Dalibor Cicman:

V logistike už nemáme nízkokvalifikovanú pracovnú silu

    V rozhovore sa dočítate:

    • O recepte na úspešnú expanziu
    • Ako využiť AI naprieč firmou
    • Prečo budú firmy existovať aj o 200 rokov
    • Ktoré činnosti takmer úplne prevzala AI
    • Čo by malo byť úlohou podnikateľa

    Do segmentu výživových doplnkov ste investovali aj kvôli tomu, že išlo o vysokorastúci trh. Ako hodnotíte jeho perspektívu dnes?

    Nevedel som vyveštiť budúcnosť na viac ako 11 rokov, odkedy som spravil toto rozhodnutie, ale som pozitívne prekvapený, že to neustále rastie aj po tých 11 rokoch.

    GymBeam rástol mimoriadne rýchlo. Ktoré strategické rozhodnutia považujete za zlomové body vo vývoji a v raste firmy?

    Určite jedným z prvých významných rozhodnutí bolo, že pôjdeme do business modelu B2C, to znamená, že budeme vlastniť výrobné kapacity a pod rovnakou značkou budeme rovno predávať produkty konečným spotrebiteľom. Toto spôsobilo, že sme mali väčšie marže, mohli viacej investovať napríklad do marketingu a rýchlejšie rásť ako konkurencia.

    Potom si myslím, že zásadné, čo nás katapultovalo do úplne inej ligy veľkosti firiem, bolo, že sme sa rýchlo pustili do geografickej expanzie. Čiže rýchlo sme spúšťali trhy Česko, Maďarsko, Rumunsko atď. Venovali sme tomu naozaj veľa energie a zdrojov a nepodcenili túto geografickú expanziu. Tým, že sme teraz na 16 trhoch, už nám slovenský trh robí menej ako 10 percent tržieb, hoci sme tu stále jednotkou.

    Ako pristupujete k expanzii na nové trhy, teda aké kritériá musia byť splnené, aby ste sa rozhodli vstúpiť do daného regiónu?

    Historicky sme šli veľmi oportunisticky, čiže išli sme na trhy, na ktorých sme sa s našimi dostupnými zdrojmi vedeli stať v dohľadnej dobe jednotkou. Čiže najprv sme išli na juhovýchod na trhy, ako sú Rumunsko, Bulharsko, Grécko, Srbsko či Bosna. Bolo to kvôli tomu, že je omnoho ľahšie stať sa jednotkou tam než napríklad V Poľsku alebo v Nemecku. No a keď sme už boli na 12 trhoch a mali sme tržby vyše 50 miliónov eur, zamerali sme sa na vysokokonkurenčné trhy ako Poľsko, Taliansko a Nemecko. Toto spätne hodnotím ako veľmi dobré rozhodnutie.
     

    V akých krajinách vidíte najväčší potenciál pre budúci rast svojej spoločnosti?

    Zo súčasných krajín, kde sa aktuálne nachádzame, sú to najväčšie trhy, kde ešte máme priestor na rast, a to je aj Nemecko a Taliansko. Takisto ešte máme veľký priestor na rast vo Švajčiarsku a v Rakúsku. To sú pre nás strategické priority.

    Na začiatku pred založením značky GymBeam ste kúpili firmu na výživové doplnky. Máte rozpracované alebo plánujete nejaké nové akvizície v budúcnosti?

    Áno, máme rozpracované akvizície výrobných firiem v Nemecku, čiže chceli by sme v tomto štáte vlastniť ďalšie výrobné kapacity. Napríklad logistické kapacity si budujeme na zelenej lúke, ale pre výrobné kapacity je pre nás výhodnejšie kupovať to už kvôli náročnosti legislatívy.

    Hovoríte, že úlohou podnikateľa nie je vytvárať čo najviac pracovných miest, ale cez automatizáciu a vyššiu efektivitu výroby vytvárať sofistikované pozície. Aký je vo vašej spoločnosti momentálne podiel nízko- a vysokokvalifikovaných zamestnancov a aký je ideálny stav, ktorý chcete dosiahnuť?

    Ja by som skôr povedal, že úlohou podnikateľa je vytvárať pre svet čo najviac hodnoty, ktorú zákazníci ocenia, s čo najmenšími zdrojmi. Čiže čo najviac automatizovať prácu. Myslím si, že keď to porovnám v rámci našej kategórie, my máme oproti našim konkurentom veľmi automatizovanú prácu. No a čo sa týka logistických automatizácií, tam máme podľa mňa najautomatizovanejší sklad v strednej a východnej Európe. Čiže v podstate v logistike už takmer nemáme nízkokvalifikovanú pracovnú silu, ale skôr ľudí, ktorí sa starajú o softvér alebo hardvér z pozície údržby a rozvoja.

    Čo sa týka kancelárskej práce, tam sa to veľmi ťažko hodnotí, lebo je to veľmi široká škála pracovných pozícií a niekde je to viac automatizované a niekde menej. Ale myslím si, že mojou rolou je vytvárať ekosystém, aby si ľudia čo najviac automatizovali prácu. Čiže ja osobne sa snažím k tomu dávať čo najväčší mandát a čo najviac zdrojov organizácie týmto smerom.
     

