenia. To sú presne tie témy, ktoré sme používali vo filmoch ako Príbeh hračiek. Hľadá sa Nemo je o túžbe chrániť svojich blízkych. Robot WALL-E chce nájsť lásku. Potkan Ratatouille, ktorý varí, túži po slobode byť kuchárom. Tieto univerzálne témy sa používajú v príbehoch už tisíce rokov a budú sa používať aj o ďalších tisíc rokov. Sú zrozumiteľné každej kultúre, každému pohlaviu, všetkým vekovým skupinám. Preto sú filmy spoločnosti Pixar také úspešné, lebo pracujú s univerzálnymi témami.
A tie sa nikdy nezmenia?
Pokiaľ svet neovládnu roboti a ľudia nezmiznú, stále budeme túžiť po láske, po bezpečí a po možnosti voliť si svoj osud. Tieto príbehy využívajú najhlbšie ľudské túžby a strachy. Celé je to o dvoch stranách jednej mince, ktorými sú strach a túžba. V Príbehu hračiek sa napríklad kovboj Woody bojí, že ho nahradí moderný vesmírny hrdina Buzz. Aj všetky pokračovania Príbehu hračiek sú vlastne o Woodyho strachu z opustenia.

Ako môže storytelling pomôcť značkám vyniknúť v dnešnom svete plnom technológií, kde má každý prístup k rovnakým dátam a nástrojom?
Vezmime si napríklad šperky. Keď idete kúpiť diamantový prsteň, obchodov je veľa. Napríklad Cartier, Pandora, Tiffany, pričom všetky predávajú tie isté diamanty. Všetky stoja podobne, vyzerajú podobne. Tak ako sa firma odlíši? Príbehom, ktorý rozpráva. A príbeh nie sú len slová, je to aj farba, písmo, atmosféra v predajni. Keď vidíš obchod Tiffany, okamžite spoznáš tú tyrkysovú farbu, elegantnú typografiu, fotky zamilovaných ľudí. Ľudia nechcú kúpiť len šperk, chcú kúpiť príbeh o láske, romantike a sofistikovanosti. Preto si zvolia danú značku. Takže ak chcete vyniknúť, príbeh musí byť taký, do ktorého chcú ľudia patriť. Je jedno, či ide o banku, autá, topánky alebo šperky.
Takže by ste súhlasili s hlavnou postavou seriálu Šialenci z Manhattanu, že láska ako ju poznáme, je dielom marketingu?
S Donom Draperom (smiech)? Myslím, že marketing ju určite využíva. Ale láska tu bola dávno predtým. Len sa používa ako nástroj, ktorý zasiahne emócie ľudí, aby si povedali, že chcú byť súčasťou ponúkaného príbehu.
Aké sú najväčšie chyby, ktoré firmy robia pri rozprávaní svojho príbehu?
Najväčšia chyba je, keď sa vidia ako hrdina. Keď hovoria, akí sú skvelí. Ale hrdina je zákazník. Firma je mentor, nie hrdina. Mnohé spoločnosti sú narcistické, správajú sa, akoby boli bohom. Ale zákazník je ten, kto je na ceste, a ty mu pomáhaš, ako Obi-Wan Kenobi alebo Dumbledore pomáha hrdinovi splniť jeho cieľ. Keď ľudia prídu do banky, oni sú hrdinovia. Banka im má pomáhať dosiahnuť finančnú slobodu. Pracoval som napríklad s veľkou americkou bankou Charles Schwab a vytvorili sme slogan Own your tomorrow (Vlastni svoje zajtrajšky). Pomáhame ti vlastniť tvoj zajtrajšok, tvoju budúcnosť.
Ale nie každý si môže dovoliť diamant z Tiffany alebo kabát od Ralpha Laurena. Ale aj tak chcú byť súčasťou príbehu, tak si kúpia lacnejšie tričko s logom Polo, alebo drobný náramok z Tiffany. Je to symbol, že sú súčasťou tohto sveta a príbehu.
Čo vlastne príbeh luxusnej značky hovorí?
Príbeh luxusnej značky je o tom, že som sofistikovaný človek, ktorý pozná kvalitu a tým chcem pritiahnuť pozornosť tých, na ktorých mi záleží. Výrobcovia sú múdri a vedia, že nie každý je bohatý. Preto majú rôzne úrovne produktov. Ako napríklad Adidas, kde môžeš kúpiť top model, ale aj lacný. Každý sa tak môže cítiť ako súčasť značky, aj keď nemá peniaze.

Ako si podnikatelia môžu udržať autenticitu svojho príbehu a neupadnúť do klišé?
Biznismeni často nevedia do svojho rozprávania vložiť osobný príbeh, možno zo strachu alebo neistoty. Ale to je obrovská chyba. Môj bývalý šéf Steve Jobs raz povedal, že najmocnejší človek na svete je ten, ktorý vie rozprávať príbehy. Ale nestačí len tvrdiť, že si storyteller. Musíš vedieť vyrozprávať vlastnú cestu, teda odkiaľ pochádzaš, čo robili tvoji rodičia, čo ťa bavilo ako dieťa, o čom si sníval, ako si sa tam dostal. Predávaš nielen produkt, ale aj seba. A to je tvoj najsilnejší predajný nástroj.
Je však každý podnikateľský príbeh dostatočne silný na to, aby zákazníka zaujal?
Myslím, že áno. Každý má zaujímavý príbeh, ktorý môže vyrozprávať. Ale prirovnal by som to ku hre s kartami. Niektorí ľudia jednoducho dostali v živote na ruku lepšie karty, ktoré ho spravili zaujímavejším. Keď som sa narodil, moja rodina vlastnila sedem hračkárstiev. Takže som dostal zaujímavé karty, zaujímavý príbeh. Niektorí ľudia zase vyrástli pri dojení kráv, otec niekoho iného bol zase napríklad automechanik, ale každý jeden má príbeh.
Ako ho však vyrozprávať?
Ak chceš, aby si ťa ľudia zapamätali, prepoj svoj osobný príbeh s tým, čo predávaš. Použi metafory, nech si ťa zapamätajú ako toho, čo vyrastal na farme, alebo toho, čo mal rodinu s hračkárstvom. Je to jednoduché a nič ťa to nestojí, ale myslím si, že ľudia sa toho boja a nemajú správne nástroje. Veď príbeh je len začiatok, stred a koniec s hrdinom na ceste. Bohužiaľ, v biznis školách sa storytelling neučí. Snáď možno v budúcnosti.
Hovoríte, že ľudia kupujú pocity, nie produkty. Ako môžu podnikatelia vytvárať stratégie založené na pocitoch?
Pozrime sa na vodu. Voda je voda. Ale keď máš fľašu s nápisom Fiji a obrázkom palmy, hneď si predstavíš čistý tropický ostrov. Alebo pri obrázku s Alpami si povieš, že voda stekajúca z Álp musí byť veľmi čistá. V skutočnosti je Fiji plná plastov a odpadu, ale ľudia si aj tak spájajú značku s čistotou. Potom keď ideš do obchodu, obrázky na produktoch často ani nie sú pravdivé, však? Napríklad píšu, že tie čipsy sú zdravšie, lebo sú vyrobené zo zeleniny. Ale zemiakové čipsy sú tiež vyrobené zo zeleniny. Zodpovedný rodič si potom v obchode povie, že chce mať zdravé deti, a tak kúpi čipsy so zdravým príbehom, hoci nie je pravdivý.
Takže zákazník sa nerozhoduje racionálne, hoci si to možno myslí?
Treba si dávať pozor, keď si dnes niečo kupuješ, pretože to ovplyvňuje tvoje emócie. Farby, kompozícia, typ písma, všetko, čo vidíš. Aj keď si pozrieš logá filmov Pixaru. Každé z tých log rýchlo komunikuje, o čom film je. Ľudia sa tak napoja na príbeh, pretože to ovplyvňuje ich emócie. Takisto farby ovplyvňujú náladu, červená je vášeň a energia, modrá znamená dôveru a lojalitu. Preto ju používajú banky, LinkedIn, Twitter, Meta. Aj to, kam si sadneš v miestnosti, je emocionálne rozhodnutie, takže všetko je o pocitoch.
Ako pomáhate na školeniach manažérom odomknúť ich kreativitu?
Najprv si musím získať ich dôveru. To ide ľahšie, lebo poznajú filmy, na ktorých som pracoval. Potom im ukážem, ako sa storytelling dá aplikovať. Napríklad ako sa používa vo filme Hľadá sa Nemo a ako sa dá použiť v ich firemnom príbehu. Ako využiť dobré referencie zákazníkov, prípadne ako použiť metafory na opísanie toho, čím sa firma zaoberá v prípade, že ide o niečo komplikované. Čiže dám im nástroje a nechám ich, aby to urobili sami. Potom si to spolu prejdeme a pracujeme na zlepšení.
Vo vašich prednáškach hovoríte, že skvelé príbehy sú o premene. Čo to znamená?
Ľudia milujú sledovať hrdinov, ktorí sa menia a učia sa počas príbehu nové veci. Stávajú sa odvážnejšími, milujúcejšími, múdrejšími. Preto nás bavia postavy ako Harry Potter alebo Wednesday Addams. Keď sledujeme zmenu postáv, predstavujeme si, čo by sme urobili my. A keď sledujeme romantickú komédiu, kde sa do seba pár zamiluje, predstavujeme si, že aj my môžeme nájsť pravú lásku, keď to dokázali oni. Podnikatelia by preto mali hovoriť o tomto procese transformácie. Ako prišli na svoj nápad, čo im vo svete chýbalo, keď ho vymysleli, ako produkt vytvorili a ako teraz mení životy iných.
Mnohé startupy sa snažia byť vyrušujúce a šokujúce. Je to najlepšia stratégia?