    Mnohí manažéri sa umelej inteligencie stále boja alebo ju používajú len okrajovo. Aký bol váš prvý krok k jej reálnemu využitiu?

    Prvý krok bol, že som sám veľký fanúšik nových technológií a rád ich sám skúšam aj na súkromné účely. Myslím si, že pre mňa bol zlomový moment, keď som sám išiel na workshop jedného profesora z Harvardskej univerzity, ktorý mal len jedno školenie v Európe. Vysvetlil, ako môžu riaditelia implementovať veľký jazykový model do svojich organizácií. Bolo to relatívne tesne po vydaní Chat GPT 3.5, ktorý podľa mňa znamenal veľký prielom. Keď som videl, ako implementovať AI do organizácie, začal som následne školiť ľudí, čiže som v našej organizácii vytvoril workshopy. Respektíve naši kolegovia interne školia, na aké zaujímavé použitia je možné použiť veľké jazykové modely na vysokej úrovni. Čiže to už my im dávame školenia, ale často aj oni prídu s nápadmi, lebo lepšie poznajú svoje odvetvia.

    Ako dnes GymBeam používa umelú inteligenciu v praxi, či už v marketingu, predaji, personalizácii alebo logistike?

    Sú tisícky prípadov, v ktorých AI používame. V logistike máme rôzne robotické ramená, ktoré fungujú na princípe strojového učenia. To znamená, že keď chytajú produkty, tak sa zároveň učia, ako ich majú lepšie chytať v budúcnosti. Čiže čím viac produktov uchopia, tým rýchlejšie, efektívnejšie a s menej chybami ich vedia uchopiť v budúcnosti.

    Ďalším častým prípadom pre použitie strojového učenia alebo umelej inteligencie je rozloženie produktov po sklade. Ide napríklad o predikovanie budúcnosti a data science. Nálepka AI už dnes zahŕňa veľa odborov, ktoré by som možno pred štyrmi až piatimi rokmi nazval ináč, napríklad machine learning, deep learning alebo data science.

    Ak pôjdeme do kancelárskeho prostredia, AI jednoznačne najviac automatizuje call centrum, odpovedanie emailovej komunikácie a komunikáciu na sociálnych sieťach. Na tomto oddelení má umelá inteligencia aj najväčší vplyv na počet zamestnancov.

    Úplne fatálny vplyv má AI na počet prekladateľov. Aj keď sa nám za posledné roky zdvojnásobila organizácia, počet prekladateľov išiel zo 40 ľudí na jedného človeka. To je úplne extrémny vplyv na headcount.

    Potom by som povedal, že na mnohých oddeleniach sa AI využíva na prácu čiastočne. Napríklad grafici si pomocou nej generujú obrázky, videotím si generuje voice-over do ďalšej krajiny. Čiže je tam veľké množstvo malých použití.
     

    Vidíte potenciál AI aj v budovaní značky, jej príbehu či identity?

    Dnes AI z pohľadu kreativity skôr využívame na generovanie nápadov a, samozrejme, ľudia potom posudzujú, či dáva zmysel niektorý z týchto nápadov využiť.

    Ako pristupujete k vyváženiu medzi automatizáciou a zachovaním ľudského dotyku so zákazníkom, ktorý si stále úplne nezvykol na chatboty a komunikáciu s AI?

    Ja si myslím, že organizácia ako my, ktorá má aktuálne 4 milióny aktívnych zákazníkov, čiže robíme to na veľkej škále, už nemá veľmi individuálny alebo veľmi personalizovaný prístup.

    Slovenská sporiteľňa v tomto roku oslavuje 200 rokov od založenia. Myslíte, že o 200 rokov ešte budú existovať súkromné firmy a podnikanie, ako ho poznáme dnes?

    O 200 rokov? Ťažká otázka. Pravda je, že som nikdy neuvažoval nad tým, ako bude svet vyzerať o 200 rokov. Ja rozmýšľam do budúcnosti, ale nie až tak ďaleko.

    Verím, že firmy budú existovať. Mne príde aktuálne kapitalizmus ako najefektívnejší spôsob fungovania spoločnosti, aký sme kedy mali, a nepredpokladám, že by sa našlo niečo iné. Myslím si, že kapitalizmus veľmi pracuje s pragmatickým prístupom k ľudským motiváciám a ľudia by sa museli signifikantne zmeniť, aby nejaký systém fungoval efektívnejšie.

    Dalibor Cicman

    Zakladateľ
    GymBeam

    Dalibor je zakladateľom a riaditeľom najväčšieho slovenského eCommerce s názvom GymBeam. Za 11 rokov vybudoval športovú značku, ktorej obrat presahuje 220 miliónov eur ročne. GymBeam je v súčasnosti jedným z najrýchlejšie rastúcich eCommerce v strednej a východnej Európe. Už pred založením značky prevádzkoval množstvo menších e-shopov, po dôkladnej analýze sa však rozhodol zamerať na kategóriu health and fitness, čo sa ukázalo ako výborné strategické rozhodnutie, na základe ktorého vznikla značka GymBeam.

    V roku 2024 dosiahli tržby holdingu GymBeam rekordných 224 mil. eur, tržby samotného e-shopu: 202 mil. eur a hrubý zisk (EBITDA) 11,7 mil. eur.