Ak vytváraš niečo, čo už existuje, musíš byť trochu rušivý. V Amerike napríklad vznikla značka Liquid Death. Je to drink v plechovke s logom lebky v ohnivom štýle. A vnútri? Len voda. Ale predáva sa ako šialená, pretože ľudia sa cítia cool, ekologickí a odlišní.
Pixar bol tiež vyrušujúci. Pred Príbehom hračiek z roku 1995 boli všetky animáky o princovi a princeznej kreslené ručne. Príbeh hračiek zmenil celý priemysel, bol to prvý 3D film z počítača a navyše s netradičným príbehom. Nové veci, ktoré sú odlišné, vždy upútajú pozornosť. Keď prišiel Uber a Lyft, taxíky už existovali. Aj tak sú to úspešné inovácie a na začiatku boli rušivé. Ale keď príde niečo úplne nové, ako napríklad iPhone, ľudia sa toho často boja. A niekedy to nie je o novosti, ale o tom, že produkt pôsobí prístupnejšie. Steve Jobs vytvoril počítače, ktoré vyzerali ako hračky. Pôsobili zábavne, nie nudne ako sivé krabice.
Povedal ste, že príbehy sú zapamätateľnejšie než fakty. Znamená to, že by značky mali v marketingu fakty viac ignorovať?
Nie. Fakty a dáta sú dôležité, ale musíš začať príbehom. Najprv oslovíš emócie, potom logiku. Napríklad, že toto auto je bezpečné, má takúto spotrebu a toľko stojí. Problém ale je, že ľudia sú dnes zaplavení informáciami na všetkých svojich zariadeniach a sú omnoho viac manipulovateľní príbehom. Takže pri rozhodovaní ani nepoužijú logickú časť svojho mozgu. A je na zodpovednosti marketérov, aby povedali príbeh, ale zároveň komunikovali so zákazníkom aj racionálne.
Ako ste povedali, sme zaplavení informáciami a miera ľudskej pozornosti sa skracuje. Navyše obsah generovaný umelou inteligenciou zaplavuje sociálne médiá. Bude ľudská kreativita úplne vytlačená?
Bude veľa AI obsahu a bude to všetko rovnaké, generické. Nakoniec sa ale ľudia toho presýtia. Myslím, že začnú viac túžiť po autenticite, remeselnosti a ľudskosti. Podobne ako počas renesancie, keď boli maľby takmer dokonalé, realistické a vyzerali takmer ako fotografie. Umenie dosiahlo vrchol, tak prečo sme s ním neskončili? Ľudia sa začali nudiť a začali túžiť po impresionizme. Prišiel Van Gogh a Picasso. Ale čo sa stalo potom? Prišli fotoaparáty. Takže aký zmysel mali umelci, mali prestať maľovať? Nie. Stále túžime po umení.
Takže hoci v súčasnosti umelá inteligencia priťahuje mnohých ľudí, časom príde oživenie záujmu o hmatateľné umenie, ktoré vytvorili skutoční umelci.
Mám poslednú otázku. Ako bude ľudská kreativita vyzerať o 200 rokov? Budeme ju vôbec ešte potrebovať?
Ťažká otázka. Ale chcem veriť, že áno. Že ľudia tu stále budú a stále budú mať záujem o ľudské výtvory a tvorivosť. Nič ju nenahradí. Ani roboti, ani AI. Tieto systémy len opakujú to, čo už existuje, a nič skutočne nové netvoria.
Matthew Luhn
Vynikajúci rečník na tému rozprávania príbehov a kreativity, veterán štúdií Disney/Pixar, ktorý stojí za filmami Príbeh hračiek, Príšerky s.r.o., Hľadá sa Nemo, Ratatouille a ďalšími, konzultant pre storytelling spolupracujúci s top spoločnosťami zo zoznamu Fortune 500, oceňovaný scenárista a režisér
Meno Matthew Luhn vám možno nie je známe, ale určite poznáte jeho prácu: Simpsonovci, Príbeh hračiek, Príbeh hračiek 2, Príbeh hračiek 3, Príšerky s.r.o., Príšerky: Univerzita, Hľadá sa Nemo, Autá, Hore a Ratatouille. Po hviezdnej 30-ročnej kariére v spoločnostiach Disney/Pixar sa preorientoval na poskytovanie podpory korporátnemu svetu pri využívaní umenia a vedy rozprávania príbehov na dosiahnutie obchodných úspechov. Napísal knihu s názvom „Najlepší príbeh vyhráva“ (The Best Story Wins) a pracoval ako konzultant pre spoločnosti ako Charles Schwab a Adidas. Ako špičkový rečník o storytellingu, kreativite a inováciách dokázal zaujať široké a rôznorodé publikum zo spoločností zaradených do rebríčka Fortune 1000 vrátane Apple, Capital One, Clorox, Facebook, Gartner, Google, Microsoft, PayPal, Procter & Gamble, Sony, Target či Vrbo. Uskutočnil veľké prednášky a workshopy v spoločnostiach ako BNY Mellon, BMW, Walt Disney Imagineering, Walt Disney Family Museum, Lego, Prudential Insurance, Salesforce, Volkswagen, Wells Fargo a mnohých ďalších.